Idén február 14-én egy öngyilkos merénylő robbanóanyaggal megpakolt autóval belehajtott az indiai hadsereg 2500 katonáját szállító, 78 járműből álló konvojába.
Több mint 40 indiai katona halt meg, a merénylőről kiderült, hogy egy pakisztáni terrorszervezet tagja.
Ahogy az menetrendszerűen lenni szokott, a merényletet követő napokban tűzharc alakult ki az indiai katonák és a muszlim fegyveresek között. A helyzet odáig fajult, hogy indiai vadászgépek pakisztáni állásokat bombáztak, majd a pakisztáni légvédelem lelőtt két indiai gépet, az egyik pilótát pedig elfogták.
A konfliktus eszkalálódását azonban senki nem akarta, az összes nagyhatalom és a környező országok vezetői is önmérsékletre szólította fel a feleket. A békítés átmenetileg minden jel szerint sikerrel járt, Pakisztán szabadon engedte az elfogott indiai pilótát, de a nyugalom csak néhány hétig tartott.
A két ország között hivatalosan 2003 óta tűzszünet biztosítja a békét, és az államszintű kapcsolatok is működnek. A pakisztáni kormányfő a mostani konfliktusban is igyekszik elkerülni az összetűzések háborúvá növekedését. Kifejezte reményét, hogy sikerül békés megoldást találni, mivel egy háborúnak beláthatatlan következményei lehetnek, amennyiben a két atomhatalom eltéveszti a lépést.
A végleges békekötés azonban még várat magára. A jövőre nézve érdemes megismerkedni az okokkal, ami miatt időről időre háború közelébe sodródik a két ország. Illetve érdemes tudni, hogy miért nem sikerült békét kötni az elmúlt 70 évben.
A hajdani Brit-Indiát, a gyarmattartók a kivonulásuk előtt vallási alapon két részre osztották: a hindu többségű Indiára és a muzulmán többségű Pakisztánra. A határok kialakításának kezdetén Pakisztán két, földrajzilag egymástól távol fekvő részből állott, amelyekből aztán 1971-ben létrejött a mai Pakisztán és Banglades.
Az 1947-es felosztás nem oldotta fel a vallási feszültségeket. Épp ellenkezőleg, mindkét országban nagyszámú vallási kisebbségek maradtak annak ellenére, hogy rögtön a függetlenség kikiáltása után komoly lakosságcserét hajtottak végbe. A brit hatalom volt az első, amely az egész szubkontinensre kiterjedő fennhatósággal bírt.
Indiában 16 hivatalos nyelv mellett, 1500 nyelvet és dialektust használnak, az angolok távozása után sokféle ellentét felszínre került.
A brit gyarmatbirodalom megszűnése után, Kasmír is kikiálthatta volna függetlenségét, és egy önálló állam jöhetett volna létre területén, azonban saját erejére támaszkodva nem lettek volna képesek megőrizni a függetlenségüket.
Kasmír gazdaságilag, közlekedés-földrajzilag Pakisztánhoz kötődik, illetve területén többségében muzulmánok éltek, és élnek a mai napig. Pakisztán természetesen igényt formált erre a területre. 1947. október 22-én pakisztáni fegyveresek megkezdték Dzsammu és Kasmír megszállását. Ennek hatására a kasmíri maharadzsa, október 26-án aláírta az Indiához való csatlakozásról szóló dokumentumot, amely másnap hatályba lépett. Az indiai csapatok 1947 decemberére a pakisztáni határ közelébe szorították vissza a fegyvereseket, ahol a frontvonal állandósult. A pakisztáni fél soha nem fogadta el a számára kedvezőtlen határokat, a pakisztáni offenzíva kudarca óta állandósultak a fegyveres harcok.
1948. januárjában, az ENSZ BT rendelkezése alapján egy bizottságot állítottak fel, azzal a céllal, hogy hozzanak tető alá egy tűzszüneti megállapodást a két fél között, demilitarizálják a teljes területet. Jellemző az ENSZ közismert fürgeségére, hogy mire a bizottság megjelent, Pakisztán már felvonultatta reguláris erőit. 1949-ben az ENSZ közreműködésével a két ország katonai képviselői Karacsiban egyezségre jutottak; egy demarkációs vonal létrehozásával felosztották a himalájai régiót: Pakisztáné lett a területek egyharmada, a maradék pedig Indiáé. Számokban ez azt jelenti, hogy a Kasmír 228 000 négyzetkilométeres területéből 78 932 négyzetkilométernyi részt Pakisztán birtokol, a maradékot India. India 35 000 négyzetkilométernyi területről volt kénytelen lemondani Kína javára egy háborús veszteség eredményeként.
1965-ig viszonylagos béke uralta a területet, Pakisztán azonban egyetlen percig sem mondott le arról, hogy megszerzi Kasmírt.
