A magyar kormány, azon belül is, Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős
kormánybiztos évek óta dédelgette a nagy álmot, hogy egyszer Magyarországról rajtoljon el egy háromhetes kerékpáros körverseny. A "háromhetesek", azaz a Grand Tourok, melyek közé a francia (Tour de France), az olasz (Giro d'Italia) és a spanyol (Vuelta a Espana) körverseny tartozik, a profi kerékpározás csúcsát jelentik. Mindhárom országban kiemelt nemzeti eseménynek számítanak, mondhatni, egy három héten át tartó, az egész országot bejáró fesztivál, melynek nem mellékesen óriási sportértéke van, hiszen a világ legjobb bringásai mérik össze erejüket, felkészültségüket egy elképesztően izgalmas és összetett sportágban.
Magyar részről a Tour és a Giro szervezőivel folyt intenzív tárgyalás, végül utóbbi verseny szervezőjével, az RCS Sporttal sikerült megegyezni, hogy 2020 májusában Budapestről rajtoljon a Giro d'Italia. A kormánybiztos, és a majdani magyar szervezőbizottság vezetői már ennek tudatában utaztak ki a 2019-es bolognai nagy rajtra, ahol testközelből követhették a verseny első három szakaszát, és láthatták, hogy milyen emberfeletti munkát jelent a tökéletes szervezés.
A 2020-as budapesti Grande Partenza a koronavírus-járvány miatt elmaradt, ahogy 2021-ben sem innen indult a mezőny, idén azonban már nem volt akadálya a magyarországi rajtnak.
A Grande Partenza talán legfontosabb tételmondata, hogy nem ajánlott hibázni,
ugyanis egy apró baki is végzetes lett, ahol a sprintekben 60-70, míg egy-egy lejtmenet során akár 80-90 km/h-val száguldanak a bringások, akiket egyetlen sisakon kívül semmi nem véd, ha "elszállnak" egy rosszul jelzett kanyarban vagy járdaszigetnél. És ez csak egy az ezer apróság közül, amire a szervezőknek figyelniük kell.
"Ez nem mind a magyarországi szervezőkre hárul, a szervezésből nagyban kiveszi a részét az RCS - mondta az Origónak Eisenkrammer Károly korábbi többször magyar bajnok kerékpáros, a Tour de Hongrie (TdH) egyik főszervezője, aki a Giro technikai szervezésében vesz részt.
A Giróra 22 csapat érkezik, melyek közül 18 World Tour minősítésű, azaz a sportág abszolút csúcsát képviselő gárda, míg a másik négy egy fokkal alacsonyabb besorolású ProTeam.
Minden csapat nyolc versenyzővel sorakozik fel, akik mellett népes stáb dolgozik:
csapatvezetők, edzők, szerelők, orvosok, masszőrök, fizioterapeuták, a legnagyobb teameknél szakácsok és még ki tudja ki mindenki. A legnagyobb csapatok, mint a brit Ineos, a holland Jumbo-Visma, az UAE Team, a Bahrain-Vicotorius, vagy a Quick-Step komoly, akár 30 főnél is népesebb csapattal érkeznek.
Csapatbuszok, szervizkocsik, kísérőautók alkotják az óriási karavánt, amely komoly látványosságot szolgáltat egy versenynap előtt, amikor a rajt előtt készülődnek az aznapi szakaszra. A csapatok elhelyezése az RCS dolga, ők intézték a szállásfoglalásokat, de természetesen fontos volt, hogy minden csapatnak találjanak megfelelő szállodát az itt töltött napokra.
Az RCS Sport egyébként is minden apró részleten rajta tartja a szemét, hiszen minden egyes hibával az ő presztízsük forog kockán. Így döntő szavuk van az útvonal kijelölésében: pontosabban ők hagyták jóvá a magyar szervezők által javasolt három szakasz nyomvonalát.
"Az útvonal kijelölése részben politikai, avagy sportpolitikai döntés, amit úgy kell érteni, hogy az országmarketing szempontokat is szem előtt tartották, amikor Budapest mellett a Duna-kanyar vagy éppen a Balaton is bekerült a programba. Szerintem ez teljesen logikus döntés volt. Ezután egyeztetni kellett a kiszemelt városokkal, majd jöhetett a tervezés, most pedig már a megvalósítás finisében vagyunk" - mondja Eisenkrammer Károly.
