Jacques Chirac francia államfő és Lionel Jospin miniszterelnök péntek este szűk körű kétoldalú megbeszéléseken - a franciák kifejezésével "gyóntatásokon" - külön-külön fogadta kollégáit, hogy az általuk kifejtett szempontok alapján mindenki számára elfogadható kompromisszumos javaslatcsomagot állítson össze. Az állam- és kormányfők mellett csak egy-két miniszterük vett részt a 10-15 perces megbeszéléseken. A sort a következő soros elnök Svédország nyitotta, majd az elnökség betöltésének rendjében haladtak tovább.
A konzultációk nyomán körvonalazódott kompromisszum szerint 2005-ig minden tagország megtarthatna egy bizottsági tagot; 2010-től, vagy amikor a tagállamok száma eléri a 27-et, a testület létszámát 20 főben maximálnák, és egyúttal a tagországok teljes egyenjogúságán alapuló rotációs rendszer lépne érvénybe. Ezt megelőzően azonban minden újonnan csatlakozó tagország küldhetne biztost a testületbe.
A tagországokra jutó szavazatok újrasúlyozásában a bizottság által pártfogolt kettős egyszerű többség helyett az egyszerű újrasúlyozást javasolja a tervezet, a jelenlegi "súlycsoportok" megtartásával. Az újonnan meghatározandó súlyokban a népességi arányok is tükröződnének, a súlyok skálája pedig 3-tól 30-ig terjedne. A négy legnagyobb tagország - Franciaország, Németország, Nagy-Britannia és Olaszország - 30 szavazatot kapna. Magyarországnak, amely Belgiummal, Hollandiával, Görögországgal, Portugáliával, illetve az újonnan csatlakozók közül Csehországgal kerülne egy "súlycsoportba", 10-10 szavazat jutna. A skála alsó végén Luxemburg, Ciprus és Málta szerepelne 3-3 szavazattal.
Mindez összesen - a 12 tagjelöltet is beleszámítva - 321 szavazatot jelentene, a blokkoló kisebbséghez pedig 91 voks kellene. Elvként rögzítenék ugyanakkor azt is, hogy nem lehet minősített többséggel döntést hozni, ha a tagállamok egyszerű többsége ellene szavaz. Portugália számára elfogadhatatlan a francia elnökség által szombaton reggel a tagországok elé terjesztett javaslatcsomag.
Több kis ország ellenérzéssel fogadta a francia elnökség által a kétoldalú megbeszélések után kialakított kompromisszumos csomagot az európai uniós intézmények átszervezésére. Ennek részletei a reggeli órákban váltak ismertté a sajtóközpontban és egy névtelenséget kérő portugál diplomata személyesen is kifejtette több újságíró előtt, miért tartja országa elfogadhatatlannak a javaslatot. Utalt a szavazati súlyozásnál a Lengyelországot sújtó aránytalanságra Spanyolországgal szemben, továbbá arra, hogy nem minden újonnan csatlakozó tagország biztosa tölthetne ki egy teljes hivatali időt, mert közben életbe lépne az Európai Bizottság létszámának 20-ra maximálása, és nyilvánvaló aránytalanságok vannak az Európai Parlament nemzeti delegációi között is.
(MTI)
Korábban:
(2000. december 7.)