Az Európai Bizottság még az idén felülvizsgálja a légi utasok jogait

Vágólapra másolva!
Egy luxemburgi EP-képviselő javaslatára még az év végén javaslatot nyújthat be az Európai Bizottság, amelyben bővítené az utasok jogait, ezen belül is különösen jelentős változások várhatóak a repülővel utazók jelenlegi jogosítványainak szélesítésében. A tapasztalatok szerint elsősorban a törölt, késett járatokkal, a visszautasított beszállással, és az elveszett poggyászokkal kapcsolatos, utazás közbeni tájékoztatás, információadás módját, hatékonyságát szükséges a leginkább megreformálni.
Vágólapra másolva!

Georges Bach, luxemburgi EP-képviselő szerint a járatok törlésével, késésével, az ezzel összefüggő információadással kapcsolatban több hiányosság, probléma tapasztalható a jelenlegi gyakorlatban.Meglepő adat, de a légitársaságok csupán minden negyedik, hozzájuk panasszal, kifogással élő utasnak válaszoltak, pedig a késéseken, törléseken túl a csomagkezeléssel, és a fogyatékkal élők segítségével kapcsolatban is akadtak utas-észrevételek.

A hajóval utazók jogait szabályozó uniós rendelet 2012 decemberében, a távolsági autóbusszal utazók jogaira vonatkozó pedig 2013 márciusában lép hatályba. A légi utasok jogainak felülvizsgálatára legkorábban 2012 végén nyújthat be jogszabályjavaslatot az Európai Bizottság, miután a szakbizottságokban megtárgyalták Bach jelentését.

A légi utasok jogaira vonatkozó előírások jelenlegi jogszabályi alapja a 261/2004/EK rendelet, amely közvetlenül alkalmazandó és kötelező erejű az összes tagállamban, de Izlandon, Norvégiában és Svájcban is irányadó szabály. A rendelet csak akkor alkalmazható, ha az unió valamely országából indul a gép bármely országba, illetve, ha az unió valamely országába közlekedik a repülő az unió határain kívülről. A légitársaságok arra hivatkozással sem bújhatnak ki az utasokkal szembeni felelősségük alól, hogy üzletszabályzatuk ettől eltérő.

Visszautasított beszállás

Ha az utasnak megerősített helyfoglalása volt, és kellő időben, rendszerint negyvenöt perccel a tervezett felszállás előtt, megjelent beszállásra, ám ennek lehetőségét megtagadták tőle, visszautasított beszállásról beszél az uniós rendelet. Ilyenkor az utas 250 és 600 euró közötti kártérítésre jogosult, az út hossza és a késedelem mértéke függvényében, természetesen, ha a személyében rejlő biztonsági kockázat miatt tagadták meg a beszállást, mindez nem érvényes.

Az útvonal hosszát attól a repülőtértől számítják, amelytől az utas nem szállhatott fel a gépre, akkor is, ha az utazás nem ott kezdődött. A kártérítés összege ugyanakkor a felére csökken, ha a légitársaság eljuttatja az utast úti céljára és a késés így nem haladja meg az a két, három, illetve a négy órát (az útvonal hosszától függően).

Járattörlés

A járat nélkül maradt utasnak ugyanúgy joga van az árvisszatérítéshez és az átfoglalási lehetőségekhez, mint ahogyan a visszautasított utasoknak. Emellett az ellátások egyes fajtáira is igényt támaszthatnak: étkezést, frissítőket és díjmentes kommunikációs eszközöket kell rendelkezésükre bocsátani.

A pénzbeli kártérítés akkor nem jár, ha az utast tizennégy nappal a járat indulása előtt erről tájékoztatták, vagy az eredeti induláshoz közeli (a gyakorlat szerint két ás négy óra közti időpontra) átirányították. A légitársaság akkor sem köteles fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények, például előre be nem jelentett sztrájk, terrortámadás gyanúja indokolták.

Elveszett poggyász

A légitársaság viseli a felelősséget az ellenőrzött poggyász megsemmisülése, vagy elvesztése, vagy megrongálódása miatt bekövetkezett kárért, ha a megsemmisülést, elveszést, vagy megrongálódást előidéző esemény a légi jármű fedélzetén, vagy bármely olyan időszakban történt, amely alatt az ellenőrzött poggyász a fuvarozó felügyelete alatt volt.

Ha a fuvarozó elismeri az ellenőrzött poggyász elvesztését, vagy az ellenőrzött poggyász huszonegy nappal azután, amely napon meg kellett volna érkeznie, sem érkezett meg, az utas jogosulttá válik, hogy a fuvarozóval szemben a fuvarozási szerződésből származó jogait érvényesítse. A fuvarozót nem terheli felelősség, ha a kár a poggyász benne rejlő hibája, minősége, vagy eltérése miatt következett be, például nemes egyszerűséggel valaki romlandó árut csomagolt be.

A késés

A jogszabály szerinti késés megállapításának objektív feltétele, hogy a késés jelentős legyen. Csak olyan esetben jár segítségnyújtás az utas részére, ha legalább két órás késéssel indul a gép (1500 km, vagy rövidebb út esetén), illetve három órás késéssel (az Európai Unión belül 1500 km-nél hosszabb út vagy az unión kívüli országokat is érintő 1500-3500 km közötti út esetén), vagy négy órás késéssel (összes egyéb repülőút esetén).