Kegyetlen tragédiák a magyar autópályákon - ez áll az egész mögött

Dugók a bevezető utakon
Budapest, 2015. február 12. Összetorlódott járművek 2015. február 12-én a fővárosi Budaörsi úton, ahol a főváros felé vezető oldalon két személyautó összeütközött. A baleset az M1-M7 autópálya bevezető szakaszán, a Budaörsi út és a Sasadi út kereszteződésében történt, a műszaki mentés és helyszínelés idejére a forgalmat korlátozták. MTI Fotó: Mihádák Zoltán
Vágólapra másolva!
Vasárnap az M0-son defektet kapott egy autó, ami miatt a sofőrön kívül kiszállt az autóból egy asszony és az unokája is. Egy teherautó mindkettejüket elütötte, az asszony a helyszínen, míg az unokája a kórházban halt bele a sérüléseibe. Az elmúlt időszakban nem ez volt az egyedüli eset, hogy embereket, gyalogosokat gázoltak halálra az autópályán. Lovas Károly közlekedési biztonsági szakértő az Origónak elmondta, hogy mikor, és milyen feltételekkel lehet kiszállni az autóból autópályán. Sétálni viszont minden esetben tilos az autópályákon.
Vágólapra másolva!

Az M0-son hajtott egy autó vasárnap, amikor defektet kapott. Az autót vezető férfi kiszállt a kocsiból, hogy kicserélje a kereket. Az autóból azonban kiszállt a vele utazó asszony, és a 13 éves unokája is. Egy teherautó mindkettejüket elgázolta.

– mondta az autót vezető férfi visszaemlékezve a balesetre a Borsnak.

Képünk illusztráció Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

Az 52 éves Hajnalka a helyszínen meghalt, a 13 éves Zsoltot életveszélyes sérülésekkel, újraélesztés után vitték kórházba a mentők, ahol az orvosi ellátás ellenére belehalt a sérüléseibe.

Gyalogosokat gázoltak halálra

Novemberben az M5-ös autópályán, Szatymaznál gázolt el egy autós egy gyalogost a Szeged felé vezető oldalon. A gyalogos a helyszínen belehalt a sérüléseibe.

Bő egy hónappal később, decemberben az M3-ason történt hasonló baleset. Akkor nem sokkal éjfél előtt, Hortnál gázolt halálra tisztázatlan körülmények között egy teherautó egy gyalogos férfit.

A rakományt rögzítette

Az M30-as autópályán haladt egy kisteherautó októberben, amikor Kistokaj közelében megálltak a leállósávban.

Az autó utasa kiszállt, hogy rögzítse a rakományt, ami meglazult. Ekkor egy kamion elsodorta, és olyan súlyosan megsérült, hogy már nem lehetett megmenteni az életét.

Képünk illusztráció Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

A korláton kívül, távol az úttól a legbiztonságosabb

Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő az Origónak elmondta, hogy az autópályán csakis akkor lehet kiszállni az autóból, ha valami műszaki hiba történik. Ha nagy dugó van, és áll az egész autópálya, akkor előfordul, hogy a sofőrök kiszállnak megnézni, hogy mi történt, de egyébként csak akkor lehet kiszállni, ha a kocsi elromlik.

– mondja Lovas Károly, majd hozzáteszi, hogy ezeken kívül az autónak is jól láthatónak kell lennie. Be kell kapcsolni a vészvillogót, ha a helyzet úgy hozza, akkor a helyzetjelzőt is, valamint ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget.

Képünk illusztráció Forrás: Borbás Mátyás / Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság/Borbás Mátyás

"Olyat is sűrűn lehet látni, hogy egy beláthatatlan kanyar után áll egy lerobbant autó. Ez nagyon baleset veszélyes, ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget.

Nem két centivel a kocsi mögé, hanem olyan távolságra, hogy a forgalom időben észrevegye. Ha kell, akkor a kanyar elejére"

– magyarázza a szakértő.

Sok esetben azért történek balesetek Lovas Károly szerint, mert az autós nem számít arra, hogy gyalogos lehet az autón, autópályán főleg nem. Ilyenkor délután már sötétedik, sokszor esik az eső, vagy köd van, ilyenkor még kevésbé vesz észre egy gyalogost egy sofőr.

– mondja.

Képünk illusztráció Forrás: MTI/Krizsán Csaba

A legfontosabb, hogy ha ki kell szállni az autóból, akkor azt a legnagyobb biztonságban kell megtenni. Egy autóban nem egy megkülönböztető mellénynek kell lennie, hanem annyinak, ahányan utazhatnak benne.

Autópályán a leállósáv nem elég biztonságos, a korláton kívülre kell menni.

Ha a végszükség úgy hozza, hogy sétálni kell a következő benzinkútig, telefonig, akkor azt a korláton kívül kell megtenni, távol az úttól, de egyébként minden esetben tilos sétálni az autópályán.

Abban az esetben, ha lerobban az autónk, vagy defektet kapunk, és az autópályán oldalt fal van, akkor a leállósában, minél közelebb a falhoz várakozzunk, jól láthatóan.