Idegen fémdarab okozta a Concorde katasztrófáját <br/>

Vágólapra másolva!
Valószínűleg az a fémlemez hasította fel a július 25-én Párizs mellett szerencsétlenül járt Concorde futóművének kerekét, amelyet a felszállópályán találtak, s amely nem volt része a szuperszonikus repülőgépnek - áll a katasztrófa okait vizsgáló hivatal (BEA) csütörtöki közleményében, amely voltaképpen a negyven centiméter hosszúságú lemezre vezeti vissza a tragédiát.
Vágólapra másolva!

Az idegen fémdarab fellelését az elmúlt napokban jelentették be, akkor még óvakodva az egyenes összefüggés megfogalmazásától. Az ezúttal is óvatos kommüniké szerint "valószínű, hogy a lemez okozta a hasadást a keréken". Az ismeretlen tárgy eredetének meghatározása zajlik - teszik hozzá a szakértők.

A kerék felszakadása következtében, egy olyan pillanatban, amikor a Concorde nagy (mintegy 300 km/óra) sebességgel gurult, nagy darabok, közöttük négy kilogrammnyit is meghaladó részek, igen nagy energiával szakadtak ki. A még nem pontosan meghatározható folyamat során a balszárny egy vagy több tartályában rendkívül gyorsan sérülések keletkeztek, ami számottevő hajtóanyag-szivárgáshoz és tűzhöz vezetett - teszi mindinkább egyértelművé a történteket a BEA.

A közlekedési minisztérium alá tartozó hivatal most első ízben állapított meg összefüggést a vizsgálati eredmények különböző elemei között, de a 113 ember halálát okozó katasztrófa forgatókönyve még így se teljes, a közlemény nem magyarázza meg például azt, hogy miért állt le az egyik hajtómű, és egy másik miért hagyott ki.

Nem sokkal a csütörtöki közlemény megjelenése előtt közölte a közlekedési minisztérium, hogy pénteken újabb összegzésre ülnek össze a Concorde-balesetet vizsgáló és más repülési szakértők. Ezúttal is, mint múlt csütörtökön, azt próbálják eldönteni, hogy most már megállapítható-e, vajon milyen intézkedések kellenek hasonló tragédia elkerüléséhez. A múlt heti, ugyanilyen céllal összehívott tanácskozás után a hatóságok nem vállalták a leállított Concorde-ok újabb repültetését: az Air France megmaradt öt ilyen gépe a földön várakozik, míg a British Airways nyomban a katasztrófa másnapján újból repültette azonos típusú szuperszonikus gépeit.

Egy francia környezetvédő szervezet csütörtökön felvetette, hogy radioaktív sugárzás kockázatával kell számolni azon a helyen, ahol a Concorde lezuhant. A Robin Hood nevét viselő mozgalom csütörtöki közleménye a mentésben és a baleset utáni vizsgálatban részt vevő személyekre, illetve a helyszínen volt szemtanúkra nézve tartja veszélyesnek a körzetet.

A szervezet a szerencsétlenség másnapján hívta fel a figyelmet arra a veszélyre, amelyet a roncsdarabokban fellelhető azbesztrészecskék jelentenek. A figyelmeztetés megalapozottnak bizonyult, és a veszély késleltette is a vizsgálatot. A mostani riasztást a környezetvédők arra építik, hogy a vadászgépek hajtóművei, mivel rendkívül magas hőnek vannak kitéve, tóriumillesztéseket tartalmaznak, a tórium pedig radioaktív elem.

A Concorde hajtóműveinek előállításakor - emlékeztet a Robin Hood - nagy mértékben támaszkodtak katonai technológiákra.

(MTI)

Korábban:

(2000. augusztus 10.)