Társoldalunk:

A mosolygás is kényszer, mert nincs nyál a szádban

2014.05.24. 11:13

Magyarország népes csapattal, 28 fővel indul a WBPF nevű szervezet fitnesz- és testépítő Európa-bajnokságán, komoly éremszerzési esélyekkel. A koszovói helyszínre busszal érkeztek a versenyzők, a félnapos úton az Origo tudósítója testközelből láthatta, min mennek keresztül a rizst és csirkemellet kétóránként fogyasztó, az ivást a verseny előtti napokban szinte teljes mértékben mellőző sportolók. A viadal napján viszont jót tehet az izmok kinézetének a pálinka.

Ülünk a buszon, 13 órás út vezet Koszovóba, a versenyzők csendesek, van olyan, aki az egész út során alig szól egy szót. Nem csoda, hogy nem beszédesek a WBPF nevű szervezet fitnesz- és testépítő Európa-bajnokságára készülő magyarok, hiszen már csak egy nap van a versenyig, ekkor már szinte tilos vizet inni.

A napi 8 liter víztől a teljes folyadékmegvonásig

Szendvicset, poharat senki kezében nem látni, kétóránként előkerülnek viszont az előre előkészített, - só és fűszer nélküli - rizzsel és csirkehússal telerakott ételes dobozok, de puffasztott rizst is látni.
A táplálkozás legalább ugyanakkora szerepet tölt be, mint az edzőteremben eltöltött órák száma, a cél ugyanis a legtöbb kategóriában az, hogy a bebarnított testeken az izmokat minél jobban láthassák majd a szigorú bírók.

A versenydiéta persze nem most kezdődött, a legdrasztikusabbat a viadal előtt 6-8 héttel kezdik el a sportolók. "A tömegnövelés (az izmok méretének a növelése és az izomerő fokozása) a minőségi szénhidrát bevitelével kezdődik, majd a lehető legtöbb vizet kell inni - egy nap 5-6-7, vagy akár 8 litert is" - mesél egy átlagos felkészülés kezdetéről Palecian Judit, aki Koszovóban szombaton (athletic physique kategória) és vasárnap (fitnesz) is versenyezni fog.

A pénteki mérlegelésen azt vizsgálják, hogy Palecian Judit valóban 165 centi alatt van-eForrás: Solymosi Márton - Pixelmester.hu

A 42 éves versenyzőnő ilyenkor reggel felkel, majd éhgyomorra elmegy kardiózni (például: futás, ülőbiciklizés) 40-50 percig, majd langyos vízbe citromot nyom, utána pedig jöhetnek a vitaminok és a fehérje, majd a zabpehely és a vízbe tett magok keveréke. Palecian Judit délután végzi a súlyzós edzéseket, a szénhidrátot és a fehérjét pedig külön fogyasztja. "Rizst szoktam enni, néha barna tésztát vagy krumplit. Zöldségek közül leginkább brokkolit. Délután megy a fehérje - a tilápia nevű hal vagy pulyka formájában."

A szálkásítás (a testzsír-százalék csökkentésének a folyamata) során még édességet is eszik Judit, "de nem minden nap, és nagyon minimálisat". Verseny előtt három-négy nappal kezdődik a víz elvonása. "Fokozatosan csökkentve egy liter, háromnegyed liter, fél liter vizet iszom, a verseny előtt pedig már szinte semmit."

Olyan, mintha nem is élnél

De miért volt szinte síri csend a buszon? Nemcsak amiatt, hogy éjfélkor indult a jármű. "Amikor megvonjuk a szénhidrátot, az agy is kicsit lelassul. Eljut az agyhoz, amit hallok, csak később reagálok. Bár hozzá lehet szokni, de a legrosszabb, amikor nem lehet inni. Ekkor egy kis citromdarabot megnyalok, mert rossz érzés, amikor kiszárad a torkom. Ilyenkor a mosolygás is kényszer, mert semennyi nyál nincsen a szádban.”

Az Eb-re készülődő női versenyzőkForrás: Németh Dorottya

Mások elmondása szerint ilyenkor elmegy a versenyzők életkedve, nincs bennük energia, olyan, mintha nem is élnének – ennek az oka a szénhidrát-hiány, hiszen abból merítene a test és az agy energiát. 
A verseny előtti, úgynevezett feltöltés a szénhidrát óriási mennyiségű bevitelét jelenti, a férfiak napi egy kilót is megesznek. Ilyenkor Judit két óránként rizst, puffasztott riszt eszik, de mivel a só is ki van vonva a szervezetből, van, aki pizzázik vagy gyorséttermi kaját fogyaszt, de azért nem ez a jellemző. A verseny előtti pár órában csokit, babapiskótát, jégkrémet, szendvicset is lehet enni, a férfiak pálinkát is isznak, mert általa az erek még inkább láthatók lesznek.

A színpadon jól kell kinézni, de a legnehezebb helyzetben talán a fitnesz kategóriában indulók vannak, akiknek komoly és látványos koreográfiát is be kell mutatniuk. Judit is indul vasárnap ebben a kategóriában, de mint mondja, neki nem lesz könnyű felvenni a versenyt a tornászokkal, noha már volt olyan viadal, amelyről fitneszes bronzéremmel tért haza. Szombaton az athletic physics 165 centiméter alatt kategóriájában is indul, komoly éremesélyekkel.

Forrás: Solymosi Márton - Pixelmester.hu

A péntek esti vacsora során az Origo tudósítója is kipróbálta a fitneszesek és testépítők vacsoráját. A rizsnek és a főtt csirkehúsnak semmi íze nem volt, hiszen fűszer nélkül készítik, a magyar konyhától távol áll a diétás menü. Lehetett még salátát is enni, a kitett krumplihoz és olívabogyóhoz viszont senki nem nyúlt. 

Profi bokszvilágbajnokból fitneszbajnok

"Tíz évet kick-boxoltam, többszörös nemzetközi és országos bajnok lettem" - emlékszik vissza a még korábban nyolc évig kézilabdázó, marosvásárhelyi születésű Palecian Judit a ringbeli kezdekre. Egy békéscsabai kick-box-edző kérdezte meg, nem akarja-e kipróbálni a profi bokszot, elment egy kéthetes edzőtáborba, és rögtön egy nagy lehetőséggel szembesült. Azt mondták neki, hogy harcba szállhat beugróként egy vb-címmeccsen, három hét felkészülés után. "A harmadik menetben technikai KO-val nyertem, aztán 2003 augusztusában megvédtem a címem. Ekkor magyar licensszel dolgoztam, elsőként hoztam Magyarországra a vb-címet, Miló Viktóriát és Csábi Bettinát megelőzve."

Aztán mégis abbahagyta a profi bokszot. "A menedzselésem nem működött jól, sokszor elmaradtak a meccseim, ekkor Lakatos 'Múmia' Mihály testépítő bajnok javaslatára kipróbáltam a fitneszt, és az első versenyemen rögtön dobogós lettem Erdélyben. Letettem a kesztyűt, és átálltam a fitneszre. Sokan kérdezték, miért nem térek vissza a bokszhoz, és a kettő ugyan nem mehet egyszerre, mégis, most azon gondolkodom, hogy egy-két meccsre visszatérek" - nyilatkozta Koszovóban az Origónak.