Zenészek megalázásával vádolják Daniel Barenboim világhírű karmestert

Daniel Barenboim
03 October 2018, Berlin: Daniel Barenboim conducts the Staatskapelle Berlin in the Staatsoper during the festivities of the Day of German Unity. Photo: Michael Kappeler/pool/dpa
Vágólapra másolva!
Zenészek gyötrésével és megalázásával vádolják Daniel Barenboim világhírű zongoraművészt és karmestert, a berlini Állami Operaház (Staatsoper Unter den Linden) fő-zeneigazgatóját.
Vágólapra másolva!

A Der Tagesspiegel című berlini lap szerint név nélkül nyilatkozó zenészek beszámolói alapján régóta terjednek hírek arról, hogy Daniel Barenboim vezetési stílusa miatt

a félelem uralkodott el az operaház zenekarában

(Staatskapelle Berlin), a napokban pedig már többen a nevüket vállalva léptek a nyilvánosság elé. Köztük van Willi Hilgers, az együttes egykori ütőse, aki azt állítja, hogy a karmester dühkitörései és megalázó bánásmódja miatt küzd magas vérnyomással és súlyos depresszióval. A zenész azt mondta, hogy Daniel Barenboim művészete vonzotta a zenekarhoz, és a Barenboimtól elszenvedett gyötrelmek késztették távozásra.

Daniel Barenboim Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Michael Kappeler

A vádakra reagálva Daniel Barenboin azt mondta a Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) regionális közszolgálati médiatársaságnak nyilatkozatban, hogy

Azt mondta, a zenekar vezetőjeként az az érdeke, hogy minden muzsikus a tudása legjavát adja, és türelmetlen, ha nem ezt tapasztalja, de ez nem feszíti túl az elfogadhatóság határait. De azt is mondta,

be kell látnia, hogy hajlamos az indulatosságra.

Ezt az ereiben keringő latin vérrel magyarázta az 1942-ben az argentínai Buenos Airesben zsidó családban született művész. Daniel Barenboim szerint a zenészvezetési stílusa körüli vita időzítése nem véletlen: annak tulajdonítható, hogy elkezdődtek a tárgyalások a 2022-ben lejáró szerződésének megújításáról az operaház fenntartójával, a tartományi rangú főváros kulturális kormányzatával. A Der Tagesspiegel hét végi kommentárja szerint a város vezetőinek venniük kellene a bátorságot ahhoz, hogy lezárják a 28 éve tartó Barenboim-korszakot. és új fő-zeneigazgatót keressenek. Ez a munkamániás művész érdeke is, hiszen gyakran tűnik betegesnek és kiégettnek, arcának viaszszerű színe pedig riasztó. Azt is írták, hogy az Állami Operaház Daniel Barenboim nélkül is fennmarad, de ez nem feltétlenül érvényes az arab-izraeli megbékélés elkötelezett szószólójaként ismert izraeli-argentin művész két másik nagy vállalkozására, az izraeli és palesztin fiatalokból álló Kelet-Nyugati Díván Zenekarra ás a fiatal közel-keleti zenészek képzésére létrehozott Barenboim-Said Zeneakadémiára, amely 2016-ban kezdte meg működését Berlinben.