VERSTAPPEN Max (ned) Red Bull Tag Heuer RB12 action during the 2016 Formula One World Championship, Brazil Grand Prix from November 11 to 13 in Sao Paulo, Brazil - Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Vágólapra másolva!
Newey szerint legesélyesebbek azonban továbbra is a pénzes istállók lesznek, ráadásul a különbség is nőhet az élcsapatok között. A Red Bull tervezőjének nem tetszik, hogy a mértéktelen költekezésen van a hangsúly az F1-ben.
A Forma-1-ben számos új szabály lép életbe 2017-ben, melyek legfőbb célja az lesz, hogy másodpercekkel gyorsabbá tegyék az autókat. Az eddig rendelkezésre álló információk alapján ez valóban sikerülhet, legutóbb például Valtteri Bottas nyilatkozta, hogy a szimulátorban végzett tesztek alapján sokkal gyorsabbnak tűnik az autók kanyarsebessége.
A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey úgy véli, az új szabályok akár az erősorrendben is kavarodást okozhatnak, bár azt nehezen tudja elképzelni, hogy egy kisebb istálló a nagyok elé kerüljön. Az pedig
egyáltalán nem biztos, hogy a szabályváltozások kiélezettebbé teszik a küzdelmet az istállók között.
"Az szinte biztos, hogy nagyobbak lesznek a csapatok közti különbségek - nyilatkozta Newey a Sky Sportsnak. - Komolyabb szabályváltozások idején mindig vannak istállók, akik a többieknél eredményesebben alkalmazkodnak az új előírásokhoz. Ezek általában a nagy istállók, mert ők rendelkeznek a legtöbb forrással. Igaz, a legutóbbi nagy szabályváltozások esetén, 2009-ben nem ez volt a helyzet, akkor a Brawn és a Red Bull került előnybe, miközben a nagyok - a Ferrari és a McLaren - küszködtek."
Noha a Red Bull az élcsapatok közé tartozik, Newey szerint nekik sincs elég forrásuk ahhoz, hogy minden lehetséges megoldást kipróbáljanak az autó tervezésekor. A kisebb istállók még kevesebbet kísérletezhetnek, ami Newey szerint nem jó, mert így leginkább a befektetett pénz mennyiségén múlik, ki kerül az élre az erősorrendben.
Túl nagy a pénz hatalma
"Át kellene gondolnunk, mi igazából az F1: egy bajnokság, ahol az autógyártó cégek bemutathatják a legújabb technikai fejlesztéseiket, vagy egy látványosság, amely az emberek és a gépek küzdelméről szól? - tette fel a kérdést. - Mindenki másképp gondolkozik erről, attól függően, milyen szerepet töltenek be az F1-ben. Én személy szerint azt gondolom, hogy a versenyzők harcáról kellene szólnia, valamint a mérnökök kreativitásáról.
Jó lenne, ha nem csak a csapatok anyagi hátterén múlna az eredmény, pedig mérnöki szemmel néha úgy látjuk, ez a helyzet."
Newey szerint nem is lenne túl nehéz megfékezni az élcsapatok mértéktelen költekezését. "A költségplafont nagyon nehéz lenne bevezetni, de akkor is lehetne korlátozni a fejlesztésekre fordított pénz mennyiségét, például a kasztni tervezése közben. A szélcsatornák betiltásával például csökkenthetnénk a költségeket, és a CFD-teszteket is korlátozni lehetne. Ezáltal a mérnökök számát is csökkenthetnénk."
Az autógyártó cégek gyakran hangoztatják, hogy megéri óriási összegeket költeni az F1-es projektre, hiszen a fejlesztéseket az utcai autóikban is alkalmazzák, de Newey szerint gyakran túloznak a kijelentéseikkel. "Ha ez valóban így lenne, akkor a jövőben - legfeljebb 5 év múlva - ezeknek az autógyártóknak messze a riválisaik előtt kellene járniuk az autóiparban. Gyanítom, hogy ez nem így lesz, és csak marketingfogásról van szó."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!