Megnyílik az egyslágeres csodák paradicsoma

Aqua
Vágólapra másolva!
Emlékszik még valaki, mi volt MC Hammer következő kislemeze a U Can't Touch This után? Mi volt Vanilla Ice, az Aqua vagy Lou Bega második nagy slágere? Psy tavaly a Gangnam Style-lal olyan magasra tette magának a mércét, hogy esélye sincs az ismétlésre. Mivel próbálták megfejelni a sikert a popzene semmiből jött, egyslágeres csodái?
Vágólapra másolva!

Még egy hete sincs, hogy klip készült Psy Gentleman című számához, az máris megdöntött egy sor rekordot. Nem volt még videó, amit az első 24 órán belül ilyen sokan láttak volna, aztán megdöntötte a milliós, illetve százmilliós nézettséget leghamarabb elérő videó rekordját is. Azóta a növekedés némiképp lelassult, de így is 160 milliónál jár már a klip nézettsége, ami csak az igazán nagy sztárok videóival szokott előfordulni, mégse fogadnánk arra, hogy a koreai énekes nem egyslágeres csodaként lesz elkönyvelve a jövőben. A történelem ugyanis nem mellette szól. Mi lett a semmiből a bizarr egyediségük folytán nagy slágerrel robbantó előadók következő próbálkozásából? Cikkünkben tíz példát gyűjtöttünk össze; a Facebookon várunk továbbiakat.

MC Hammer: Have You Seen Her (1990)

A bomba: Psy és MC Hammer között számos hasonlóság van, úgyhogy nem véletlenül hívta meg előbbi az utóbbit idén szilveszterkor a gálafellépésére: hogy mást ne mondjunk, az idióta táncmozdulatok és egy addig kevéssé ismert műfaj bevitele a mainstreambe (akkor a rap, most a koreai pop). A Stanley Kirk Burrell néven anyakönyvezett rapper lett talán az első olyan világsztár, aki egy videoklipnek és kifejezetten a viccességének köszönhetően futott be, kihasználva, hogy 1990-re már tényleg mindenhol lehetett fogni az MTV-t, még nálunk is. A U Can't Touch This volt a klip, amiről azon a nyáron mindenki beszélt, és amit mindenki utánozni akart, Hammer számára pedig fel volt adva a lecke, hogyan tovább.

A ráadás: MC Hammer igencsak megnehezítette a dolgát azzal, hogy elkövette a lehető legnagyobb hibát: komolyan vette magát. A Have You Seen Her ugyanis (amellett, hogy az eredetijét a Chi-Lites nevű soulegyüttes énekelte csaknem húsz évvel korábban) egy szép szerelmes szám - viszont ki a fene akarja MC Hammert hősszerelmesként elképzelni? Mindenki inkább újabb szlogent várt tőle, mint a "Stop! Hammer time!" volt.

Utószó: A Have You Seen Her ugyan kezdetben sikeres volt, még magasabbra is jutott a Billboard-listán, mint a U Can't Touch This, de aztán hamar eltűnt a süllyesztőben. Hammer azért még tartotta magát: a Pray című single egészen sikeres lett, akárcsak az Addams Family filmhez készített betétdal, de ezek rövid életű sikerek voltak, Hammer ideje hamarosan lejárt, és még tönkre is ment néhány évvel később. Minden későbbi próbálkozása ellenére Hammertől egy dalt ismer a világ nagy része, és ez a U Can't Touch This, ő pedig talán mára meg is békélt ezzel.

Vanilla Ice: Play That Funky Music (1991)

A bomba: Miután MC Hammer áttörte a kaput a rap számára, kénytelen volt félreállni egy másik reménység miatt, aki nemcsak jobb pasi volt, mint a joviálisan mosolygó Hammer, hanem tetejébe még fehér is. Robert Van Winkle is nagyjából az ő receptjével futott be, amikor egy ismert sláger (Queen + David Bowie: Under Pressure) alapjaira rappelte rá az Ice Ice Babyt. A dal hatalmas sláger lett az év végén, és ez volt az első rapkislemez, ami No. 1 lett Amerikában és a briteknél is.

