Jóhiszeműen azt gondolnánk, hogy ezek új termékek, csak egy kicsit karcosak, szállításkor sérültek. Ehhez képest tudtunkon kívül akár több éves, használt készüléket is megvehetünk ezekben az üzletekben.
A hirdetések egyformák: a kereskedő szépséghibás, szállítássérült termékeket árusít. Az értékesítési technika azonban most már több irányú.
Előfordul, hogy a vásárlások során aláíratnak szerződést a fogyasztóval, mely tartalmazza, hogy használt terméket vásárol a fogyasztó, csak ezt akkor az aláírás előtt nem olvassa el, hiszen fel sem merül benne, hogy nem új terméket vásárol. Ráadásul még akár 3 év garanciát is vállal a kereskedő, ezzel is elaltatva a vásárló éberségét.
Az outlet áruházban becsomagolva találhatók a termékek, mely szintén azt erősíti a fogyasztókban, hogy új termékekről van szó. A panaszokban a műszaki termék, legyen szó akár fagyasztóról, szárítógépről, vagy mosogatógépről, rövid időn belül tönkremegy, a kereskedő vállalja a javítást, de nem feltétlenül sikerül megjavítani azt.
A fogyasztók ekkor próbálnak a gyártótól segítséget kérni, és a bediktált gyártási szám alapján az derül ki, hogy sok éve gyártott termékekről van szó. Ezek után természetesen felháborodottan reklamálnak a kereskedőnél, és kérik vissza a pénzüket, de a válasz egyértelmű: Nézzék meg a szerződést!
Fontos kiemelni, hogy használt termékekre nincs kötelező jótállás, csak olyan szavatossági igénnyel lehet fellépni, mintha egy cipőt vásároltunk volna.
A kereskedők ugyanakkor bármikor vállalhatnak jótállást egy termékre, akkor is, ha arra nincs jogszabály által előírt kötelező jótállás, vagy annak ideje már lejárt, de ekkor maguk szabhatják meg a feltételeket. Így előfordulhat, hogy csak a termékek kijavítását vállalják vagy cseréjét, azonban a vételár visszafizetését már nem.
Az aláírt szerződés a fenti esetben tartalmazta, hogy az eladó teljes körű garanciát vállal, de sajnos azt is, hogy „pénz visszafizetési garanciát nem vállal semmilyen körülmények között". Így pénzt nem kap vissza a fogyasztó.
A másik irány az, hogy outlet webáruházból rendelik meg a műszaki cikket a vásárlók, majd házhozszállítással kapják meg a terméket és a jótállási jegyet is. Azonban a jótállási jegy tartalmát csak akkor vizsgálják meg a vásárlók, amikor meghibásodnak a termékek.
Ekkor derül ki számukra, hogy a jótállási jegyen nem a vásárlás dátumától indul a jótállási idő, hanem hónapokkal korábbról. Így feltételezhetően korábban másnak is értékesített, de visszaküldött termék újbóli értékesítése történik meg, ezért más a jótállási jegy dátuma.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mindig olvassuk el a szerződéseket aláírás előtt, illetve tájékozódjunk az adott üzletről, webáruházról, szerepel-e valamilyen negatív listán, vagy a fogyasztóvédelemért felelős Igazságügyi Minisztérium által működtetett www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu weboldalon.
Nézzük meg a vásárlói kommenteket, értékeléseket, mielőtt megvásároljuk a termékeket. Próbáljunk meg körültekintően eljárni a vásárlások előtt – tanácsolják végezetül a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szakértői.