Menővé tenni Erdélyt

Vágólapra másolva!
A Facebookot, az iWiW-et és a YouTube-ot is felhasználja az Apáczai Közalapítvány, hogy a középiskolások számára vonzóvá tegye egyelőre tesztüzemben lévő programját, amely a határon túli magyarlakta településeket népszerűsítené. A Határtalanul! nevű határozati javaslat lényege, hogy a diákok "ne csak a Facebookon lájkolják Erdélyt". A napokban ötezer közoktatási intézmény vezetőjének küldenek ki kérdőíveket a tanulmányi kirándulások megvalósítására vonatkozó kérdésekkel.
Vágólapra másolva!

Erdély menő, Vajdaság menő, Kárpátalja menő, a határaikon túl élő magyarság általában menő - ezt a gondolatot szeretné meghonosítani a Magyarországon élő fiatalok fejében egy jelenleg kidolgozás alatt álló parlamenti határozati javaslat.

Kedden az Apáczai Közalapítvány szakmai fórumon vitatta meg iskolaigazgatókkal, pedagógusokkal, diákszervezetek képviselőivel, hogy mi lenne a fenti gondolatot megcélzó külhoni tanulmányi kirándulások leghatékonyabb módja. Az oktatási program legfőbb célja, hogy a magyar diákok személyes kapcsolatba kerüljenek a szomszédos országokban élő magyar diákokkal.

A tesztelés már megtörtént

A közalapítvány idén a Határtalanul! nevű pilot-programmal tesztelte a projektet, amelynek során 177 nyertes középiskola majdnem hatezer diákja utazott a határon túli magyarlakta területekre. A részvétel feltétele a nyertes pályázat volt. Az alapítvány szerint az Országgyűlés októberben fogadja el a külhoni tanulmányi kirándulásokról, a nemzeti összetartozás napja iskolai bevezetéséről, valamint a Magyarság Háza oktatási és módszertani intézmény létrehozásáról szóló határozati javaslatot. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár a közalapítványt bízta meg azzal, hogy az ezekhez kapcsolódó koncepciótervet kidolgozza.

Az egyeztetési folyamat első lépése a keddi szakmai fórum volt, a napokban ötezer közoktatási intézmény vezetőjének küldenek ki kérdőíveket a tanulmányi kirándulások megvalósítására vonatkozó kérdésekkel, és javaslatokat is várnak az iskoláktól. A sajtótájékoztatón Csete Örs, a közalapítvány igazgatója elmondta, a kérdőívek eredményeit várhatóan november végén, december elejére dolgozzák fel. Ugyanekkorra tervezik azt is, hogy elkészül a koncepcióterv.

Élénk ötletbörze

A kedden kora délutánig tartó közel négyórás fórum lázba hozta az egybegyűlteket. A felszólalók több pontban egyetértettek: például, hogy a külhoni kirándulások sikere főleg a pedagógusokon, illetve azok motiváltságán és elkötelezettségén múlik. Ugyanakkor az eltérő vélemények is éppen ebből fakadtak: többek szerint a kötelezővé tétellel a pedagógusok a kirándulásokat kötelességként és nem jutalomként élnék meg, és ennek elkerülése végett inkább a pályázati rendszert tartanák üdvösnek. A pilot-programban részt vett egy nyergesújfalui iskola is, amelynek képviselője azt mondta, azért ellenzi a kötelezővé tételt, mert úgy sok tanár csak eggyel több nyűgként élné meg a tanulmányi kirándulásokat.

Többen kiemelték a határon túli magyarokra vonatkozó szemléletváltás fontosságát. Győri József, a Debreceni Református Gimnázium igazgatója jónak tartaná, ha egy szülőnek természetes lenne, hogy határon túli kirándulásra küldi gyerekét. Az erdélyi kirándulásokat évek óta szervező igazgató szerint a közvetlen találkozásra fel kell készíteni a diákokat, mert amennyiben a könyvekből szerzett ideális kép a külhoni magyarságról nem egyezik tapasztalataikkal, akár kiábrándító is lehet a kirándulás. A helyieket pedig leterhelné, ha nagy tömegek indulnának meg feléjük, "ha rájuk zúdítjuk a sokaságot, akik mi vagyunk" - fogalmazott az igazgató. A felszólaló tanárok a program kétoldalúságát is szorgalmazták: "Ne csak mi profitáljunk, hanem ők is, legyen kölcsönös a program" - mondták többen.

Körutazás vs. táborozás

Az alapítvány kétféleképp képzeli el az utazásokat: az egyik szakmai programmal dúsított körutazás lenne, a másik inkább olyan, mint egy táborozás, ahol a fiatalok egy közös művet hoznának létre a hasonló profilú testvérosztállyal. Utóbbira több példa is elhangzott az egyeztetésen: egy budapesti szakközépiskola tanára elmondta, hogy diákjai egy-egy erdélyi látogatás során egy kazettás mennyezetet festettek ki és egy 80 éves fűrészmalmot újítottak föl.

A finanszírozásról Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár elmondta, az Országgyűlés biztosítani fogja a kirándulások fedezetét. A pilot-programban csak szakközépiskolák vettek részt, a közalapítvány igazgatója szerint fontolgatják, hogy nyissanak a gimnáziumok és felső tagozatok felé. A programmal évente több tízezer magyar gyereket utaztatnának a határon túlra.

Legyen menő!

Az alapítvány elnöke szerint "a program célja, hogy a részt vevő magyarországi fiatalokkal - személyes tapasztalatok által - a külhoni magyarságot mint pozitív, szerethető, hozzánk hasonló közösséget ismertesse meg, a szomszédos országok magyarlakta területeire utazást a fiatalok számára 'menő' tevékenységgé tegye".

Ezt az imázst a modern technikákkal is igyekeznek elérni: az iWiW-en és a Facebookon külön oldalakat hoztak létre, a Youtube-on 25 filmet töltöttek fel az utazásokról, a hatartalanul.eu oldalon fotó -és videópályázatot indítottak. Kovács Péter XVI. kerületi polgármester a fórumon ennek szellemében fogalmazott meg egy mottót: "Ne csak a Facebookon lájkold Erdélyt, hanem nézd meg élőben is!"