Tanárok fizetésemelése: ekkora méretű béremelést soha nem csinált még magyar kormány

iskolakezdés, iskola, 2020. szeptember 1, maszk, diákok, diák, tanár, maszk, tankönyv, tanterem, Budapest, belváros, sulikezdés, koronavírus, Szent Gellért Általalános Iskola
Vágólapra másolva!
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár interjút adott az Origónak a legújabb fejleményekről és fejlesztésekről a magyar oktatásban. Mint fogalmazott az államtitkár, a most végrehajtott tanárbéremelés egy történelmi léptékű vállalás, amit ez idáig egyetlen magyar kormány sem hajtott végre. A baloldal és a szakszervezetek hergelésével kapcsolatban Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a brüsszeli és a magyar baloldal most is azon van, hogy Magyarország ne kapja meg a neki járó uniós forrásokat. (Mint ismert: egyelőre mindezt a magyar adófizetők pénzéből fizeti ki a kormány.)  Az államtitkár arról is beszélt az interjúban, hogy az elmúlt 2014-2020-as periódusban rengeteg fejlesztés és digitalizáció megvalósult, ami jelentősen javította a magyar oktatás színvonalát és minőségét. Mint mondta, büszke arra, hogy a kormányzat arról hozott döntést, hogy az ötödiktől a tizenkettedik évfolyamig minden tanulónak hordozható számítógépet biztosít. Ez egy több évtizedes álom beteljesülése, és ezt ez a kormány fogja megvalósítani. A legutóbbi nemzetközi felmérésekről szólva az államtitkár megjegyezte, hogy a baloldali hergelések ellenére a magyar oktatás és a diákok versenyképes tudással és jó teljesítménnyel rendelkeznek nemzetközi összehasonlításban.
Vágólapra másolva!

Mint ismert, rekord méretű béremelést kaptak a tanárok, és hamarosan a következő években újabb emelések várhatóak, mi várható még?

Ez valóban így van, egy ütemben, egyszerre történik most egy jelentős béremelés, illetve a 2030-ig terjedő időszakra született egy jelentős kormányzati béremelési vállalás. Ilyen döntést a rendszerváltás óta, de történetileg sem hozott még a magyar kormány. A vállalásunk az, hogy a 2025-ös évben a diplomás átlagbér 80%-át el fogja érni Magyarországon a pedagógus átlagbér. Ez sosem volt még ilyen magas, tehát ez egy valóban történelmi lépésnek tekinthető.

Maruzsa Zoltán, a köznevelésért felelős államtitkár Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Mi az, ami nem hangzott el sehol sem a tanárok béremelésével kapcsolatosan? Van olyan dolog, ami nem jelent meg a médiában esetleg?

Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a most érkező béremelést teljes mértékben a magyar kormány finanszírozza, a mostani nem könnyű háborús időkben is. Brüsszelből egyelőre csak egy aláírás és ígéret van, hogy ha a kormány elkezdi fizetni a béremelést, ők részben utófinanszírozzák.

A magyar kormány történelmi vállalást és lépést hajtott végre a béremelésekkel Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Január 18-án jelent meg az a kormányrendelet, ami az utolsó részletszabályokat is rögzítette. Rögtön jöttek a cikkek az ellenzéki médiában, amiben azzal riogattak, hogy csúszni fognak a kifizetések. A szakszervezet még azt is kommunikálta, hogy ne költsék el a kollégák a januári illetményüket.

Az egyházi és a magánintézmények fenntartói a hétfői napon, február 5-én kapják meg azt a többlettámogatást a Magyar Államkincstártól, amiből ők is akár már aznap elindíthatják a kifizetéseket.

A baloldal tulajdonképpen hergelte a tanárokat a magasabb fizetésért, de közben akadályozta ennek megvalósulását. Hogy zajlottak a bértárgyalások, annak ellenére, hogy ilyen ellenszélben kellett megvalósítani?

A kormány azt világossá tette az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalásokon is, hogy a közösen kitűzött célokat a nemzeti és a nekünk járó uniós források együttes felhasználásával tudjuk megvalósítani.

Már február 2-án, pénteken megtörtént a kifizetés Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Mi folyamatos tárgyalásban voltunk az előző hónapokban is az Európai Bizottság képviselőivel, akik egészen a decemberi megegyezésig folyamatosan újabb és újabb felvetésekkel éltek, ami a viták lezárását akadályozta. Amikor viszont decemberben a kormánynak sikerült a Bizottsággal megegyezésre jutnia, a politikai döntések megszülettek, ezek a tárgyalások is egyenesbe fordultak, és hirtelen mindenben sikerült megegyezni.

A politikai küzdőtéren viszont tovább ment a hergelés, a dollárbaloldal folyamatosan tolta a hamis híreket.

