absztrakt alkotmányértelmezés
A törvényben meghatározott legmagasabb állami szervek indítványozhatják az alkotmány egyes rendelkezéseinek értelmezését. Az alkotmánybíróság az alkotmány rendelkezésének tartalmát úgy bontja ki, hogy a jövőben minden hasonló esetben alkalmazandó elvont szabályt állapít meg. A politikai kérdésektől való távolságtartás érdekében eleve csakis ilyen válaszra alkalmas indítványokat fogad el. Az alkotmánybíróság alkotmányértelmezése mindenkire nézve kötelező. Az alkotmányt értelmező szabályokat egyébként az alkotmánybíróság más eljárásaiban is megállapít, s ezek hasonlóképpen kötelezők.
absztrakt normakontroll
Egy jogszabály alkotmányosságának önmagában elvégzett, azaz bármely konkrét ügyben való alkalmazásától független vizsgálata az alkotmánybíróság által. Ha az alkotmánybíróság megállapítja a jogszabály alkotmányellenességét, mindenkire kiterjedő hatállyal megsemmisíti.
actio popularis, populáris akció
A magyar jognak a világon egyedülálló megoldása, amely szerint bárki indítványozhat absztrakt normakontrollt, függetlenül attól, hogy a megtámadott jogszabály az ő jogait vagy érdekét sérti-e. Ilyenkor tehát az indítványozó (elvileg) nem saját joga védelmében, hanem a jogrend alkotmányossága érdekében lép fel. (A gyakorlatban azonban rendszerint kimutatható az indítványozó érdekeltsége az adott jogszabály megsemmisítésében - ezt azonban nem kell igazolnia.)
adatok "készletre gyűjtése"
Minden adatgyűjtés és adatkezelés alkotmányosan csakis előre meghatározott és törvényes célból történhet, s csak addig folyhat, amíg ez a cél fennáll. A cél megszűnésével az adatot törölni kell. Ez a célhoz kötöttség alapelve. A "készletre gyűjtés" éppen ezzel az elvvel ellentétes: az adatkezelő nem egy konkrét, törvényes célra gyűjti az adatokat, hanem tetszőleges, előre nem látott célokra való felhasználásra.
alkotmányjogi panasz
A magyar jogban alkotmányjogi panasszal fordulhat az alkotmánybírósághoz az, akinek alkotmányos jogát egy jogerős bírósági ítéletben alkalmazott jogszabály megsértette. Ekkor is tehát egy törvény vagy más jogszabály alkotmányossági vizsgálatát indítványozzák, s az alkotmánybíróság a normakontroll szabályai szerint dönt. A határozatnak mégis kihatása van a konkrét ügyre: ha az alkalmazott jogszabály alkotmányellenes volt, a fél kérheti az eljárás megismétlését, immár ennek a jogszabálynak az alkalmazása nélkül. A német és a spanyol jogban az alkotmányjogi panasz (Verfassungsbeschwerde, amparó) a magyartól eltérően magának a bírói ítéletnek, vagyis a jogalkalmazás módjának alkotmányossági kontrollját jelenti. Ezzel a fajta alkotmányjogi panasszal az alkotmánybíróság alkotmányossági ügyekben még a legfelsőbb bíróságot is felülbíráló szuper-fellebbezési fórummá válik konkrét ügyekben.
előzetes normakontroll
Még ki nem hirdetett, de már megszavazott törvény alkotmánybírósági vizsgálata. Jelenleg a köztársasági elnök indítványozhat az alkotmánybíróságnál előzetes normakontrollt. 1997-ig a törvény - több képviselő indítványára - lehetővé tette a még el nem fogadott törvényjavaslat előzetes normakontrollját is, de ezt a hatáskörét az Alkotmánybíróság nem volt hajlandó gyakorolni, mert ezáltal egy politikai döntéshozási folyamat résztvevőjévé vált volna.
