Vágólapra másolva!
A Forma-1 közösségét mélyen megrázta Jules Bianchi szuzukai balesete, de a show-nak most is folytatódnia kell, a hétvégén már Oroszországban hajtanak az ismeretlenbe a versenyzők. A mezőny először látogat el a világ legnagyobb országába, ahol egy viszonylag gyors, de az utcai pályák jegyeit is magán viselő helyszínen kell bizonyítaniuk.

Nehéz hétvége vár a Forma-1 mezőnyére Oroszországban, hiszen a versenyzőknek azzal a tudattal kell ismét autóba ülniük, hogy egyik társuk, Jules Bianchi továbbra is kritikus állapotban fekszik egy japán kórházban. A szuzukai futam után pár nappal természetesen még a francia pilóta állapotáról érkező információk és a baleset okaival kapcsolatos találgatások jelentik a legfőbb beszédtémát, ami sötét árnyékot vet az első Orosz Nagydíj hétvégéjére.

"Először utazunk Oroszországba, ezért izgatottan vártuk, hogy felfedezzük a sportágban újnak számító területet. A szuzukai események azonban beárnyékolják a nagydíjat" - nyilatkozta a Mercedest irányító Toto Wolff, aki hozzátette, "a Forma-1-es versenyzők vérbeli profik, ezért a teljesítményükön nem fog meglátszani, hogy lélekben még Japánban vannak." Hasonló véleményen van a korábbi versenyző, majd sokáig szakkommentátorként tevékenykedő John Watson is. "Úgy dolgoznak majd, mind bármikor máskor. De néhány versenyzőt biztosan jobban megérintettek a történtek, mint másokat" - vélte. "Ez az F1-es generáció korábban nem látott olyasmit, mint ami vasárnap történt. Valószínűleg ráébredtek, hogy ők sem sérthetetlenek."

Pedig Oroszország igazi sportünnepre készült a hétvégén, hiszen az évtizedekig tartó próbálkozások után az idén végre sikerül megrendezniük az első Forma-1-es versenyüket. Az oroszok a világbajnokság indulása előtt is mindössze két nagydíjat rendeztek, még az első világháború kitörése előtt Szentpéterváron - érdekesség, hogy az első F1-es futamra pontosan 100 évvel a legutóbbi Orosz Nagydíj után kerül sor. Az orosz futamoknak a háború vetett véget, majd a Szovjetunióban sokáig fel sem merült, hogy a nyugati világgal és a kapitalizmussal azonosított sportágban bármiféle szerepet vállaljanak.

A látványos környezetbe épült szocsi pálya épphogy elkészült időre Forrás: AFP

Az 1980-as évek elején azonban Bernie Ecclestone elhatározta, hogy a vasfüggöny mögé is beviszi a Forma-1-et, és egy moszkvai pálya megépítéséről tárgyalt az oroszokkal. A verseny - Szovjet Nagydíjként - még az 1983-as előzetes versenynaptárba is bekerült, de bürokratikus okok miatt Moszkva végül visszamondta a rendezést. Ecclestone-nak ezért új helyszín után kellett néznie, és ennek köszönhető, hogy 1986-ban Magyarország lett az első ország a Vasfüggöny mögött, ahová ellátogatott a Forma-1.

Fontos piac

A téma a 2000-es évek elején került újra előtérbe Oroszországban: Vlagyimir Putyin több versenypálya megépítését is támogatta, de a kezdeti projektek kudarcba fulladtak. Moszkvában végül 2012-ben nyitották meg az első nemzetközi színvonalú, Hermann Tilke által tervezett versenypályát, a Forma-1-es nagydíj rendezési jogát azonban a Fekete-tenger partján fekvő üdülőváros, Szocsi kapta meg.

A hétéves szerződés ellenére sokáig kérdéses volt, hogy Oroszországban valóban rendezhetnek-e versenyt 2014-ben. A helyszínen zajló munkálatok üteméről sokáig aggasztó hírek érkeztek – 70 nappal a verseny előtt még az aszfaltozással sem végeztek -, de a pálya augusztusban megkapta a végső engedélyt az FIA-tól a nagydíj megrendezésére, szeptemberben pedig az orosz túraautó-bajnokság mezőnye fel is avatta a szocsi létesítményt. Az F1-es nagydíjat az ukrán válság is fenyegette, de hiába kérte több nemzetközi szervezet is az FIA-t, hogy ne utazzanak el Oroszországba, a szövetség nem mondott le a versenyről.