Szélsőségeseket támogatva folyamatosan fenntartott egy félháborús állapotot, sokszor valódi háborús helyzetté változtatva a fegyveres akciókat.
Időnként India is bekapcsolódott Pakisztán belső harcaiba, a kelet-pakisztáni függetlenségi háborúban India a bengáliakat támogatva akarta gyengíteni ellenfelét.
India Dél-Ázsia vezető hatalma, sokkal szegényebb és kisebb északi szomszédja mégis jelentős biztonsági kockázatot jelent számára.
A pakisztániak kezében az atomon kívül a terrorizmus is jelentős fegyver, ezzel fenyegetést jelentenek Indiára, messze a pakisztáni határtól is.
A hidegháború vége óta új jelenség lett a különböző pakisztáni terrorszervezetek megjelenése, egyesek tudni vélik, hogy Pakisztán így vív mocskos háborút, hiszen így könnyebb csapást mérni, azonban letagadható az érintettség.
Az elmúlt évtizedek alatt Kasmír lakosságának gyökeresen megváltozott a viszonyulása Indiához. India jelentős erőket állomásoztat Kasmírban azért, hogy fenntartsa a biztonságot és a hatalmát a területen. A társadalom többsége az indiai jelenlétet mára inkább elnyomásnak tekinti. A közhangulat megváltozásával Pakisztán is bátorítva érzi magát, hogy a lakosság támogatása mellett fegyveres akciókat kezdeményezzen. 1999-ben a kargili konfliktus során Pakisztánból érkezett fegyveresek elfoglaltak egy magaslatot, az indai hadseregnek hetekig tartott kifüstölni őket. Az összecsapásnak két okból is nagy jelentősége volt. Egyrészről a bevonuló fegyveresek közül sokan azonosíthatóan a pakisztáni hadsereghez tartoztak, másrészről először fordult elő, hogy a két ország immár, mint atomhatalom állt szemben egymással fegyveresen.
A megnövekedett határsértések már nem egyszer vezettek fegyveres ütközetekhez, és 1999-ben az atomháború lehetőségéhez is közel sodródott a két ország.
Sem Pakisztán, sem India nem ratifikált semmilyen nukleáris leszerelést célzó egyezményt, arzenáljukat folyamatosan bővítik.
A 90-es évek elejére a lakosság két csoportra oszlott: a Pakisztánhoz való közeledés és a függetlenedés híveire, az indiai uralomnak szinte semmilyen társadalmi támogatottsága nincs. A kezdeti pakisztáni, sajátos nacionalizmust időközben felváltották a vallási, muszlim motivációk. A tartományban az elmúlt évtizedben a muszlim lakosság egyre határozottabban szólal fel az indiai jelenlét ellen. Egyes források szerint a kasmíri társadalom 90 százaléka ellenzi, hogy a területet India ellenőrizze. Amikor 2016-ban a hatóságoknak sikerült megölni egy dzsihádista parancsnokot, tüntetések kezdődtek Kasmírban. Ez egyértelmű jelzés arra nézve, hogy napjainkban Kasmír lakossága a szélsőségeseket támogatja, a vágyuk egyértelműen az Indiától való elszakadás.
Bár szavakban mindkét állam vezetése hitet tett a konfliktus békés rendezése mellett, ezek csak üres malasztok maradnak mindaddig, amíg Pakisztán nem hagy fel a szeparatista csoportok támogatásával.
A kétezres évek elején egy rövid időre kedvező irányt vett a két ország kapcsolata, odáig jutottak, hogy az Ellenőrzési Vonalon keresztül szabad kereskedelmet hirdettek. Ennek a rövid, békés periódusnak vetett véget egy 2008-as terrortámadás,
amikor Mumbai (Bombay) egyik turistanegyedében pakisztáni fegyveresek több mint 160 embert megöltek.
Akkor Kasmírban is utcára vonultak a fiatalok az erőszak ellen tüntetve. A 2010-es évek óta visszaesés figyelhető meg a két ország kapcsolatában, nem ritkák az olyan India-ellenes tüntetések, amelyek során több tucat muzulmán fiatal meghal.
A szembenálló felek minden évben több százszor megsértik a tűzszüneti egyezményeket, gyakoriak a terrortámadások, amelyekben sok esetben civilek esnek áldozatul. A jelenlegi helyzetet nehezíti, hogy Indiában hamarosan választások lesznek, így sem az ellenzék, sem a kormánykoalíció nem tűnhet engedékenynek a pakisztániakkal szemben.
Körösi Csoma Sándor még boldog völgyként írta le Kasmírt. Bár a természeti adottságai ma is alkalmassá teszik arra a területet, hogy Paradicsomként tekintsen rá az ember. Azonban az elhúzódó konfliktus még sokáig a földi poklot jelenti az ott lakó egyszerű emberek számára.