Az igazság pillanatától már csak órák választanak el, amikor a jövő héten rendben megtörténnek a kifizetések. Én arra kérem azokat, akik a sok valótlanságot elmondták, hogy most azt is mondják el, hogy szerencsére tévedtek, mert minden úgy lett, ahogy a kormány mondta.
Különösen is érdemes lenne megírni, hogy szó nincs arról, hogy a pedagógusok a jogszabályban előírt minimumot kapták volna.

Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Azt természetesen mi is tudjuk, hogy a munkánk az első havi emelt bér kifizetésével nem ért véget, már a kifizetések másnapján nekiállunk a Magyar Államkincstár bevonásával a további ellenőrzéseknek, és megvizsgáljuk, hogy a béremelésekre biztosított többletforrást, amit minden fenntartó erre a célra megkapott a Kormánytól, azt valóban teljes egészében erre a célra fordítják-e, hiszen ez egy kötött felhasználású forrás.

Hogyan alakul az új életpályamodell megvalósítása?

Január elsejétől minden főállású pedagógus - állami, egyházi és magánintézményben egyaránt - az új pedagógus-életpályáról szóló törvény hatálya alá került. Már az új jogviszonyban lévők számára, az új bérstruktúrában történt meg a béremelés. A következő lépés a teljesítményértékelési rendszer bevezetése lesz. Ezt 2025 nyarától használjuk majd élesben, de már az idei évben kiadjuk az ehhez szükséges miniszteri rendeletet. Ez azért indokolt, mert sávos, teljesítményalapú bérezést vezettünk be.

Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Tömeges munkabeszüntetéssel fenyegettek a tanárok, meg a pálya elhagyására kérték a szakszervezetek a tanárokat. Mit gondol, minek köszönhető az, hogy eközben az látható, hogy a tanárok többsége mégis elfogadta az új jogállást?

Ez így volt, többezres, sőt, tízezres felmondási hullámot vizionáltak a főállású aggódók, és számos aktivista, akik bátorították is erre a kollégákat. Szeptemberben, amikor az életpályát elutasítóknak lehetett erről nyilatkozni, akkor is érvényesült a „minél rosszabb, annál jobb" megközelítése,

A többiek higgadt, megfontolt döntést hoztak, illetve azokból a tényekből indultak ki, ami az új törvényben van. Hiszem, hogy akik maradtak, már látják, hogy jó döntést hoztak. Akik hagyták magukat beugratni, azok egy része is jönne már vissza, és most már a szakszervezetek is azt kérik, hogy vegyük őket vissza; éppen azokat, akiket korábban a kilépésre felbiztattak.

A szakszervezetekkel hogyan zajlottak a bértárgyalások?

Van ezekről a tárgyalásokról egy külső kép, mikor a tárgyalások után a szakszervezeti vezetők kimennek az utcára és ott egy ilyen élő videós bejelentkezésben mondanak valamit, amivel kapcsolatosan csak abban lehetünk biztosak, hogy vagy fedi a bent elhangzottakat vagy nem. Mi ebben a kommunikációs bohózatban nem vettünk részt, bár minden egyes videó érdekes látlelete a szakszervezeti vezetésnek. Két választás közeledik, a szakszervezetek sajnos ezúttal is a baloldal kampányának az eszközei. Mi inkább a tárgyalások érdemi részére koncentráltunk. Ezeken a nyomásgyakorlás, a sztrájkkal fenyegetőzés és a folyamatos „mindent is" kritizálás hangja a meghatározó, és gyakori a tudatosan „nem akarom megérteni" hozzáállás.

Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Mindettől függetlenül: vannak azért korrekt pillanatok is; szó nincs arról, hogy csak marnánk egymást, még ha ez kívülről így is tűnik.

2010 óta a a nemzeti kormány által megvalósított programokban milyen mérföldköveket emelne ki?
Stabilizáltuk az intézményrendszer működését, hiszen ne felejtsük el, az önkormányzati fenntartás időszakában sokszor az önkormányzatok anyagi helyzetétől függött, hogy egyáltalán megkapják-e a kollégák a bérüket. Ez a kihívás az állami fenntartásba vétellel megszűnt.

Nagy változást jelentett a mindennapos testnevelés bevezetése. Stratégiai kérdés, hogy a gyerekeknek a tudományokban való pallérozása mellett a fizikumukra is igyekezzünk több figyelmet fordítani. Ez azért szükséges, mert egyre többet töltenek a digitális eszközökkel, a számítógép előtt vagy a telefonjukkal, és nem mozognak a mai fiatalok, miközben az egészségük érdekében erre egyértelműen szükség van.

Hatalmasat változott a világ 2010 óta abból a szempontból is, hogy a sosem létezett „tankönyvpiac" helyett állami tankönyvellátást vezettünk be. Annak idején évről évre csak emelkedtek az árak, nagy terheket okozva a családoknak.

