Vágólapra másolva!

Technikai oldalról az év legkíméletlenebb versenye következik: a pálya 750 méterrel a tengerszint felett fekszik, minek következtében a motorok öt százalékkal gyengébb teljesítményre képesek és a vékonyabb levegőn az aerodinamika is kevéssé hatékony.

Fotó: EPA
Fotó: EPA
A mérnökök már dolgoznak a német pilóta modelljén, Sao Paulóban

"Mikor a beállításokra kerül sor, háromdimenziós pályával kell számolnunk" - kezdte Brawn. "Tavaly nem találtunk jó megoldást, ezért szenvedtünk a versenyen. Túl merev volt az autó, különösen mikor esett az eső - és ez bármikor előfordulhat Brazíliában a verseny idején. Sokat tanultunk akkori hibánkból, most jobb megoldást kell találnunk."

Interlagos a gumiknak is kritikus, alapvető fontossággal bír egy abroncsteszt az időmérő edzés előtt, hogy kiderüljön: mi a legjobb megoldás vasárnapra. Ráadásul a Bridgestone erre a nagydíjra fejlesztett ki egy új típust, amit még felbecsülni, kiismerni szükséges.

A magasságnak pozitív és negatív következményei is vannak. Jó hír a motoroknak, hogy a szerényebb teljesítmény miatt kisebb terhelésnek vannak kitéve, mint egy tengerszinten fekvő pályán, a kisebb légellenállás pedig kiegyenlíti a hajtómű csökkentett erejét. Ugyanakkor roppant nehéz a motort és az autó többi részét optimalizálni ilyen szokatlan körülmények közt.

Mikor sima felszínű, egyenes aszfalton gyakorolhatnak a csapatok, az aerodinamikai részleteket leszámítva szinte tökéletesen beállított autókkal érkeznek a versenyekre. Interlagosban viszont rengeteget kell dolgozni a buckák miatt, megváltozik a kocsi optimális magassága, amit sima pályán könnyű megtalálni.

"Minden évben próbálnak javítani az aszfalton, de csak máshová kerülnek a göröngyök, szóval amíg péntek délelőtt ki nem gördülünk a pályára, nem igazán tudjuk, mi vár ránk" - magyarázta Brawn.

Jelentősen különbözik az autó set-upja a kvalifikáción és a versenyen. A fékeken nem változtatnak, mivel nincsenek túl nagy igénybevételnek kitéve Sao Paulóban: a kanyarok közti hosszú szakaszokban van idejük hűlni. Változik viszont a kocsi magassága és aero-beállításai, mert az időmérő edzésen könnyű tartállyal köröznek a pilóták.

A Brazil Nagydíjra általában kompromisszumot kötnek az istállók a beállításoknál, amit a lassú vagy közepesen gyors kanyarok és a hosszú egyenes kívánnak meg. Furcsa, de lényeges szempont ügyelni a kocsi alján lévő "deszkára": ha túl alacsony a jármű, a mértéktelen súrlódás miatt elkophat az eszköz, ami problémás lehet a futam utáni mérlegelésnél.

Nem könnyíti meg a pilóták és az autók dolgát a hőség sem (előbbieknek rengeteg folyadék és extra cockpit-hűtő segít ellenállni), ehhez azonban már hozzászokhattak a két héttel korábbi Malajziai Nagydíjon.

Világos tehát, hogy nem akármilyen kihívás előtt áll az F2002-es, hiába tesztelték sikeresen Barcelonában, ahol Michael Schumacher versenyszimulációt (is) végzett vele. A főferraris megkapja az új autót, míg Rubens Barrichello hazai versenyén a jól kipróbált, letesztelt 2001-es járművel indul.

Ujlaky István

Ajánlat:

Korábban:

Fórum:

Ferrari