Az orosz versenynek a csapatok is örülnek, hiszen mind több helyi vállalat lát lehetőséget a Forma-1-es szponzorációban, és a közönség körében is egyre népszerűbb az autóversenyzés. "A sport globális terjeszkedése szempontjából nagyon fontos ez a verseny. Oroszország egyre nagyobb piaca a Forma-1 számára, ezért mindenki izgatottan várja az itteni futamot" – jelentette ki a Force India tulajdonosa, Vijay Mallya. „Ezekre az óriási piacokra kellene koncentrálnunk, ezért dolgozom továbbra is azon, hogy India visszakerüljön a versenynaptárba. Ki kell használnunk, hogy ezekben az országokban rengeteg emberrel megszerettethetjük a sportot, és ezáltal ismét népszerűbb lehet a Forma-1."

A legjobban talán a mezőny egyetlen orosz versenyzője, Danyiil Kvjat várja a versenyt. "Biztos vagyok benne, hogy nagy figyelem irányul majd rám a hétvégén, de készen állok rá, és bizonyos szempontból élvezni is fogom" – nyilatkozta a Toro Rosso 20 éves újonca, aki jövőre megörökli a Red Bulltól távozó Sebastian Vettel ülését. „Eközben arra törekszem majd, hogy szokás szerint a lehető legtöbbet hozzam ki magamból. Biztosan nagyon sok néző látogat ki majd a versenyre, örülnék, ha jól tudnék szerepelni előttük."

Szeptember elején túraautók avatták fel a szocsi pályát Forrás: AFP

Szimulátoron már gyakoroltak

A szocsi pályát még egyik versenyző sem próbálta ki teljes hosszában, de a szimulátorban természetesen mindenki rengeteget gyakorolt. A legtöbb pilótának így van is elképzelése arról, hogy melyik régebbi helyszínhez hasonlít leginkább az 5848 méter hosszú aszfaltcsík, amely Spa és Silverstone után a versenynaptár harmadik leghosszabb pályája. „Egyértelműen látok hasonlóságokat más pályákkal, leginkább talán Szingapúrra emlékeztet. Bár utcai pályáról a szó szoros értelmében nem beszélhetünk, a pályát övező falak ezt az érzetet keltik" – mondta Vettel, aki a pálya egyik különlegességére is rámutatott: ez az első F1-es helyszín, amely olimpiai létesítmények köré épült, a 2014-es téli játékokat ugyanis szintén Szocsiban rendezték.

„Ez a pálya azonban lendületesebb a szingapúrinál, ezért sokkal gyorsabb is lesz" – tette hozzá a címvédő, utalva a 215 km/ó-ra jósolt átlagsebességre. „Néhány szakasz Dél-Koreára vagy Abu-Dzabira emlékeztet. Összességében úgy gondolom, sikeresen ötvözték a különböző típusú kanyarokat – néhány közülük különösen nehéz lett, de versenyzőként pont erre vágyunk."

Szocsi pályarajza Forrás: FIA

Jenson Button úgy véli, a pálya leginkább két korábbi versenyhelyszín, Korea és Valencia ötvözeteként írható le. "Hosszú, gyors egyenesek vannak itt, amelyeket betonfalak és magas korlátok vesznek körül. A kanyarok többsége közepes tempójú, és úgy tűnik, arra tervezték őket, hogy alaposan próbára tegyék az autókat" – magyarázta. „Nekünk is nehéz dolgunk lesz, hiszen sok helyen nagyon közel kerülünk a falakhoz."

A falak közelsége és a friss aszfalt miatt sokan arra számítanak, hogy a szabadedzéseken rengeteg hibát láthatunk majd a versenyzőktől, de Nico Hülkenberg szerint a legtöbb pilóta szereti az új kihívásokat. "Én mindig élvezem, ha egy új pályát kell megtanulnom, ezért már várom a szabadedzés első köreit. Úgy gondolom, körülbelül 10 körre lesz szükségünk a tanuláshoz - utána már magabiztosabban körözhetünk, és az autó teljesítményére is koncentrálhatunk" – mondta a német, aki látatlanban inkább nem formált véleményt a pályáról.

