Amikor azt látom, hogy az elszálló energia- és alapanyagárak miatt sorra zárnak be az éttermek, felmerül bennem a kérdés: Vajon a kedvenc éttermem kibírja? A jövő hónapban is nyitva lesz? Egy kis szerencsével, talán. De sajnos nem minden hely éli túl az előttünk álló nehéz hónapokat, talán éveket, sőt!

Étterem tulajdonos vagy? Akkor ez a cikk épp neked szól. Nézzük, mit tehetsz meg már ma azért, hogy a vészterhes időkben is stabilan talpon maradj.

 

Így kovácsolhatsz a válságból hasznot

 

Bármilyen furcsán is hangzik, a válság nem minden esetben és nem mindenki számára jár negatív hatással. Épp ellenkezőleg, egy nagyszerű lehetőség is lehet a felemelkedésre, mert esélyt kínál a vezetők számára, hogy új szolgáltatásokat vagy új termékeket dolgozzanak ki, újragondolják az árképzést, ahol arra van szükség, szigorítsák a folyamatokat, illetve optimailizálják a költségeket, a cashflow-t.” mondta kérdésünkre Dr. Huszár Péter a Hypinmarketing ügynökség alapítója.

 

Válságban minden költségcsökkentés ésszerű és megengedett, kivéve a marketing költségek lefaragását. Miért? - tettük fel a kérdést Tanai Levente (Hypin’) gastro marketing szakértőnek.

 

Mert a marketing az a folyamat, ami eladja a terméket, illetve a szolgáltatást. Tehát, válsághelyzetben a bevételt biztosító folyamatokon spórolni, vagy azokat teljesen leállítani egyben a vállalkozás végét is jelenti. Ellenben, a profi marketing kiváló lehetőséget teremt arra, hogy miközben a versenytársak sorban húzzák be a költségféket, Te a gázra lépj és kanyarban előzd meg őket.“ - felelte kérdésünkre Tanai Levente gastro marketing szakértő a Hypin’ marketing ügynökségtől

Huszár Péter: Bármilyen furcsán is hangzik, a válság nem minden esetben és nem mindenki számára jár negatív hatássalForrás: Tari Robert Fotoriporter/Tro Photography/Tari Robert

 

 

5+1 tipp, hogy megerősödve kerülj ki a válságból

 

  1. Folyamatosan kommunikálj

 

Ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor kommunikálj! A te szakmádban is elengedhetetlenül fontos az online jelenlét. Így, ha még nem vagy fent, az összes számodra releváns social media platformon (Facebook, Instagram, Google Cégem, Tripadvisor, Pinterest stb.), akkor pótold a hiányosságot és regisztrálj most!

 

Havi 2-3 új vendégnél többet szeretnél becsábítani az éttermedbe? Akkor nem lesz elég 1-2 közösségi oldalra havi 2-3 poszt, vagy akár heti egy.

Számolj úgy, hogy a különböző oldalakra naponta kitett posztok után legalább három ügyfél tér be hozzád. Így tehát, ha egy hónapon át minden nap posztolsz, az abban a hónapban legalább +90 vendéget jelenthet a számodra.

 

Ugye, te is örülnél annak, ha minden hónap végén bezsebelhetnéd a +90 vendég utáni nyereséget? Akkor posztolj minden nap!

 

  1. Gyűjts véleményeket és reagálj rájuk

 

Talán még sosem volt annyira fontos a vélemények szerepe a gasztro vállalkozások számára, mint most. Egy néhány hónapja végzett kutatás szerint a fogyasztók 83%-a nézi meg és közel 50%-uk részletesen el is olvassa a vendég véleményeket, mielőtt egy étterem mellett dönt.

 

A te éttermed Google és Tripadvisor értékelései is lehetnének jobbak? Itt az ideje dolgozni rajta!

 

  1. Szólítsd meg a törzsközönséged

 

Beszélgess velük, nyiss feléjük, érdeklődj utánuk. Minden vendégeddel éreztesd, hogy fontos a számodra és nem csak egy a sok közül. Mindenki szereti ha törődnek vele. Így van ez a törzsvendégekkel is.

 

Ismered Pareto törvényét, a 80-20-as szabályról? A Pareto elv szerint az ügyfelek 20%-a hozza a bevétel 80%-át. Ez valószínűleg a te vállalkozásodra is igaz, ezért kiemelten fontos, hogy jól bánj a törzsvendégekkel.

 

  1. Pareto törvénye

 

A 80-20-as szabály számos területre igaz lehet a te tevékenységi körödön belül. Nézzük, hol tudod ezt előnyödre fordítani!

 

  • A bevételed 80%-át az ételeid/italaid 20%-a hozza? – Ha így van, érdemes lehet az étlapot és az itallapot újragondolni, akár szűkítve a kínálatot, hogy elkerüld a túl magas készlet költséget, illetve az esetleges felesleget.

  • A munkatársak 20%-a értékesíti az ételek 80%-át? – Figyeld, hogy melyik munkatársak dolgoznak a legjobban és őket emeld ki, jutalmazd meg, a leggyengébben teljesítőktől pedig köszönj el.

  • A hirdetéseid 20%-a hozza a vendégeid 80%-át? – Ne akarj mindenkit elérni. Helyette inkább legyen egy ütős marketing stratégiád. Figyelj, elemezz és használd a legjobb eszközöket, hogy a potenciális vendégeket érd el.

  • A vendégeid 20%-a hozza a bevételed 80%-át. – Ha így van, különösen figyelj oda a törzsvendégekre.

  • A vendégek minimum 80%-a jól érzi magát nálad, viszont értékelni a másik 20% fog. Ezért törekedj arra, hogy legalább 80% értékeljen pozitívan, amivel egyben a negatív értékelések arányát is csökkentheted.

 

5. Figyeld a konkurenciát

 

Nem árulok zsákbamacskát azzal, ha azt mondom, hogy a válságot valószínűleg nem minden pizzéria, steakhouse, levesező, olasz étterem stb. éli túl.

 

Ha te nem szeretnél egy lenni azok közül, akik végül lehúzzák a rolót, a fentieken túl, figyelj arra is, hogy mit csinálnak a versenytársak és reagálj rá, illetve amikor csak lehet, próbálj meg előttük járni.

 

+1: Ne faragj le a marketing költségekből

 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha fenn akarsz maradni, ne a marketingbüdzsét nyírbáld meg. Ha mégis megteszed, azt kockáztatod, hogy eltűnsz a vendégek elől, akik a bevételt hozzák.

 

Ezért, ha csak egy dolgot fogadsz meg ebből a cikkből, ez legyen az: Ne hagyd magad legyőzni, turbózd fel a marketinged!