A ráadás: A vicc az, hogy az Ice Ice Baby eredetileg csak a B-oldalán szerepelt a sikertelen Play That Funky Music kislemeznek - mely a Wild Cherry '76-os funkslágerének nem túl izgi hiphopos átirata. Az Ice Ice Baby aztán kijött önálló kislemezen, és a többit tudjuk. Ezután újra kiadták a Play That Funky Musicot is, amit az előző sláger lendülete ugyan bevitt a Top 10-be, de nem maradt ott sokáig.

Utószó: Vanilla Ice további dalaira már tényleg senki nem volt kíváncsi. Pedig filmje is volt, összejött Madonnával, de hiába öltek komoly pénzeket a sztárrá faragásába, a világ hamar elkönyvelte egyslágeres csodaként, hiszen tényleg ennyi volt benne. A korábban rengeteget bírált rapper mégis áttört pár falat a műfaj előtt, és ezért fontos helye lesz a rap panteonjában.

Right Said Fred: Don't Talk Just Kiss (1991)

A bomba: A Fairbrass testvérek zenekara viszont semmilyen divatos műfajhoz nem csatlakozott, ha csak az akkor már évek óta hódító dance-popot nem vesszük annak. Az I'm Too Sexy 1991 nyarán lett sláger: a saját kiadásban megjelent kislemezre váratlanul ráharaptak a rádiók, és a modellek életéről éneklő kopaszok dala pillanatok alatt világsláger lett.

A ráadás: Minden amellett szólt, hogy a Right Said Fred is el fog tűnni, miután letelt az I'm Too Sexy tizenöt perce. Meglepő módon mégsem így történt, hiszen a Don't Talk Just Kiss egészen korrekt sláger lett, ami nem akarta utánozni az elsőt, viszont nem is volt idegen Fairbrassék image-étől. Egyes európai országokban még nagyobb durranás is lett, mint az I'm Too Sexy, és még ma is hallani néha a rádióban.

Utószó: És még mindig volt sláger a Right Said Fred tarsolyában: a Deeply Dippy '92 tavaszán kivakarhatatlan volt az MTV-ből, de mielőtt a Right Said Fred tényleg megvethette volna a lábát, jött az elkerülhetetlen kijózanodás. A következő albumról már egy dal se lett sláger, és ugyan Fairbrassék azóta is rendületlenül próbálkoznak, de a legnagyobb publicitást azt kapta, hogy pár éve megverték őket a moszkvai melegfelvonuláson.

Kris Kross: Warm It Up (1992)

A bomba: 1992-ben a rap még mindig elég egzotikus műfaj volt ahhoz, hogy bármivel el lehessen adni - például két gyerekkel, aki fordítva hordja a nadrágját. Mondjuk Mac Daddy és Daddy Mac történetesen tudott is rappelni, de igazi szerencséjük az volt, hogy Jermaine Dupri ütős alapokat pakolt a szövegelésük alá, és a Jackson 5-hangmintára épülő Jump az év egyik legnagyobb slágere lett.

A ráadás: A Jumpot követő Warm It Up klipjét nézve komoly déja vu érzése lehet az embernek, mintha az előző klip forgatásából maradt nyersanyagból vágták volna össze. Hasonlóképp a szám is a Jump koncepciójáról húz le még egy bőrt, nem csoda, hogy közel sem szólt már akkorát.

Utószó: A duó lemeze, a Totally Krossed Out a Jumpnak köszönhetően sok millió példányszámos siker lett, mire azonban elkészült egy évvel később a folytatás, a Kris Krosst már a többség elfelejtette, és a harmadik lemez sikertelensége után fel is oszlott, csak idén álltak újra össze egy fellépés erejéig. Jermaine Dupri viszont keresett producer lett, és nyolc évig élt együtt Janet Jacksonnal - neki bejött a dolog!

4 Non Blondes: Spaceman (1993)

A bomba: Bár sokan utálták a What's Up neohippis szövegét és a héj héj hé-é-éj refrént, nem kétséges, hogy 1993-ban, amikor elvben a grunge uralt mindent a rockzenében, ez volt az egyik legnagyobb gitározós sláger.

