Az sms-ek fejleszthetik a nyelvérzéket

Vágólapra másolva!
Az sms-ekben használt rövidítések nemhogy károsítanák, épp hogy fejlesztik az iskolás gyerekek nyelvi képességeit - erre az eredményre jutott egy tasmaniai nyelvész. Ahhoz, hogy valaki rövidítéseket hozzon létre vagy fejtsen meg, ismernie kell a nyelv összetett hang-betű megfeleléseit.
Vágólapra másolva!

Az sms-ekben használt rövidítések a nyelvi készségek hanyatlását okozhatják, ami idővel majd ahhoz vezet, hogy a gyerekek nem fognak helyesen olvasni, írni és beszélni? - merült fel nyelvészekben a kérdés. Ennek kiderítésére közel 90, 10-12 év közötti gyereket kérdezett meg három középosztálybeli általános iskolában a Tasmaniai Egyetem pszichológusa, egy bizonyos Dr. Nenagh Kemp és diákja, Catherine Bushnell. Azt vizsgálták, hogy az sms-ekben használt rövidítések és szóátírások befolyásolják-e a gyerekek nyelvi képességeit. Az eredményt az amerikai Journal of Computer Assisted Learning című magazinban tették közzé; mint írták, a sok sms-ezés a várttal ellentétben pont hogy fejleszti a gyerekek írás- és szövegértési képességét.

Dr. Kemp maga is meglepődött az eredményen, mondván, nem gondolta, hogy ez így van, de saját és mások kutatásai is ezt igazolják. Ennek ellenére még az eredmények ismeretében sem biztatná arra a gyerekeket, hogy sokat sms-ezzenek. Szerinte fontos, hogy ismerjék a különbséget, hogy egy sms-ben például leírhatják azt a szót, hogy OK, de egy hivatalos iskolai dolgozatban viszont már máshogy kell fogalmazniuk.

A nyelvész azon is meglepődött, hogy a 10-12 éves gyerekek 86 százalékának van mobiltelefonja. Amikor megkérdezte tőlük, hogy mennyit sms-eznek naponta, a válasz 1 és 315 között volt. "Még a 200 napi üzenet küldése is azt jelentené, hogy ébren töltött óráik minden ötödik percében elküldenek egy sms-t. Ez azért eltúlzottnak tűnik" - mondta dr. Kemp. A gyerekek nyolcvan százaléka állította azt, hogy a napi forgalma száz küldött és fogadott sms körül van.

Az eredmények alapján megállapították, hogy azoknak a gyerekek, akik gyorsan írnak és olvasnak a mobiljukon, a helyesírása is jobb és új szavakat is hamar megértenek. Dr. Kemp szerint az új kutatás alátámasztja azt a korábbi elképzelést, amely szerint ugyanarra a készségre van szükség a hangok, a beszélt, az írott és az sms-ekben használt nyelvhasználathoz. Ahhoz a képességhez, hogy valaki fonetikai rövidítéseket hozzon létre vagy fejtsen meg, az illetőnek tudatában kell lennie az angol nyelv összetett hang-betű megfeleléseinek - állítja a kutató. Mint hozzátette, ez is azt igazolja, hogy akinek jó a nyelvérzéke, az keresztrejtvényekben, versekben is jó, hiszen ott is szavakkal kell játszani.

Dr. Kemp korábban 61 egyetemista sms-ezési szokásait is vizsgálta, ekkor azt tapasztalta, hogy a fiatal felnőttek jóval gyorsabban írják, de lassabban olvassák az sms-eket, mint a hagyományos angol szövegeket. A gyerekekhez hasonlóan feltűnően többet bakiznak az sms-ek olvasásakor, mint más szövegeknél.