Meredeken emelkedett május első felében a nikkel ára annak hatására, hogy Új-Kaledóniában halálos áldozatokkal járó zavargások törtek ki. A Franciaország tengerentúli területének számító csendes-óceániai szigetcsoporton a választási reform elleni tüntetések erőszakos tiltakozásokba torkolltak, a hatóságok lezárták a repülőteret, a külföldi országok pedig megkezdték állampolgáraik kimenekítését.
Miként az Origo megírta, a francia kormány több száz főből álló rendvédelmi kontingenst irányított Új-Kaledóniába a rend visszaállítására.
A helyzet azonban jelenleg is bizonytalan, és ahogy a híradásokból kiderül, az sem segített sokat, hogy a francia elnök nemrég villámlátogatást tett a szigeten. A beszámolók alapján a kanak etnikumú őslakosok nem egyszerűen a választási reform ellen szállnak síkra, hanem nagyobb önállóságot, sőt, a egyesek közülük a terület elszakadását kívánják elérni erőszakos eszközökkel.
Az aggasztó események kapcsán kevés szó esett arról, hogy azoknak egy kifejezetten makacs gazdasági vonatkozása van. Ez pedig az, hogy Új-Kaledónia rendelkezik a világ ismert nikkeltartaléka 20-30 százalékával.
"Franciaországot alighanem az is motiválja arra, hogy megpróbálja megőrizni fennhatóságát Új-Kaledóniában, hogy ezáltal megtartsa az ellenőrzést a fontos nikkel-lelőhelyek felett" – kommentálja Nicholas Ferns, az ausztráliai Monash Egyetem kutatója.
A nikkelipar elválaszthatatlanul összefonódik az Új-Kaledónia függetlensége körüli vitákkal
– tette hozzá.
A számok alapján a nikkel valóban megkerülhetetlen alapja Új-Kaledónia gazdaságának. A nyersanyag adja az export 90 százalékát, a nikkelipar a kb. 270 ezer lakosú terület munkaerejének negyedét foglalkoztatja.
A nyersanyag nélkülözhetetlen az elektromos autók gyártásánál, de szükséges a napelemek gyártásnál, az acélgyártásnál, és több hétköznapi árucikk gyártásához is.
Az EU kritikus fontosságú kategóriába sorolt a nyersanyagot, ez azt jelenti, hogy az európai gazdaságban stratégiai fontosságúnak számít, miközben az ellátásnál komoly kockázatokkal kell szolgálni.
Az Egyesült Államok is törekszik arra, hogy ellátását abból biztosítsa.
Az elektromos autók egyik vezető gyártója, a Tesla már nikkelbányákba is befektet, hiszen egyes számítások szerint egyetlen járművében 45 kilogramm nikkel van.
Az új-kaledóniai állapotok miatt a nikkel ára jelentősen emelkedett.
Az árak emelkedését az is hajtotta, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség egy nemrégen közzétett jelentésében arra figyelmeztetett, hogy a jövőben hiány mutatkozhat a kulcsfontosságú ipari anyagokból, ideértve a nikkelt is. Ez azért történhet így, mert elektromos autók iránti kereslet "kiszámíthatatlanul" fog növekedni, miközben bányák zárnak be, és az újak nyitásába való befektetések lassulni fognak.
Ám mint az AP beszámolójában felidézi, az új-kaledóniai nikkelipar válsága jóval korábban kezdődött, mint a mostani politikai válság. Nevezetesen tavaly, amikor a nikkel világpiaci ára majdnem a felére csökkent. Új-Kaledónia nikkelipara nem bírta a versenyt a világ első számú nikkelszállító országával, Indonéziával.
Az idézett Nicholas Ferns úgy látja, hogy a mostani zavargások ha áttételesen is, de elválaszthatatlanul összefonódnak a nikkelipar válságával. A francia kormány azt jelezte korábban, hogy segítséget fog nyújtani a helyi nikkelipar talpra állításához. Ugyanakkor, miként a BBC arról beszámol, Párizsban arra készülnek, hogy az Új-Kaledóniába vezényelt 3000 rendfenntartó akár az olimpia időtartama alatt is a területen marad.
Az elmúlt években volt már arra példa, amikor egy fontos nyersanyag miatt a nemzetközi színtéren amúgy kevés jelentőséggel bíró ország szerepe hirtelen felértékelődött. Miként az Origo megírta, 2022-ben katonai puccs zajlott le Guineában, amely az alumíniumgyártásban nélkülözhetetlen bauxit egyik fontos szállítója.