D.A.S. JogSzerviz. mikor léphetünk vissza egy szerződésből?

internetes vásárlás
Woman sitting in bed using digital tablet
Vágólapra másolva!
A bírói gyakorlat alapján a jogosult a szerződéstől olyan esetekben állhat el, amikor a termék egyenként kisebb súlyú hibái rövid időközönként visszatérően, ismétlődően jelentkeznek, és az egyes javítások ellenére rövid idő alatt a dolognak újabb és újabb hibái jelennek meg – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

A kellékszavatossági jogokról és azok érvényesíthetőségi sorrendjéről újra és újra felmerül egy-egy bírósági ítélet, amely kiegészíti az eddigi ismereteinket – mondta el az Origónak dr. Fekete Klaudia.
Az 1/2012. (VI. 21.) bírósági Polgári Kollégiumi vélemény 3. pontja rögzíti, hogy a törvény a szavatossági jogokat úgynevezett kétlépcsős rendszerbe foglaltan határozza meg.

A szavatossági jogok közül a jogosult a választása szerint elsősorban a hibás teljesítés természetbeni orvoslását jelentő kijavításra vagy kicserélésre tarthat igényt.

A második lépcső

A további, az úgynevezett második lépcsőbe tartozó szavatossági jogokat a jogosult az alábbiakban meghatározott feltételek fennállása esetében választhatja.

Ennek megfelelően akkor igényelhet megfelelő árleszállítást, illetve akkor állhat el a szerződéstől, ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta.

Ezen kívül abban az esetben is igényelheti, ha e kötelezettségének a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül nem tud eleget tenni – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A bírói gyakorlat alapján a jogosult a szerződéstől olyan esetekben állhat el, amikor a termék egyenként kisebb súlyú hibái rövid időközönként visszatérően, ismétlődően jelentkeznek, és az egyes javítások ellenére rövid idő alatt a dolognak újabb és újabb hibái jelennek meg.

Ezek arra engednek következtetni, hogy a kijavítás rövid idő alatt, a jogosultnak a folyamatos használathoz fűződő érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges.

Peres tapasztalatok

A D.A.S. JogSzerviz peres tapasztalatai alapján a bíróság egy termék két-három alkalommal történő elromlását és javítását még nem tartja megfelelő indoknak az elállási jog érvényesítéséhez. Ekkor mindenképpen a javítással kell élni.

Amennyiben többszöri javítás után is elromlik a termék, a szavatossági jogok sorrendjét figyelembe véve a termék cseréjére vonatkozó igényt lehet érvényesíteni.

Forrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou

Végül abban az esetben, ha a cseretermék is elromlik, lehetőség lesz a második lépcsős szavatossági jog érvényesítésére, azaz elállhat a jogosult a szerződéstől és ebben az esetben követelheti a vételár visszafizetését.

Az említettek alapján javasolt, hogy a szavatossági jogok sorrendjének figyelembe vételével járjanak el abban az esetben, ha egy termék meghibásodik.

Továbbá, fokozottan figyeljenek arra, hogy az egyes szavatossági jogok dokumentálva legyenek, azaz készüljön jegyzőkönyv minden javításról és cseréről – tanácsolta végezetül dr. Fekete Klaudia.