Vágólapra másolva!
Két évtizeddel ezelőtt, a 2000-es szezon során jelent meg a Jaguar a Forma-1-ben, ami a híres, brit versenyzöldet visszahozta ugyan a sportágba, de a dobogóig is alig jutott el. Áttekintjük a csapat ötéves történetét, amit ki kellett radírozni, hogy Red Bullként világbajnokká válhassanak.

Mai szemmel nézve furcsa összképet fest a csapatok névsora a Forma-1 1999-es nevezési listáján: A McLaren-Mercedes és a Ferrari önmagáért beszél, az ellenfelek listája azonban kacifántos. Williams-Supertec? Jordan-Mugen-Honda? Benetton-Playlife? Sauber-Petronas? Arrows, motorszállító nélkül?

A Stewart-Ford, a Prost-Peugeot, a Minardi-Ford és – fogjuk rá – a BAR-Supertec már tisztességesebb csapatnév, de egy dolog jól látszik: a ’90-es évek végén nem az autógyárak jelenléte határozta meg a sportágat. Két évtizeddel ezelőtt azonban fordulat kezdődött: a Williams gyári partnereként visszatért a BMW, és piaci ellenfelük, a Jaguar is önálló csapattal indult.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

A két márka megjelenése az autógyárak ezredforduló környékén kezdődő beáramlásának előfutára volt: követte őket a Renault, a Honda és a Toyota is, hogy aztán a 2008-as gazdasági világválság közepette bedobják a törölközőt. Ez pont a Milton Keynes-ben működő istálló legjobb éveit hozta, addigra viszont azt már nem Jaguarnak, hanem Red Bull Racingnek hívták.

Az akkoriban a Ford égisze alatt működő Jaguar mindössze öt szezont tölthetett el a Forma-1-ben, ezalatt Eddie Irvine révén csupán két 3. hely a mérlegük.

Csúfos bukásból nincs hiány, ha az autógyárak F1-es jelenlétéről van szó, de a brit versenyzöldet visszahozó istálló időszaka ezek között is kiemelkedő. Pedig az alapok jónak tűntek: Sir Jackie Stewart és fia, Paul a Ford támogatásával 1997-re privát csapatot indított, ez némi szerencsével megnyerte az 1999-es Európa Nagydíjat, így a Fordnál úgy érezhették, jó lóra tettek az istálló felvásárlásával.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

2000-re ráadásul megérkezett Eddie Irvine a Ferraritól, miután majdnem világbajnok lett a Scuderia színeiben. Ha ez sikerült volna, rögtön 1-es rajtszámmal indult volna a Jaguar F1-es története. Jackie Stewart szerint ez is volt a cél, amikor eladták a csapatot az autógyárnak: az alapítók úgy érezték, ez kell ahhoz, hogy az istálló felnőhessen az élmezőny szintjére.

Ehhez képest öt év alatt megközelíteni sem sikerült a Stewart legjobb eredményét, a konstruktőri világbajnokság 4. helyét, a Jaguar mindössze a 7. helyig jutott.

Noha úgy tűnt, a Stewart 1999-ben felívelő pályára állt, a Ford hatalomátvétele után gyorsan törésvonalak jelentek meg. Sir Jackie Stewart a GPhíreknek a győzelmük 20. évfordulója alkalmából elmondta, nem akarták eladni a csapatot a gyártónak, a megegyezés után pedig gyorsan lemondott a tisztségeiről, mert nem értett egyet az új menedzsmenttel.