A Giro a világ egyik legnagyobb versenye, amelyet Kanadától Új-Zélandig, Vitnámtól Dél-Afrikáig százmilliók követnek a televízión keresztül, a magyar szervezőknek mégsem kell megijedniük a feladattól. Ugyanis az évről évre egyre rangosabb Tour de Hongrie (amelyre idén már 12 World Tour-csapat érkezik) kiváló felkészülést jelent: ugyanazt kell csinálni a Girón, csak éppen "nagyban".
A Tour de Hongrie is nagy falat, de azért a Giro sokkal nagyobb. Mondok egy példát: a magyar körversenyen mi 30 perces zárással dolgozunk, ez a Girón két és félórás.
Ennek a megtervezése óriási kihívás: hol van teljes zárás, hol van csak átengedési pont, hol mehetnek át csak a lakók, hol még ők sem. És ugye minden város település más, így nem tudunk egy egységes standardot felállítani, hanem minden egyes métert külön-külön kell megvizsgálni" - mondja Eisenkrammer Károly, aki elmondta, hogy a hónapok óta zajló munkában sokat számít a TdH-csapat rutinja, ahogy rendőrséggel az évek során kialakított kiválóan működő partnerség is.
Nagyon sokat segít a Magyar Közút Zrt. is. Aki jár a majdani útvonalon, láthatja, hogy épül-szépül, például Visegrád környékén új aszfaltcsík várja a mezőnyt. A lehetőségeink nem végtelenek, nem vethetők össze, például a franciaországiakkal, de azt elmondhatjuk, hogy a Magyar Közút szinte a lehetőségein túl is teljesít, hogy minden tökéletes legyen.
Eisenkrammer becslése szerint az RCS mintegy 2-3 ezer fős stábbal érkezik Magyarországra, míg a hazai oldalon több százan vesznek részt a legkülönbözőbb formákban - a szakmai szervezéstől, rendezéstől kezdve a Girót népszerűsítő országjáró road shown dolgozókig - az előkészületekben.
A legfontosabb rész talán az útvonal biztosítása. "Ez egy többszintű munka. Mi adunk a versenynek egy biztonságos "csövet", azon belül pedig az RCS látja el a motoros biztosítást, ők jelölik a veszélyes kanyarokat az útpadkákat, járdaszigeteket. Mi dolgunk a biztonságos "cső" biztosítása, vagyis az, hogy a kijelölt útvonalon zavartalanul tudjon végigmenni a mezőny."
Olaszországban láthattuk, hogy amerre ment a mezőny minden település rózsaszín díszítést kapott, és ez Magyarországon sem lesz másként. A tévéközvetítéseknek hála világszerte százmilliók láthatják majd Budapestet, Székesfehérvárt, Esztergomot, Visegrádot és a Duna-kanyart, Kaposvárt, Nagykanizsát és nem utolsó sorban a Balaton-felvidéket.
Ez olyan országimázst jelent, amit nehezen lehetne mással pótolni.
Ezt támasztják alá Csisztu Zsuzsának, a Nagy Rajt kommunikációs vezetőjének szavai.
"Hogy miért fontos a magyarországi Nagy Rajt? Egyrészt, mert Giro a világ egyik legnagyobb sporteseménye, amelynek óriási a presztízse. Ráadásul bár Magyarország az elmúlt években, évtizedekben már rengeteg világversenyt rendezett, a Giróhoz hasonló mozgó sportesemény még nem volt az országban. Itt a mezőnnyel együtt mozognak a kísérők, a rendezők és a közönség, ami már önmagában egy óriási szakmai kihívás" - mondta Csisztu Zsuzsa az Origónak.
Nagy Rajtot eddig 13 alkalommal rendezték meg Olaszországon kívül, Belgiumtól Görögországon és Dánián át Izraelig, és minden országban komoly nyomot hagyott maga után.
