Robbanószer Nigériából

Vágólapra másolva!
Az itthon kevésbé ismert Ibadan Records tizedik születésnapja alkalmából Jerome Sydenham, a label alapítója állított össze egy mixlemezt, az Explosive Hi-Fidelity Sounds-ot, mely eklektikusságának, energikusságának és minőségének köszönhetően könnyedén a nyárutó egyik legkellemesebb kluborientált kiadványa lehet.
Vágólapra másolva!

Jerome Sydenham Európában nem egy mindenki által ismert név. Az ibadani születésű, nigériai lemezlovas-producer serdülőkoráig hazájában élt, majd pár évre Angliába ment tanulni és végül az Egyesült Államokban telepedett le a nyolcvanas évek első felében. Az ekkor még csak húszas éveiben járó művészt a három kontinens különböző zenei szokásai teljesen behálózták, szettjeire mindmáig a pánafrikai jelzőt aggatják rá. Fellépésein rendszeresen keveri a progresszív-house-t a house különféle egyéb árnyalataival, de a korai techno is megjelenik törzsi muzsikákkal karöltve.

Dj-karrierje mellett ugyancsak a nyolcvanas években munkát kapott az Atlantic Recordsnál és a kiadó tekintetét olyan, mára világhírű előadókra, formációkra fókuszálta, mint a Simply Red és az En Vogue. Eközben fellépéseinek száma szépen nőtt, neve Európában is ismertté vált, így végül 1995-ben, a kor divatjának megfelelően saját címkét alapított, Ibadan Records néven (szülővárosáról nevezve el a kiadót). A label kezdettől főleg a néhai Fathers Of Sound- és Danny Tenaglia-szettek hangzásvilágába illő zenékkel koncentrál, a húzónevek pedig napjainkig egyértelműen Kerri Chandler és a Ten City. Az idei, tizedik születésnap alkalmából született meg az Explosive Hi-Fidelity Sounds, mely nagy örömünkre itthon is forgalomba került.

A mix felépítésében és hangzásában is Sydenham életének eddigi állomásait tükrözi. A detroiti techno lágy alapjait gospel-szövegekkel ellátott klasszikus house-ok váltják, de lüktető törzsi zenék is feldübörögnek egy-egy progresszívebb track kíséretében. A számok és szerzőik helytől és időtől függetlenek, Carl Craig és Trentemöller egy-egy tavalyi sikerzenéje mellett az örökzöldeket is felvonultat a lemez: megtalálható a lemezen például a Men From The Nile-féle Watch Them Come, mely már a tizenhetedik Global Undergroundon is impresszíven szólt és még most is rendkívül energikusnak, jól táncolhatónak hat.

A felvételek fele olyan producerekhez kötődik, akiknek többé-kevésbé közük volt az Ibadan Recordshoz, ezért belefuthatunk számunkra olyan ismeretlenül csengő nevekbe, mint Dennis Ferrer, dj Oji, vagy a 32 Project. A felépítés remek, egyetlen olyan zene sincs a mixben, ami nem illene oda, és Sydenham keverési technikája is elismerésre méltó. Esetleg egy-egy váltás szólhat a kristálytisztánál kicsit gyengébben, de a nigériai fenomén becsületére legyen mondva, hogy a szettet a Neighbourhoud nevű londoni klubban rögzítették, tehát nem stúdiómunka eredménye.

Forrás: [origo]

Mindenesetre nehéz objektíven értékelni az Explosive Hi-Fidelity Sounds-ot, hiszen már a puszta változatosságával befutó lehet. A proghouse hazai kiteljesedésének és az electro egyre nagyobb térhódításának idején kevés az esély rá, hogy itthon, illetve Európában is sikert arasson az anyag. Akik szeretik a GU017-et és a kilencvenes évekre jellemző, táncolós-napsütéses house-t, azokat minden bizonnyal kellemesen meglepi majd, de szerintünk a bátrabbak sem fognak csalódni.

Flynn

Ibadan Records / BBE / Neon Music, 2005