Hamar lemorzsolódtak a hozzá nem értők

Stewart meglepetést okozott, amikor a Jaguar R1-es bemutatóján nyilvánosságra hozta, hogy visszalép a csapat éléről, és Neil Resslert nevezték ki a helyére, aki ugyan korábban is dolgozott már a Stewartnál és a Cosworth elnöke is volt, elsősorban inkább autóipari kutatás-fejlesztés terén szerzett tapasztalatokat. A csapat nagyfőnöke Wolfgang Reitzle lett, aki 2002-es távozásáig a Ford prémium márkáit összefogó üzletágának igazgatójaként is dolgozott, így nem az F1 volt a legfőbb feladata.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

„A Jaguar remek név volt a Forma-1 számára, jó kis csapatuk volt, azt mondták, hogy nagy költségvetésük is lesz – emlékezett vissza Irvine a Sky Sports „Legends of F1” című műsorában. – Amikor odaértem, sokkolt, hogy mennyire le voltak maradva. Az előző évben szerencséjük volt egy jó autóval, akadt néhány jó eredményük és egy nagyon erős motorjuk. A Cosworth vezethetősége nem volt az igazi, de amúgy remek motor volt, nagy teljesítménnyel.”

A korabeli sajtó arról spekulált, hogy Ressler és Reitzle kinevezése csak átmeneti megoldás, amíg nem találnak rátermett utódot. Felmerült Ross Brawn, sőt Jean Todt neve is, de a Ferrari legszebb korszakának kezdetén kizárt volt, hogy a sikercsapat kulcsfiguráit el lehessen mozdítani Maranellóból. Már az első futamok alapján látszott, hogy baj van a menedzsment és az infrastruktúra terén is.

A Jaguar végül nem költözött el, a Red Bull Racing ma is ebben a gyárban működik, igaz, kibővítették és átalakították Forrás: Getty Images/2004 Getty Images/Clive Rose

A Ford eredetileg azt tervezte, hogy egy teljesen új gyárba költözteti a csapatot és a Cosworth üzemét, ez papíron jó ötletnek tűnt, de az új gyárra nem kaptak építési engedélyt, és végül kiderült az is, hogy elsősorban nem új telephelyre, hanem egy szélcsatornára lett volna szükség a közelben. A Ford akkoriban a Swift infrastruktúráját használta. Los Angelesben.

– idézte fel Irvine. – Az egész egy zűrzavar volt. Miután megérkeztem a Ferraritól, ez a helyzet megmutatta nekem, hogy Jean Todt milyen jó szakember volt. Neki tízszer annyi politikát kellett kezelnie, mint ami a Ford Motor Company-nál felmerült, és megbirkózott vele. Jean Todt egy igazi zseni.”

Pedro de la Rosa szerződtetése nem vált be, másfél év után elküldték a csapattól - Galéria Forrás: Getty Images/Pascal Rondeau

Ressler és Reitzle nem húzta sokáig, 2000 decemberében kinevezték az amerikai versenypályákon, így Michiganben is jól ismert Bobby Rahalt, de ő sem tudta megvetni a lábát. Az amerikait Niki Lauda fúrta ki, aki a mercedeses időszaka előtt az üzleti életben csak mérsékelten volt sikeres, a Jaguarnál is elsősorban azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a 2002-es előszezoni teszten

51 éves korában, 16 évvel az utolsó F1-es szereplése után úgy gondolta, azzal tud majd segíteni a versenyzőinek, ha ő maga is megismeri egy modern F1-es autó működését.

Az eredmények azonban nem jöttek, 2002-ben is csak egy dobogós helyet sikerült elérni, de ezzel együtt is kevesebb pontot szereztek, mint egy évvel korábban, így Laudának mindössze 15 hónap után megköszönték a munkát. Ekkor Tony Purnell érkezett, aki új pilóták leszerződtetésével és egy angliai szélcsatornával kisebb sikereket elért ugyan, de végül inkább válságmenedzser lett.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

„Jöttek egymás után az újabbnál újabb menedzserek, de a megfelelő képességek sohasem voltak meg – nyilatkozta Irvine, aki bohém életmódja ellenére sikeres üzletember is. – Akárki is jött, nem élvezte az egész szervezet teljes támogatását. A csapatnál dolgozó emberek viszont jók voltak: a szerelők és az egész csapat jó volt, de a menedzserek közül senki sem.”