Derékszögű kanyarok

A szocsi pályán 18 kanyar található, 12 jobbos, és mindössze 6 balos. Egy utcai pályához viszonyítva elég sok az egyenes szakasz, ezek többsége azonban meglehetősen rövid. A leghosszabb egyenes az 1-es és 2-es kanyarok között található – ez 650 méter hosszú, és körülbelül 320 km/ó-s végsebességre lehet számítani, ezért itt mindenképpen előnye kerülhet, aki erősebb motorral köröz. A kanyarok többsége viszont valóban az utcai pályákra emlékeztet, 7 olyan forduló is van, amely szinte derékszögűnek mondható. A Lotus technikai igazgatója, Nick Chester úgy véli, a versenyzőket alaposan megdolgoztatja majd az új pálya.

„A 3-as például egy elég gyors, ugyanakkor nagyon hosszú kanyar, ez nagy kihívást állít majd a pilóták elé. A 13-as kanyarhoz egy enyhe ív után érkeznek meg a versenyzők – itt keményen kell majd fékezni, ezért ezt a kanyart biztosan nehéz lesz jól bevenni. Összességében is elég technikásnak tűnik a pálya" – mondta a mérnök. „Úgy látszik, nagy leszorítóerőre lesz szükség, mert a kanyarok többségét 80 és 140 km/ó között fogják bevenni."

Az orosz rajongók Danyiil Kvjattól várják a jó szereplést Forrás: AFP

Chester szerint a szingapúrihoz hasonló beállításokat fognak majd használni, de Maldonado rámutatott, hogy a hétvége során valószínűleg számtalanszor módosítani kell majd az autókon, hiszen még minden "túlságosan új" ahhoz, hogy a mérnököknek konkrét elképzeléseik legyenek a helyes beállításokról. "Az aszfalt például rengeteget fog fejlődni a hétvége során. Korábban Austinban is láthattuk, hogy először hihetetlenül csúszott a pálya, de utána minden edzésen körülbelül 2-3 másodpercet javultak a köridők. Ezt nagyon fontos észben tartani, mert nem biztos, hogy az először jónak tűnő beállítások akkor is működni fognak, ha közben 5-6 másodperccel gyorsulunk körönként."

Kevin Magnussen amiatt aggódik egy kicsit, hogy első ránézésre kevés előzési lehetőséget lát a pályán. "Nehéz megnevezni egy konkrét kanyart, ahol jól lehet majd előzni - nincsenek nagy fékezési pontok, és látszólag arra sem lesz sok lehetőségünk, hogy a belső íven támadjunk." – magyarázta. „Talán a hátsó egyenes végén található, 11-es számú jobbos nyújthat lehetőséget az előzésre, de a 13-as kanyarnál is próbálkozhatunk."

A pilótákat két DRS-zóna segíti majd: az 1-es és 2-es, valamint a 10-es és 12-es kanyarok között lehet majd felnyitni a hátsó szárnyat.

Napsütés várható

A Pirelli a közepes és a lágy abroncsokat viszi el Szocsiba, elsősorban azért, mert ezt tartják a legbiztonságosabb választásnak – a kipróbálatlan, új aszfalton olyan gumikat akartak bevetni, amelyek „számos különböző körülménnyel" képesek megbirkózni.

Az Orosz Nagydíj programja

Péntek:
08.00-09.30 - 1. szabadedzés
12.00-13.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
10.00-11.00 - 3. szabadedzés
13.00-14.00 - Időmérő

Vasárnap:
13.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



„A pálya a gumik számára is érdekes kihívásokat tartogat – a kanyarok nagyon különbözőek, ezért minden szempontból próbára tesznek minket" – ismerte el Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. „Mint minden más versenyen, itt is az a célunk, hogy két- vagy háromkiállásos stratégiákat lássunk, ezt a gumiválasztásunk is elősegítheti. Ami a gumikat ért terhelést tekinti, az orosz pálya valahol a skála közepén foglal helyet - a méréseink azt mutatták, hogy az aszfalt kíméletes lesz az abroncsokkal, de néhány kanyar azért eléggé megdolgoztatja majd őket."