A ráadás: A Spaceman tulajdonképpen majdnem ugyanolyan, mint a What's Up, viszont nemhogy egy ahhoz foghatóan fülbemászó refrén nincs benne, hanem úgy egyáltalán, koncentrálni kell ahhoz, hogy az ember felismerje, ja igen, ez volna itt a fő dallam. Így aztán Linda Perry énekstílusa, amit az előző sikerben még jóindulattal mondhatunk "érdekesnek" és "sajátosnak", simán idegtépő lesz. Egy-két országban mérsékelten sikeres volt azért.

Utószó: A második lemez készítése közben a zenekar feloszlott, Linda Perry (és amúgy a többi tag közül is egy-kettő) szólókarriert indított, de nem sok vizet zavart. Nem mondhatjuk, hogy azért, mert nem értene a slágerek írásához: 2001-ben a második Pink-lemez dalainak többségét ő írta, köztük a Get The Party Startedot is, majd Christina Aguilera, Gwen Stefani, Alicia Keys, sőt Celine Dion és mások is sikerre vitték a szerzeményeit. Meglepő dolog olyasvalakitől, aki - mint később elmondta - igazából utálta a 4 Non Blondes "polírozott hangzását".

Aqua: Doctor Jones (1997)

A bomba: A kilencvenes évek derekára az egész világot meghódította a rágógumi-eurodance, melynek egyik képviselője sem okozott akkora sokkot, mint a dán Aqua. A Skandináviát előzőleg már letaroló együttes aztán a Barbie Girllel halálra idegesítette a világ egyik felét, a másik fele viszont a kilencvenes évek emblematikus slágerévé tette a számot.

A ráadás: És amíg az emberek arról vitatkoztak, hogy a Barbie Girl tényleg annyira rossz-e, hogy valójában már jó, jött a következő tőrdöfés a Doctor Jones személyében. A recept tökugyanaz, csak hiányzik a mindenki fülébe beleragadó refrén. Ettől függetlenül ez is vezette a listákat sok helyen, de valami már hiányzott belőle, és gyorsan kitörlődött a kollektív tudatunkból.

Utószó: A többszörös platina Aquarium lemezt követő Aquarius már korántsem szólt akkorát, és az új évezredben már más zenék kötötték le a fiatalokat. Az Aqua 2001-es feloszlása így is meglepetésként érte a rajongókat, miután az énekesnő, Lene az egyik tagot elhagyta egy másikért. A hat évvel későbbi újjáalakulás már kisebb figyelmet keltett, és mára az Aqua az emberiség nagyobbik része számára a Barbie Girllel egyenlő.

Los Del Río: Baila Baila (1999)

A bomba: A hatvanas évek eleje óta működő spanyol duó 1993-ban adta ki a Macarenát, ami a spanyol ajkú világon kívül szép lassan lett egyre népszerűbb, majd végül 1996 nyara erről a számról és a hozzá kapcsolódó táncőrületről szólt.

A ráadás: A Macarena annyira tipikusan egyszeri novelty sláger, hogy nem is nagyon volt következő próbálkozás; már ha a karácsonyi változatot nem számítjuk, de az meg annyira tipikusan "húzzunk le még egy bőrt a sikerről" - a legismertebb karácsonyi dalok már-már lenyűgözően pofátlan beillesztésével -, hogy inkább ne számítsuk. Az internet szerint szintén 1996-ban volt még egy közös szám Montserrat Caballé operaénekessel, amiből a Myspace-en van egy meghallgatható példány, amelyet eddig száznál kevesebben játszottak le. Úgyhogy vegyük a következő nemzetközi single-nek a Baila Baila című dalt 1999-ből, mert ebből legalább van egy koncertfelvétel. Nem meglepő módon kicsit sem lett sláger.

Utószó: Az internet nem mondja meg egyértelműen, hogy létezik-e még a Los Del Río, és ha igen, mit csinál. Utoljára egy éve írtak valamit a Facebookra, már ha ők voltak azok.