Ezt talán a 2004-es Monacói Nagydíj illusztrálja a legjobban: a csapat az akkor vadonatúj Ocean’s 12 című filmet népszerűsítette úgy, hogy a speciális dekoráció mellett 2 darab, egyenként 3-400 ezer dollár értékű Steinmetz gyémántot szereltek az autók orrkúpjaira. Intő jel lehetett volna, hogy a projektre nem sikerült biztosítást kötni, de senki sem hátrált meg. A továbbiakat nem nehéz kitalálni:

Christian Klien már az 1. körben összetörte az autóját a Loews-kanyarban, az orrkúpon elhelyezett gyémánt pedig azóta sem került elő.

Ráadásul, a szabályok szerint a Jaguar tagjai csak két órával a leintés után kezdhették keresni a drágakövet, de akkor már régen elkéstek. „Lehet, hogy elsősorban az autó vagy a pilóta miatt kellett volna aggódnom, de el kell ismernem, az első gondolatom a gyémánt körül forgott” – nyilatkozta Nav Sidhu, a csapat akkori sajtósa.

A Fordnak 2004-ben lett sok a Forma-1-ből, az egész vállalatcsoportot érintő megszorítások miatt a Jaguart és a Cosworth-t is áruba bocsátották. Azóta sem tértek vissza a sportágba.

Purnell az értékesítést még levezényelte, akkoriban komoly siker volt, hogy a Red Bull révén sikerült új tulajdonost találni, de addigra a személyzetnél is betelt a pohár. A szerelők a Belga Nagydíjtól egy, a Shrek című animációs filmből ismert felfújható figurával, a Szamárral bohóckodták végig a szezon utolsó harmadát, ráadásul az eladás híre után a menedzsment ezt már betiltani sem tudta.

Az egyikük tudta, mit kellett volna tenni

A kálváriába illő történet egyik legszomorúbb eleme, hogy Rahal nyolchónapos pályafutása megmenthette volna a Jaguart a kudarctól, de a menedzsmenten belüli kardoskodás miatt lecsúsztak a megállapodásról, amit évekkel később a Red Bull tető alá hozott, és ezzel kiemelte az istállót a középmezőnyből. A megoldást úgy hívták: Adrian Newey.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

„Kellett olyasvalaki, mint Newey. Mint Michael [Schumacher] esetében: amikor Newey ott van, akkor, ha baj van, az a mi hibánk. Amikor ott van Michael, akkor is a mi hibánk. Nekik viszont nem volt ilyen emberük. A Ford nem igazán értette, hogy miről szól a Forma-1, nem is nagyon érdekelte őket. Remek ötlet volt, borzalmas kivitelezéssel” – összegezte Irvine a Jaguar F1-es történetét.

Rahal is érezte ezt, személyes barátságukat is latba vetve 2001 tavaszán szándéknyilatkozatot írt alá a McLarentől elvágyódó sztártervezővel, Ron Dennis viszont az utolsó pillanatban meghiúsította az átigazolást.

Newey a „How to build a car” című, önéletrajzi fókuszú könyvében felfedte, zokon vette, hogy Dennis a közös sikereik ellenére a korábbiaknál alacsonyabb fizetést ajánlott neki, Rahal viszont két és félszer akkora járandóságot ígért. A második tárgyalásukon már Lauda is ott volt, ez kissé megingatta Newey-t, de egy újabb egyeztetésen, Lauda távollétében már megállapodott Rahallal.

Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Barcelona teszt 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Jaguar Racing
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2000
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2000
Forma-1, Sir Jackie Stewart, Dario Franchitti, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2000
Forma-1, Bobby Rahal, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2000
Forma-1, Johnny Herbert, Jaguar Racing, Malajziai Nagydíj 2000
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Luciano Burti, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Honda, Spanyol Nagydíj 2001
Forma-1, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2001
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Ausztrál Nagydíj 2002
Forma-1, Pedro de la Rosa, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2002
Forma-1, Fernando Alonso, Jaguar Racing, Silverstone teszt 2002
Forma-1, Eddie Irvine, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Rory Byrne, Olasz Nagydíj 2002
Forma-1, Tony Purnell, Jaguar Racing, 2002
Forma-1, Antonio Pizzonia, Jaguar Racing, Európa Nagydíj 2003
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Jarno Trulli, Renault F1 Team, Magyar Nagydíj 2003
Forma-1, Justin Wilson, Jaguar Racing, USA Nagydíj 2003
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Monacói Nagydíj 2004, sportbírók
Forma-1, Mark Webber, Jaguar Racing, Német Nagydíj 2004
Forma-1, Christian Klien, Jaguar Racing, Olasz Nagydíj 2004
Forma-1, Mark Webber, Christian Klien, Jaguar Racing, Kínai Nagydíj 2004
Forma-1, Niki Lauda, Jaguar Racing, Valencia teszt 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2004, Jaguar szamár