A leglátványosabb a változás a rendszer digitalizációja terén. Ennek egyik eleme a KRÉTA rendszer, ami most szeptembertől minden köznevelési és szakképző intézményben kötelező, és minden nap használja másfél millió gyermek és a szüleik. Ma már ebben a digitális rendszerben zajlik a tanügyi adminisztráció, a szülő azonnal látja a gyermeke jegyeit, és szinte minden ügyet el tud elintézni ebben a rendszerben, akár a telefonjáról. A KRÉTA-t folyamatosan fejlesztjük, szeretnénk azt is megoldani, hogy például az orvosi igazolások az EESZT-ből megérkezzenek a KRÉTA rendszerbe és az igazgatói irodákba, kiváltva ezen a téren is a papíralapú ügyintézést.

Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

A digitalizációnak egy másik aspektusa, hogy a kormányzat arról hozott döntést, hogy az ötödiktől a tizenkettedik évfolyamig minden tanulónak hordozható számítógépet biztosít. Ez egy több évtizedes álom beteljesülése; emlékezzünk csak vissza Magyar Bálint miniszter kakaóbiztos számítógépeire, a cél akkor sem volt más, de ezt ez a kormány fogja megvalósítani, itt végre nem szigetszerű fejlesztések valósulnak meg egy-egy intézményben, hanem egy teljes, rendszerszintű digitalizálás.

Büszke vagyok rá, hogy ezt a modernizációs lépést ez a jobboldali kormány hajtja végre. El kell majd gondolkoznia a kritikusoknak, hogy valami újat találjanak ki, mert azt nehéz lesz már állítani, hogy a magyar oktatási rendszer ósdi, és itt semmi nem változik, mert ez nem igaz. A fejlesztések egy része most azért is nagyon látványos, hiszen a 2014-20-as európai uniós finanszírozási ciklus végére értünk.

A 21 projektben a pedagógus-továbbképzésektől a szakszolgálati fejlesztéseken keresztül az iskolai elektromos hálózatok bővítésén át a lemorzsolódást csökkentő szakmai intézkedésekig valósultak meg fejlesztések, nagyon széles spektrumban.

Milyen további céljaik vannak? Mit szeretnének megvalósítani a jövőben?

Három stratégiai célunk van a következő időszakra. Kiemelt feladat a béremelés továbbvitele, gyakorlati végrehajtása, monitoringja, és annak a kialakítása, hogy milyen struktúrában történjék a következő évi béremelés, hogy jövőre a diplomás átlagbér 80 százalékát biztosan elérjük. A másik a már említett pedagógus-teljesítményértékelés bevezetése. A harmadik terület a pedagógus-továbbképzési rendszer átalakítása, ez régóta napirenden van, de ebben a kormányzati ciklusban meg fogjuk megvalósítani. Mindemellett egy nagyon fontos vállalásunk is van a választók felé, és ebben a most lezárult nemzeti konzultáció igen erős felhatalmazást adott.

Fotó: Ladóczki Balázs - Origo

Hogyan lehet rendszerszinten fejleszteni, átfogóan, hogy mindent összehangoljanak? Ezt hogy valósítják meg?

Sok egyeztetéssel. Ha a célok megvannak, akkor ezeket először belső körben egyeztetjük, megmutatjuk az Oktatási Hivatalnak, a Klebelsberg Központnak, és az egyházi, illetve a magánfenntartók képviselőivel is le kell ülnünk, hogy a rendszer minden eleme a helyére kerüljön. Számos ügyben nemcsak köznevelésnek önmagában kell átgondolnia valamit, hanem a szakképzés, a felsőoktatás vezetőivel is szükséges az egyeztetés, ebben a Kulturális és Innovációs Minisztérium is partnerünk. A közelmúltban egy új testület is létrejött a kormányzaton belül, a Nevelésügyi Kormánybizottság, ahol ez az összehangolás ugyancsak megvalósul.

A baloldal midig kritizálja a magyar oktatás versenyképességét, de közben a PISA-tesztekből teljesen más eredmény köszön vissza. Hogyan lehet még versenyképesebbé tenni a magyar oktatást? Nem az látszik, hogy baj lenne az oktatás fejlettségével és versenyképességével.

A magyar baloldal az, ami teljes erővel azon van, hogy a magyar oktatásnak és a tanároknak kárt okozzon, hónapok óta csak azért kilincselnek Brüsszelben, hogy Magyarország ne kapja meg a neki járó forrásokat.

A PISA egy olyan globálisan alkalmazott mérés, ahol a tanulók eredményei a nemzetközi porondon is összehasonlíthatók. A 2022-es mérésen a három mérési területből kettő esetén a magyar tanulók a nemzetközi PISA-átlag felett teljesítettek 1-1 ponttal.

A többi nemzetközi mérésnél, például a TIMSS esetén hagyományosan jól teljesítenek a magyar tanulók; az utolsó, 2019-es mérésen a 8. évfolyamos magyar tanulók 517 pontos eredménye matematikából jóval az átlag feletti, meghaladja az Európai Unió tagállamainak 504 pontos átlagát. Az 530 pontos természettudományi eredménynél a résztvevő 39 országból csak hat teljesített jobban, az Európai Unió országai közül pedig csupán Finnország ért el a magyarnál jobb eredményt.