Élő közvetítés
Belgium
ÉLŐ
Szlovákia
Vágólapra másolva!
Bár a legnagyobb bevétellel a Real Madrid és a Barcelona rendelkezik Európában, a bajnokságok közül egyértelműen a Premier League a leggazdagabb. Az angol élvonal főként a televíziós jogdíjaknak köszönheti gazdagságát, ráadásul ez a bevétel 2013-tól a duplájára nő. A klubok ezen felül trükköznek a reklámszerződésekkel is, amivel újabb súlyos pluszmilliókat keresnek.

Arról megoszlanak a vélemények, hogy melyik európai bajnokság a legerősebb: az olasznak, az angolnak és a spanyolnak is vannak hívei. Azt viszont senki sem vonhatja kétségbe, hogy a topligák közül a Premier League a leggazdagabb, amely a bevétel nagy részét a televíziós közvetítésekért kapott jogdíjból szerzi.

Tévé nélkül PL sem lenne

Maga a Premier League létrejötte is részben annak volt köszönhető, hogy a legjobbak nem akartak osztozni a tévépénzeken a negyedosztályú klubokkal, az 1990-es évek elejéig ugyanis ezt a gyakorlatot követte a liga.

A 22 élvonalbeli csapat megegyezett, hogy kiválik a ligából, 1992-ben létre is hozták a Premier League-et. A BSkyB televíziós társaság 304 millió fontot fizetett azért, hogy négy évig közvetíthesse az új angol élvonal mérkőzéseit, és ezt a pénzt immár csak 22 felé kellett osztani. Az angol kluboknak tehát hirtelen sokkal több pénzük lett, aminek köszönhetően egyrészt javíthattak a stadionok állapotán, másrészt pedig már képesek voltak megtartani legjobbjaikat, sőt versenyre keltek a kontinens sztárcsapataival, idővel pedig le is körözték őket.

Forrás: Europress/Getty Images/Clive Rose

A televíziós közvetítésekért járó összeg minden egyes új szerződésnél tovább növekedett, mint ahogyan a közvetített mérkőzések száma is. Az előző megállapodás értelmében a liga összesen 1,305 milliárd fontot kapott szezononként, az összeget a külföldi jogdíjak mellett három hazai tévétársaság biztosította: BSkyB és az ESPN közvetíthetett élőben, az összefoglalók joga pedig a BBC-é volt. A topligák közül sehol sem kapnak ilyen sok pénzt a csapatok a közvetítésekért. A neves könyvvizsgáló cég, a Deloitte legutóbbi összeállítása a 2010-2011-es idényt elemezte. Ebben a szezonban a második legnagyobb összeget a Serie A kapta a tévétársaságoktól, de Olaszországban is csak 938 millió font folyt be ebből a forrásból, majd 400 millió fonttal kevesebb, mint Angliában.

Az új cég felverte az árakat

A Premier League összbevételben is veri a topligákat, a Deloitte tanulmánya szerint a 2010-2011-es idényben az angol élvonal összesen 2,5 milliárd fontból gazdálkodhatott, míg a Bundesliga 1,74-ből, a Primera División 1,71-ből, a Serie A 1,55-ből, a Ligue 1 pedig 1,04-ből. Az angol futball, illetve a Premier League kritikusai szerint a csapatok anyagi helyzete túlságosan is függ a tv-jogdíjaktól, és sokan tartanak attól, hogy mi lesz, ha a "buborék kipukkad", mint ahogyan anno az angol alacsonyabb divíziókat is megviselte, amikor 2002-ben az ITV Digital csődbe ment, és nem tudott fizetni a ligának.

Forrás: AFP/Peter Parks

Egyelőre azonban nem kell ettől tartani, éppen az ellenkezője történik. A közvetítési jogok 2013-ban járnak le, a Premier League tavasszal várta az ajánlatokat a következő hároméves periódusra. Amikor aztán június közepén kihirdették a végeredményt, sokan meglepődtek: az angol élvonal ugyanis összesen 3,018 milliárd fontot fog kasszírozni 2013 és 2016 között csak a hazai közvetítési jogokért, ami majdnem a duplája annak, amit az előző hároméves periódusban kapott a liga.

Mindez főként egy új szereplő színre lépésének köszönhető: a BSkyB mellett már nem az ESPN, hanem a British Telecom (BT) szerezte meg a jogokat, ami alaposan felverte az árakat. A Premier League összesen hét csomagban árulja a meccsek élő közvetítésének jogát, és a BT (amelynek jelenleg nincs is olyan tévécsatornája, ahol majd közvetíthet) ezek közül kettőt szerzett meg: a szombati ebédidős sávot, illetve a hétközi mérkőzéseket.

Külön mezszponzor az edzéseken

Az összefoglalók maradtak a BBC-nél, amely pármillióval fizet csak többet, mint amennyit az előző szerződésben vállalt, a külföldi jogok eladása majd csak ezután következik. Szakmai becslések szerint valószínűleg a Premier League itt is nagyobb bevételt könyvelhet majd el: 2010 és 2013 között ebből a forrásból 1,437 milliárd font volt a bevétel, és a Sportingintelligence.com szakírója, Nick Harris becslése szerint ez az összeg a következő hároméves időszakban elérheti majd a kétmilliárdot is, elsősorban a közel-keleti és az amerikai jogdíjak miatt. Ha valóban így lesz, akkor a Premier League éves bevétele a tévéközvetítésekből 2013-től kezdve 1,305 milliárd font helyett egészen kétmilliárdig felkúszhat.

Forrás: Europress/Getty Images/Forrás: Europress/Getty Images/Clive Rose
Ha játszik a ManUnited, az Aon a szponzor...

Az angol élvonal klubjainak tehát még több pénz áll majd a rendelkezésére, ráadásul nem csak a televíziós közvetítések bevétele növekszik. A bajnokság névadó szponzora, a Barclays bank ugyanis szintén új, 2013-tól 16-ig érvényes szerződést kötött a Premier League-gel. A pénzintézet eddig szezononként 27,5 millió fontot fizetett a bajnokságnak, a következő hároméves időszakban viszont évi 40 milliót fog.

Forrás: AFP/Imaginechina
...ám ha edz, a DHL

A cégek is egyre több pénzt fizetnek azért, hogy hirdethessenek a Premier League-ben: míg az előző szezonban a mezszponzoroktól a húsz élvonalbeli klub összesen 117,5 millió fontot kasszírozhatott, addig a következő évadban ez az összeg már eléri a 147 milliót. És ebben még nincsenek benne az olyan megállapodások, mint amilyet a Manchester United kötött: egyrészt évi 20 millió fontot kapnak az Aontól, ám az edzőszerelésükön már a DHL logója látható, amiért évi 10 millió fontot kap a cégtől. A Tottenhamnek külön mezszponzora van a kupameccsekre, a Sunderland pedig frissen kötött szerződést az Invest in Africa nevű alapítvánnyal, amelynek összege az eredményektől függ, és különböző bónuszokkal együtt elérheti az évi 20 millió fontot is.

www.globalsoccerapp.com

Mindent egy helyen az Eb-ről