A tervező közölte döntését Dennisszel, akinek arca „falfehér lett”, majd miközben Newey moziba vitte gyermekeit, a csapatfőnök repülőt küldött a saját feleségéért Franciaországba, akivel közösen meglátogatták Newey-t és feleségét, hogy meggyőzzék őt a maradásról. A makacs cégvezető jó érzékkel rátapintott a Jaguar gyenge pontjára.

Newey végül megkapta ugyanazt a fizetést, amit Rahal ajánlott, és Dennis megígérte neki, hogy F1-en kívüli projektekkel is foglalkozhat (ez aztán csak a Red Bullnál valósult meg), így 2001-ben végül kitáncolt a Jaguarral kötött egyezségből. „Ronnak igaza volt, Bobby még további két hónapig húzta a Jaguarnál, mielőtt kitették.”

Newey (j2) fizetését eleinte Dietrich Mateschitz is sokallotta, de a brit tervezőzseni végül rendbe tette a csapatot Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Mark Thompson

„Tekintettel arra, hogy a következő évek során a Jaguarnál hatalmas volt a lemorzsolódás a felsővezetésben, talán helyes döntés volt, hogy nem csatlakoztam hozzájuk. Miután megvették a csapatot Jackie Stewarttól, a Ford folyamatosan beleszólt a működtetésbe, és ez sohasem a siker receptje” – írta a könyvében.

Muszáj volt kirúgni néhány embert

A történelem furcsasága, hogy Newey 2006-ban mégis Milton Keynes-be szerződött a McLarentől, akkor viszont már a Red Bull Racinghez. Dennis simán elengedte őt, az energiaitalos csapatot nem tartotta fenyegetésnek, Newey viszont meglátta a lehetőséget, és Gerhard Berger javaslatára Dietrich Mateschitz is hajlandó volt kifizetni Newey-nak ugyanazt a fizetést, amit a Jaguarnál és végül a McLarennél is kialkudott neki a felesége.

The Factory
The Factory
The Factory
The Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory MILTON KEYNES, UNITED KINGDOM - JUNE 03:  General view of the Red Bull Racing simulator building at the team factory in Milton Keynes after the Turkish Grand Prix on 3 June, 2010 in Milton Keynes, United Kingdom.  (Photo by Getty Images for Re
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory
The Factory MILTON KEYNES, UNITED KINGDOM - JUNE 03:  General view of the Red Bull Racing simulator building at the team factory in Milton Keynes after the Turkish Grand Prix on 3 June, 2010 in Milton Keynes, United Kingdom.  (Photo by Getty Images for Re
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory
The Factory
The Factory
The Factory MILTON KEYNES, UNITED KINGDOM - JUNE 03:  General view of the Red Bull Racing simulator at the team factory in Milton Keynes after the Turkish Grand Prix on 3 June, 2010 in Milton Keynes, United Kingdom.  (Photo by Getty Images for Red Bull)
The Factory MILTON KEYNES, UNITED KINGDOM - JUNE 03:  General view of the Red Bull Racing simulator at the team factory in Milton Keynes after the Turkish Grand Prix on 3 June, 2010 in Milton Keynes, United Kingdom.  (Photo by Getty Images for Red Bull)
The Factory MILTON KEYNES, UNITED KINGDOM - JUNE 03:  General view of the Red Bull Racing simulator at the team factory in Milton Keynes after the Turkish Grand Prix on 3 June, 2010 in Milton Keynes, United Kingdom.  (Photo by Getty Images for Red Bull)
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory
The Factory photos from the Milton Keynes Factory

