A Polgári törvénykönyvben külön rész tartalmazza a szállodákra vonatkozó előírásokat, hiszen ezek azok a helyek, ahol a vendégek hosszabb időt töltenek el és általában a legtöbb értéktárggyal érkeznek – fejtette ki dr. Sáfrány Írisz.
A szállodák felelősséggel tartoznak azokban a dolgokban bekövetkezett károkért, amelyeket a vendég a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezett el. Tehát nemcsak azokért az értékekért felel a szálloda, amelyeket a vendég a szobában kialakított zárható helyre tesz, hanem akár az éjjeli szekrényen hagyott nyaklánc köddé válása esetén is lehet kártérítési igénnyel fordulni a szálloda felé.
A szálloda azokért a vagyontárgyakért is felel, amelyeket a vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott. Például, ha a recepción álló személy átveszi tőlünk érkezéskor az útleveleinket és azok eltűntek, azért a szálloda szintén felelősséggel tartozik.
A kártérítésnek azonban van egy jogszabályban meghatározott mértéke, melyet, ha a kár meghalad, az azon felüli összeget a szállodának nem kell megtérítenie. A mérték: a szobaár ötvenszerese. Tehát, ha az öklömnyi gyémántunk tűnik el a szállodai szobánkból, akkor a szálloda csak a szobaár ötvenszeresét fogja megtéríteni részünkre.
Ha azonban előre egyeztetünk a szállodával, hogy egy öklömnyi gyémánttal utazunk és a szálloda vállalja a gyémánt őrzését, akkor korlátlanul felel, ha valaki elcsaklizza a követ.
Itt fontos megemlítenünk, hogy a szállodákra a bérbeadói zálogjog ugyanúgy vonatkozik. Tehát ha a nyaralás végén kiderül, hogy a szobára szánt pénzünket elkoktéloztuk a medenceparton, akkor számítsunk arra, hogy a szálloda vissza fogja tartani az öklömnyi gyémántunkat, amíg a szoba árát ki nem fizettük.
Az értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda felelőssége akkor áll fenn, ha a szálloda a dolgot megőrzésre átvette, vagy a megőrzésre átvételt megtagadta. (Az értéktárgy ebben az esetben az átlagosnál magasabb vagyoni értéket képviselő dolog pl.: műtárgyak vagy egy öklömnyi gyémánt) Az így elhelyezett dolgokért a szálloda felelőssége korlátlan.
A szálloda ilyen szempontból nemcsak magát az épületet jelenti, hanem az ahhoz tartozó részeket is. A bírói gyakorlat konkrétan ennek körébe vonja a szállodák őrzött parkolóját.
Ki számít vendégnek?
Furcsának tűnhet, hiszen első ránézésre eléggé egyértelmű, hogy ki számít vendégnek, így elsősorban az, aki a szállodában megszáll, függetlenül attól, hogy adott esetben csak rövidebb ideig veszi igénybe a szolgáltatást vagy hosszabb ideig marad.
Nem számít vendégnek azonban az a személy, aki vendéghez érkezik vendégségbe. Tehát ha Julia Robertsnek a Pretty Womanben, eltűnt volna bármije Richard Gere szobájából, akkor azért a szálloda nem felelt volna.
Fontos kiemelni, hogy nem minden szállás szálloda. Ha átmeneti ott-tartózkodásra bérelünk lakást, nyaralót, akkor abban az esetben a felek között bérleti szerződés jön létre, ilyekor a vendég/bérlő a saját holmijai biztonságáért felelős.
Nyilvánosság számára nyitva álló intézmények
A szállodákon kívül a jogszabály még a nyilvánosság számára nyitva álló intézményeket szabályozza a letéti szerződések szabályai szerint. Itt a jogszabály példálózó felsorolásban említi a fürdőket, kávéházakat, éttermeket, színházakat, de minden olyan szolgáltatást nyújtó hely ide tartozik, ahol a látogatók értékeket szoktak elhelyezni. Ilyen lehet akár egy szépségszalon vagy egy szórakozóhely.
Fontos, hogy ezeknek a helyeknek a felelőssége csak az olyan dolgokra terjed ki, amiket a látogatók általában magukkal szoktak vinni az ilyen helyekre. Tehát nem célszerű az öklömnyi gyémántunkkal elindulni uszodázni, mert az olyan tárgynak minősül, amelyet általában nem szokás fürdeni vinni.
Viszont, ha az öltözőszekrénybe zárjuk a mobiltelefonunkat és azt az úszás alatt valaki ellopja, akkor az uszoda már felelősséggel tartozik.
A felelősség elől egy kivétel van, ha az intézményben van megőrzés céljából kialakított hely és azt a látogató nem használta ki. Ennek alapján, ha van zárható öltöző és a vendég a padon hagyja a mobilját, akkor mentesül a felelősség alól a hely, valamint akkor is, ha van külön értékmegőrző, a vendég azonban mégsem veszi igénybe.
Tehát a címben szereplő felhívás a legtöbb esetben csak üres fenyegetés, melynek elsődleges célja az, hogy a vendégek jobban ügyeljenek a holmijaikra.
Mindenesetre a tanulság levonható: ha az 'Értéktárgyaikért felelősséget nem vállalunk!' táblát látnak valahol és mégis eltűnik az értéktárgyuk, akkor pusztán a felhívás nem lesz gátja igényérvényesítésnek.