Századvég: Márki-Zay kampányát a párttörvényt megkerülve, külföldről finanszírozhatják

Ukrán válság, 2022, Magyarország, Budapest, tüntetés az orosz nagykövetség épülete előtt, Andrássy út, tüntetés, Ukrajna, Márki-Zay Péter
Vágólapra másolva!
A pártok közreműködnek a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában, kifejezett céljuk és feladatuk, hogy képviselőik útján részt vállaljanak a közhatalomból, illetve politikai eszközökkel folyamatosan befolyásolják a közhatalom tevékenységét. E kiemelt társadalmi rendeltetés indokolja azt, hogy a pártokra bizonyos területeken szigorúbb szabályok vonatkozzanak, mint az egyesületekre. Párt névtelen adományt, valamint külföldi szervezettől és nem magyar állampolgár természetes személytől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el. E törvényi előírást kerüli meg a Márki-Zay Péter által alapított Mindenki Magyarországa Mozgalom, mely az egyesületi formát felhasználva, külföldről finanszírozhatja a baloldal kormányfőjelöltjének választási kampányát - derül ki a Századvég Alapítvány legújabb elemzéséből.
Vágólapra másolva!

Az egyesülési jog mindenkit megillető alapvető szabadságjoga alapján mindenkinek joga van ahhoz, hogy más személyekkel szervezeteket hozzon létre vagy azokhoz szabadon csatlakozzon.

Míg az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: civil törvény) értelmében az egyesület az egyesülési szabadság alapján létrejövő civil szervezet, mely tevékenysége által közös értékeink megőrzéséhez járul hozzá, addig a pártok az Alaptörvény VIII. cikk (3) bekezdése szerint a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában működnek közre.

Azzal, hogy az Alaptörvény VIII. cikkének (3) bekezdése külön nevesíti a pártokat, kiemeli azokat az egyesületek közül, és az ilyen tevékenységre való alakulást külön alaptörvényi védelem alá helyezi. Ezt a különválasztást erősíti meg a civil törvény, amikor a civil szervezetek klasszifikációja során határozottan kimondja, hogy míg az egyesület civil szervezetnek minősül, addig a párt nem.

Márki-Zay Péter Fotó: Csudai Sándor - Origo

A pártokhoz kapcsolódó kiemelt társadalmi rendeltetésből következő alapvető különbségeket az egyesületek és a pártok között az Alkotmánybíróság is több alkalommal megerősítette.

A 3001/2019. (I. 7.) AB határozat rögzítette, hogy a pártoknak más társadalmi szervezetekhez képest különleges a viszonya a közhatalomhoz, mivel közreműködnek a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában.

Az 1/2014. (I. 21.) AB határozatban a testület az aláírásgyűjtéshez való joggal összefüggésben mondta ki, hogy a szervezetek közül különösen a pártok lehetnek a politikai részvételi jog alanyai, mindez pedig az Alaptörvény VIII. cikk (3) bekezdésére vezethető vissza.

A pártok gazdálkodása tekintetében Dr. Czine Ágnes alkotmánybíró 3304/2020. (VII. 24.) AB határozathoz fűzött különvéleménye kifejtette, hogy a pártok gazdálkodását a politikai élet tisztasága érdekében rendszeresen indokolt ellenőrizni.

Az egyesületektől eltérően a pártoknak a közhatalommal összefüggő különleges viszonyának lényege, hogy a pártok kifejezett célja és feladata, hogy képviselőik útján részt vállaljanak a közhatalomból, illetve politikai eszközökkel folyamatosan befolyásolják a közhatalom tevékenységét. Ez indokolja azt, hogy a pártokra – az egyesülési jog alapján létrejövő más szervezetekhez viszonyítva – eltérő és szigorúbb jogi előírások vonatkozzanak bizonyos területeken.

A pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: párttörvény) 4. § (3) bekezdése értelmében a párt névtelen adományt, valamint külföldi szervezettől és nem magyar állampolgár természetes személytől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el. Pártként pedig kizárólag az az egyesület működhet, amely bejegyzési kérelmével egyidejűleg a nyilvántartásba vételt végző bíróság előtt kinyilvánítja, hogy a párttörvény rendelkezéseit – beleértve a külföldi adományok tilalmát – magára nézve kötelezőnek ismeri el.

A külföldi szervezettől és a nem magyar állampolgártól való vagyoni hozzájárulás elfogadásának tilalmát az indokolja, hogy a pártok vagyoni lehetőségei nagymértékben befolyásolják választási esélyeiket. A párttörvény, valamint az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvény éppen ezért igazságos és egyenlő versenyfeltételeket biztosító szabályokat állapít meg a pártok anyagi erőforrásait illetően. Mindez többek között azt a célt szolgálja, hogy elkerülhető legyen, hogy külföldi pénzügyi körök vagyoni hozzájárulásaik ellentételezéseként befolyást gyakorolhassanak a hazai választásokra, és egy esetleges, számukra kedvező választási győzelem esetén idegen érdekek mentén alakíthassák a magyar politikát és közéletet.

A külföldi adományok elfogadásának tilalmához kapcsolódó egyértelmű és világos nemzeti érdeket figyelmen kívül hagyva az Egységben Magyarországért baloldali pártszövetség hivatalos honlapján buzdít Márki-Zay Péter választási kampányának, egyesületén, a Mindenki Magyarországa Mozgalom keresztüli támogatására, feltüntetve, hogy az a The Action Network nemzetközi progresszív szervezet felületének segítségével is elvégezhető.

A The Action Network deklarált célja a progresszív mozgalmak online erejének kiépítése, melynek megvalósítása érdekében a csoport hálózatszerű tevékenységet folytat: felületet biztosít egyebek mellett aktivista toborzáshoz, mozgósításhoz és adományozáshoz is. A külföldi szervezet partnerei között – az Egységben Magyarországért mellett - olyan szélsőbaloldali, anarchista szervezetek tűnnek fel, mint a Black Lives Matter vagy az Antifa-mozgalom.

A Mindenki Magyarországa Mozgalom tehát az egyesületi formát felhasználva kerülheti meg a pártokra vonatkozó, külföldi adományok elfogadásának tilalmát érintő törvényi előírásokat, így pedig külföldi forrásból finanszírozhatja Márki-Zay Péter és a baloldal választási kampányát. Ez pedig azért rendkívül aggályos, mert ennek következtében veszélyeztetheti a politikai élet tisztaságát, és külföldi érdekköröknek biztosíthat lehetőséget a magyar belpolitikai folyamatokba történő beavatkozásra.