A brit szakember a könyvben felidézte, hogy a hivatalos érkezése előtt néhány héttel egy pubban találkozott a mérnöki gárda felsővezetőivel, akik még akkoriban is Jaguarként hivatkoztak a csapatra, és „az egyik régi motoros” közölte vele, hogy „megvannak a magunk folyamatai és módszerei, elvárjuk, hogy igazodj ezekhez.”

Newey ezt megjegyezte magának, majd inkább hozzálátott a 2007-es autó fejlesztéséhez, de Christian Horner és egy HR-es szakértő, Jayne Poole segítségével átvilágították a gyári személyzetet.

„Jayne megerősítette a gyanúmat, és meghoztam a döntést, hogy három magas beosztású munkatársat elbocsátunk. Biztosíthatom, hogy nem volt könnyű elhatározás. A hangulatváltozás viszont szinte egyik napról a másikra megtörtént, ez lenyűgöző volt. A többi szakadár, akikben kételkedtem, teljesen megváltozott, talán fellélegeztek, hogy nem kell lojálisnak lenniük a távozó főnökeikhez. Noha az F1 technikai sport, végtére is az emberekről szól. Az alkalmazottakról, és arról, hogy olyan munkakörülményeket teremtsünk nekik, amelyek rájátszanak az egyéni erősségeikre.”

Albert Park
F1 Grand Prix of China - Race during the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit on April 19, 2009 in Shanghai, China.
F1 Grand Prix of China - Race during the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit on April 19, 2009 in Shanghai, China.
FORMULA 1 - Monaco Grand Prix
FORMULA 1 - Monaco Grand Prix
F1 Grand Prix of China - Race F1 during the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit on April 19, 2009 in Shanghai, China.
F1 Grand Prix of Abu Dhabi - Race Formula One Racing Motorsport during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit on November 14, 2010 in Abu Dhabi, United Arab Emirates.
F1 Grand Prix of Korea - Race during the Korean Formula One Grand Prix at the Korea International Circuit on October 16, 2011 in Yeongam-gun, South Korea.
F1 Grand Prix of Japan - Race during the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit on October 9, 2011 in Suzuka, Japan.
F1 Grand Prix of Brazil during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Autodromo Jose Carlos Pace on November 25, 2012 in Sao Paulo, Brazil.
F1 Grand Prix of Italy - Race SHELLGP SHELL GP during the Italian Formula One Grand Prix at Autodromo di Monza on September 8, 2013 in Monza, Italy.
F1 Grand Prix of India - Race Delhi during the Indian Formula One Grand Prix at Buddh International Circuit on October 27, 2013 in Noida, India.
F1 Grand Prix of India - Race Delhi during the Indian Formula One Grand Prix at Buddh International Circuit on October 27, 2013 in Noida, India.
F1 Grand Prix of India - Race Delhi during the Indian Formula One Grand Prix at Buddh International Circuit on October 27, 2013 in Noida, India.
F1 Grand Prix of Japan - Race during the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit on October 13, 2013 in Suzuka, Japan.
F1 Grand Prix of Korea - Race F1 Mokpo during the Korean Formula One Grand Prix at Korea International Circuit on October 6, 2013 in Yeongam-gun, South Korea.
F1 Grand Prix of Brazil - Race Interlagos during the Brazilian Formula One Grand Prix at Autodromo Jose Carlos Pace on November 24, 2013 in Sao Paulo, Brazil.
F1 Grand Prix of Brazil - Race Interlagos during the Brazilian Formula One Grand Prix at Autodromo Jose Carlos Pace on November 24, 2013 in Sao Paulo, Brazil.
F1 Grand Prix of Belgium Formula One Racing formula 1 Auto Racing Formula One Grand Prix Belgium Grand Prix Belgian Formula One Grand Prix xxxx during the Belgian Grand Prix at Circuit de Spa-Francorchamps on August 24, 2014 in Spa, Belgium.
Canadian F1 Grand Prix Formula One Racing formula 1 Auto Racing Formula One Grand Prix Canadian F1 Grand Prix Canadian Formula One Grand Prix drives during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 8, 2014 in Montreal, Canad
Spanish F1 Grand Prix MONTMELO, SPAIN - MAY 15: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates his first F1 win with Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing, Red Bull Racing Team Principal Christian Horner and the rest of the Red B
Azerbaijan F1 Grand Prix during the Azerbaijan Formula One Grand Prix at Baku City Circuit on June 25, 2017 in Baku, Azerbaijan.
Canadian F1 Grand Prix MONTREAL, QC - JUNE 11:  Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates on the podium with Patrick Stewart and a shoey after finishing third in the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 1
Spanish F1 Grand Prix MONTMELO, SPAIN - MAY 14:  Third placed finisher Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates on the podium during the Spanish Formula One Grand Prix at Circuit de Catalunya on May 14, 2017 in Montmelo, Spain.  (Photo
F1 Grand Prix of Mexico during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico.
F1 Grand Prix of Abu Dhabi - Race Formula One Racing Motorsport during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit on November 14, 2010 in Abu Dhabi, United Arab Emirates.
F1 Grand Prix of Austria SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 09:  Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates finishing in third place on the podium during the Formula One Grand Prix of Austria at Red Bull Ring on July 9, 2017 in Spielberg, Austria
F1 Grand Prix of Malaysia KUALA LUMPUR, MALAYSIA - OCTOBER 01:  Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates with third place finisher Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing on the podium during the Malaysia Formula
F1 Grand Prix of China