"A Nagy Rajt jogának elnyerése minden esetben egy megtiszteltetés. Azt pedig számok bizonyítják, hogy azokban az országokban, amelyek Nagy Rajtot rendezhettek,
két-három éven belül nagyon komoly, mérhető hatása volt az eseménynek a kerékpáros kultúrára.
Egyrészt növelte a kerékpározás elfogadottságát és népszerűségét a lakosság körében, többen kezdtek rendszeresen kerékpározni, aminek van egy pozitív népegészségügyi vonzata is. És rendszerint van egyfajta visszacsatolás, utóhatás is a tömegeket megmogató civil kerékpáros kezdeményezések formájában."
Csisztu Zsuzsa elmondta, hogy a Girót a 2021-es adatok alapján a világ mintegy 150 országában mintegy 850 millió ember nézte tévén keresztül.
Ez azt jelenti, hogy három napon Budapest és a többi gyönyönyörű magyar helyszín lesz a kerékpárs sportot szerető világ figyelmének középpontjában.
Helikopterek, légifelvételek, drónok segítségével mutathatja meg valamennyi helyszín a legszebb arcát.
A három magyarországi szakasz kijelölésénél nem titkoltan fontos cél volt, hogy gyönyörű képeket lehessen mutatni az országról. Ebben rengeteget segített a szervezőknek Stephen Roche, a Giro és a Tour de France 1987-es összetett győztese, aki pontosan látja, tudja, hogy milyen útvonalon érdemes vinni a mezőnyt, hogy a háttérben például tökéletesen látszódjon a Parlament.
Három napon keresztül ablakot nyitunk a világra, és a Giro iránt érdeklődők olyan útifilmet kapnak Magyarországról, ami reklámidőben megvásárolhatatlan lenne.
Ez egy óriási országimázs építő lehetőség. És ez csak a tévé, a közösségi médiában generált hatásról még nem is beszéltünk" - mondja Csisztu Zsuzsa.
A kommunikációs vezető említett egy harmadik, immár a legszigorúbban véve sportági szempontot is, hogy miért olyan fontos a Grande Partenza.
"Szerencsés együttállása a csillagoknak, hogy tavaly óta van egy Valter Attilánk, akit az előző Giro óta már nem csak a kerékpáros világ, hanem az egész ország ismer. Személyében is közel hozhatja az ország lakosságához az esemény valódi, professzionális részét.
Lett egy olyan személy, aki miatt az egész versenynek lett egy más súlya, akit lehet követni, akinek lehet szurkolni, akiért ki lehet állni szurkolni az út mellé.
És reményeink szerint lesznek még más magyar versenyzők is Fetter Erik, Dina Márton vagy Peák Barnabás személyében. Stephen Roche ugyan mindig mondja, hogy vegyük le a terhet Attila váláról, hiszen neki nem csak az első három napban, hanem három héten át kell jól teljesítenie, de, ha mi ebben a három napban együtt tudunk lélegezni egy ilyen nagyszerű versenyzővel, az az egész magyarországi Giro-szakasznak ad egy különleges hangulatot" - zárta Csisztu Zsuzsa.
A 2022-es Giro d'Italia magyarországi szakaszai:
Május 6.: Budapest-Visegrád (195 km)
Május 7.: Budapest-Budapest (egyéni időfutam, 9,2 km)
Május 8.: Kaposvár-Balatonfüred (201 km)
Nagy Rajtok Olaszországon kívül
Erre eddig 13 alkalommal volt példa, habár ezek közül földrajzi értelemben kétszer Itáliában volt a rajt: egyszer San Marinóban, egyszer pedig a Vatikánban. A Giro utoljára 2018-ban rajtolt külföldön, akkor Izraelben volt a Grande Partenza. A legnépszerűbb külföldi rajthelyszín Hollandia, ahol már háromszor járt a Giro mezőnye.
1965 San Marino
1966 Monaco
1973 Belgium (Verviers)
1974 Vatikán
1996 Görögország (Athén)
1998 Franciaország (Nizza)
2002 Hollandia (Groningen)
2006 Belgium (Seraing)
2010 Hollandia (Amszterdam)
2012 Dánia (Herning)
2014 Észak-Írország (Belfast)
2016 Hollandia (Apeldoorn)
2018 Izrael (Jeruzsálem)