Lou Bega: I Got A Girl (1999)

A bomba: 1999-ben egy olasz és ugandai szülőktől származó, de Németországban élő zenészen volt a sor, hogy elárassza a világ rádióit. A Perez Prado 1949-es mambóslágerén alapuló Mambo No. 5 még a savanyú amerikaiakkal is megtanította Lou Bega csajainak a nevét: Angela, Pamela, Monica, Erika, Rita, Tina, Sandra, Mary, Jessica.

A ráadás: Az I Got A Girl gyakorlatilag a Mambo No. 5 kevésbé vicces kisöccse, csak Lou Bega nem a csajai nevét énekli, hanem a szülővárosukét, amúgy sok különbség nincs. Az énekes jó érzékkel lehúzott még egy bőrt a mambóról, mert az I Got A Girl még futott egy kört a listákon, mielőtt végleg eltűnt volna az éterből.

Utószó: Lou Bega ezzel el is lőtte minden puskaporát, több ötlete már nem akadt. Későbbi dalai csak a listák legaljáig jutottak, de azóta is remekül megél abból, hogy mindig vannak cégek vagy koncertszervezők, akikkel el lehet hitetni, hogy ő még egy releváns popsztár. Egyslágeres előadóként viszont még évtizedek múlva is emlékezni fogunk rá.

Baha Men: You All Dat (2000)

A bomba: A Who Let The Dogs Out? előkelő helyeket szerez a "minden idők legrosszabb dalai" listákon, a neki adott Grammyt a díj történetének egyik leghülyébb döntéseként tartják számon. De máig lehet viccelni a dallal, ami azért nem semmi.

A ráadás: A You All Datből hiányzik a sikerszám prosztó, de iszonyúan ragadós kiabálása és lendülete, és nem túl elegánsan egy az egyben átvették a Lions Sleeps Tonight közismert dallamát. Oké, eleganciát éppenséggel senki nem várt az álbahamai angoloktól; nagyobb baj, hogy ez a lopott motívum az egyetlen, ami megmarad a hallgatóban a széteső darabokból tessék-lássék összeragasztgatott számból. Ezek után inkább az a csoda, hogy a szám Ausztráliában bejutott a top 10-be, a briteknél a 20-ba.

Utószó: A 2002-es Move It Like This elért még némi sikereket, és még utána is próbálkoztak egy nagylemezzel. 2011-ben a Go című számmal szerettek volna visszatérni. A hivatalos videó másfél év alatt ezernél alig több találatot szedett össze a YouTube-on. Most a Quart olvasói megnyomhatják kicsit a számokat!

O-Zone: Despre Tine (2004)

A bomba: A trió Moldovából a nagyobb siker reményében költözött Romániába, és tényleg be is jött a számításuk. Egy román énekesnő, Haiducii engedély nélkül feldolgozta a Dragostea din tei című dalukat, ez sláger lett Olaszországban, majd az újra kiadott eredeti egész Európában.

A ráadás: Az O-Zone biztosra ment: a korábban a román toplista élére jutó Despre tine című számot adta ki újra, immár nemzetközi promócióval. A dal lényeges jegyeit tekintve nem különbözik a bombasikertől; egy kicsit talán kevésbé fülbemászó a refrén, viszont van benne fütyülés és lálálálé refrén. Ha az előd-utód sikerét nem érte is el (és főleg hosszú távon sokkal inkább elhalványodott az emléke, mint a Numa Numáé), azért így is több európai országban a top 10-be jutott.

Utószó: Még 2004-ben jött egy, az előbbieknél jóval mulatósabb szám, a De Ce Plang Chitarele, ami azonban már nem érdekelte a világot. Az O-Zone aztán 2005-ben személyi ellentétek miatt feloszlott. A trió így már nem érte meg sem a japán sikert, sem azt, hogy néhány évvel később - mint arról részletesen itt írtunk - a román dance-pop tartósan világszerte jól eladható termékké lett.

Az egyslágeres csodákat összegyűjtő listák között van top 100-as is, vagyis szükségképpen legalább kilencven kimaradt a cikkből. Tud olyat, ami különösen bizarr lett, vagy minden valószínűség ellenére jól sikerült? A Facebookon várjuk a kommenteket!