Természetesen az infrastruktúra fejlesztésére is szükség volt ahhoz, hogy a Jaguar romjaira épülő Red Bull győztes csapattá váljon: új motorszállító, új tesztpadok, és rutinos pilóták érkeztek Milton Keynes-be, ahol Newey vezetésével rögtön a 2009-es szabályváltozásokra kezdtek készülni. Ez 2010-től meg is hozta a Red Bull aranykorát. Előtte viszont tovább dolgoztak a munkakörülmények és a morál javításán, amire előtte évekig nem akadt sok pozitív példa.

A technikai igazgató megfigyelte, hogy széthúzás uralkodik a versenycsapat és a gyári dolgozók között, erre a pálya és a központ közötti videokonferenciák elindításával reagáltak,

és Newey arról is meggyőzte Hornert, hogy át kell alakítani gyár elrendezését is: „Ahelyett, hogy az ipartelepen szétszórva működnek, egy kibővített mérnökirodában egy nagy teremben helyeztük el a különböző műszaki részlegeket. Meghonosítottam azt a hagyományt is, hogy a megbeszéléseket csak akkor értékelhetjük egyértelműen sikeresnek, ha azokból letisztult ötletek és tettek következnek; ezeket az alkalmakat nem lehet pusztán arra használni, hogy jelentéseket olvassunk fel, amelyeket már a találkozó előtt el kellett volna olvasni.”

Elektromos meghajtásra váltottak

Az F1-es kaland óta a Jaguar kikerült a Ford égisze alól, jelenleg a Jaguar Land Rover cégcsoport részeként az indiai Tata Motors tulajdonában van. Az nincs napirenden, hogy a márka esetleg visszatérjen a mezőnybe, a Formula E-ben viszont jelen van, de az ottani csapat nincs összefüggésben az egykori F1-es istállójukkal, hanem a Williams Advanced Engineeringgel működik együtt.
A Jaguar a 2016-17-es szezon óta indul a Formula E-ben, az első szezont a 10. helyen zárta, utána 6. és 7. helyezések jöttek. Az első győzelmet a csapat az előző kiírás során szerezte Mitch Evans révén, a brit pilóta az idén is nyert már egy versenyt, így jelenleg a megszakított sorozat összetett 3. helyén állnak.
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!