Könnyen lehet, hogy a vizes pályára való gumik itt nem kerülnek majd elő, hiszen az előrejelzések alapján egész hétvégén kellemes időre van kilátás. Napközben 20 fok körül alakul majd a hőmérséklet, és várhatóan sokat süt majd a nap, de Nick Chester felhívta a figyelmet a gyorsan változó tengerparti időjárásra. „Az információink alapján Szocsiban elég szokatlan az időjárás, hiszen a várost egyik oldalról a hegyek, a másikról pedig a tenger veszi körül" – mondta. Kisebb záporok állítólag soha nem okoznak meglepetést, de erre a hétvégére még minimális csapadékot sem jósolnak.

Rosberg megtörné Hamilton sorozatát

Az Orosz Nagydíjjal együtt már csak négy verseny van hátra a világbajnokságból, ezért egyre inkább előtérbe kerül a végső győzelemért folytatott küzdelem. A sokáig hátrányban lévő Lewis Hamilton az utóbbi időben megtáltosodott, az elmúlt három nagydíjon három győzelem és két pole pozíció fűződik a nevéhez. Jelenleg 10 ponttal vezeti Rosberg előtt a tabellát, de tudja, hogy az előnye nagyon könnyen hátrányba fordulhat. „Japánban nagyszerűnek éreztem az autómat, és biztos vagyok benne, hogy Szocsiban is hasonló lesz a helyzet" – mondta a brit. „Remélem, folytathatom az elmúlt versenyeken megkezdett szériámat."

Mivel a Mercedes továbbra is kimagaslik a mezőnyből, Hamilton legnagyobb ellenfele ezúttal is a csapattársa lesz. A német nem aggódik amiatt, hogy Japánban nőtt a hátránya a bajnokságban. „Még 125 pont elérhető a hátralévő versenyeken, semmi nincs lefutva" – jelentette ki. „Lewisnak valóban remek szériája van, de nagyon sokat dolgozom azon, hogy én is maximálisan ki tudjam használni a lehetőségeimet. Remélem, Oroszországban is sikerül kettős győzelmet aratnunk, de ezúttal én szeretnék a dobogó tetejére állni."

Rosberg nem aggódik csapattársa remek formája miatt Forrás: AFP

A szuzukai időmérőn a Williams foglalhatta el a második sort, az esős versenyen viszont a két Red Bull és Jenson Button is megelőzte őket. Rob Smedley szerint egyértelmű, hogy vasárnap a vizes pálya miatt küszködtek, ezért bízik benne, hogy száraz aszfalton ismét az élmezőnyben harcolhatnak. „Nem ez a pálya kedvez nekünk a legjobban, de ahhoz biztosan elég jó lesz az autónk, hogy értékes pontokat szerezzünk, és megszilárdítsuk a 3. helyünket a bajnokságban" – mondta.

A Williamsnek szerencséje volt, hogy a tabellán őket üldöző Ferrari Japánban egyetlen pontot sem szerzett, így a gyengébb versenyük ellenére is növelni tudták a különbséget. Az olaszok azonban Szocsiban visszavágásra készülnek, és abban bíznak, hogy a némileg hasonló szingapúri pályán mutatott jó teljesítményükből itt is tudnak valamennyit mutatni. Hasonló célja van a Red Bullnak is, ők örülnek, hogy Szocsiban az átlagosnál kicsit kevésbé számít a motorerő.

Az egyelőre kérdéses, hogy a Marussia kit ültet be Bianchi autójába, egyes hírek szerint csak egy versenyzővel állnak rajthoz a hétvégén. Amennyiben mégis helyettesítik a franciát, a debütálásra a korábban több szabadedzést is teljesítő Alexander Rossinak vagy a hivatalos tartalékpilótának, Will Stevensnek lehet a legnagyobb esélye. Olyan találgatások is felröppentek, hogy az orosz tulajdonban lévő csapat egy hazai versenyzőnek ad lehetőséget – mivel Szergej Szirotkinnak még nincs szuperlicensze, a korábbi F1-es versenyző, Vitalij Petrov neve is szóba került.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!