filius ante patrem
Szó szerint: fiú az apa előtt, azaz fiú, aki az apjánál korábban született meg. Olyan helyzet, amikor egy olyan esemény, amely a másiknak következménye volna, mégis annak előzményeként szerepel. Az AB az új, alkotmányos demokrácia intézménye, amelyet e rendszer felállása után kellett volna létrehozni. (Az Ellenzéki Kerekasztal is eredetileg a szabadon választott új parlament feladatának tartotta az alkotmánybírósági törvény meghozását, és a testület megválasztását.) A történelmi helyzet azonban úgy alakult, hogy az AB első öt tagját nyomban az új alkotmány kihirdetése után, 1989 novemberében megválasztották. Így az AB már a szabad választások és az új Országgyűlés megalakulása előtt is működött, mintegy megelőlegezve a későbbi alkotmányos demokráciát, és érvényesítve annak követelményeit ebben a szorosan vett átmeneti időszakban is.
Franco, Bahamonde Francisco (1892-1975)
Spanyol politikus. 1936-ban a választásokon győztes népfront elleni katonai felkeléssel elindította a spanyol polgárháborút, amelyből 1939-ben győztesen került ki. A hadseregre és egyetlen politikai pártra támaszkodva a "szerves közösségeken" (család, hivatási szervezetek) alapuló központosított diktatórikus rendszert épített ki.
Kelsen, Hans (1881-1973)
Osztrák jogfilozófus, 1940-től Amerikában működött. Részt vett az osztrák köztársasági alkotmány megszövegezésében; az ő javaslata alapján állították fel 1920-ban az első európai alkotmánybíróságot, amelynek 1930-ig bírája is volt. Az általa létrehozott "európai modell" abban különbözik az amerikai alkotmánybíráskodástól, hogy nem a legfelsőbb bíróság, hanem a rendes bírói szervezettől különálló, erre a célra felállított testület vizsgálja felül a törvények és más jogszabályok alkotmányosságát, és az alkotmányellenesnek talált jogszabályokat megsemmisíti.
konkrét normakontroll
Ebben az esetben is csak magának a jogszabálynak az alkotmányellenességét vizsgálja az alkotmánybíróság, de - az absztrakt normakontrollal ellentétben - a vizsgálatot valamely konkrét ügy kapcsán kérik, amelyben az illető jogszabályt alkalmazni kell vagy kellett. A hatályos magyar jog szerint ha a bíró észleli az általa tárgyalt ügyben alkalmazandó jogszabály alkotmányellenességét, az eljárást felfüggeszti, és alkotmányossági vizsgálatot indítványoz az alkotmánybíróságnál. Ha az alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességét állapítja meg, és azt megsemmisíti, az ügyet úgy kell folytatni, hogy abban a megsemmisített jogszabályt nem lehet alkalmazni. A fél által, a jogerős ítélet meghozása után kezdeményezett konkrét normakontrollt a magyar törvény "alkotmányjogi panasznak" nevezi. Vagyis a konkrét normakontrollnak hatása van egy konkrét ügyre is.
Marshall, John (1755-1835)
Amerikai jogász, 1801-től haláláig az USA Legfelsőbb Bíróságának elnöke. 1803-ban, a Marbury vs. Madison ügyben hozott ítéletben ő alapozta meg az alkotmánybíráskodást azzal, hogy kimondta: a Legfelsőbb Bíróság megállapíthatja egy törvény alkotmányellenesség miatti érvénytelenségét, és mellőzheti a törvény alkalmazását.
non-derogation principle
Az az elv, hogy bizonyos jogokat vagy állapotot nem szabad korlátozni vagy lerontani. Az AB joggyakorlatában a természetvédelem jogszabályban biztosított szintjének csökkentésére vonatkozó tilalmat, a védelmi szint fenntartásának kötelezettségét jelenti.
pozitív jog ("tételes" jog)
A törvényhozó (vagy más elismert jogalkotó, beleértve a bíróság alkotta jogot) által konkrét jogszabályba foglalt jogi norma. Ellentéte a természetjog, amely elsősorban általános elvekből áll, s forrása nem a törvényhozó, hanem afelett áll (Isten, a természet rendje).
Salazar, Antonio (1889-1970)
Portugál politikus. 1932-től 1968-ig tartó miniszterelnöksége alatt megszüntette a többpárti demokráciát és parlamentarizmust, s az általa "új államnak" nevezett, hivatásrendi elemeket tartalmazó katonai diktatúrát hozott létre.