Bojkott és gyűlölet fogadja a Bundesliga legmagyarabb csapatát

First league celebration at RB Leipzig FOOTBALL soccer RB Leipzig Red Bull RBL SQUARE FORMAT
Mascot 'Buli' of RB Leipzig celebrating the teams ascent to the first Bundesliga on the market square in Leipzig, Germany, 16 May 2016. PHOTO: JAN WOITAS/dpa
Vágólapra másolva!
A Borussia Dortmund szurkolói közül sokan nem utaznak el az RB Leipzig elleni szombati bajnokira, mert nem akarják az újgazdag klubot támogatni. De nem ők az egyetlenek, akik nem nézik jó szemmel a két magyar játékost is foglalkoztató lipcseiek felemelkedését, a csapat közutálatnak örvend Németország-szerte.

A Borussia Dortmund a Bundesliga második fordulójának szombati napján Lipcsébe látogat, hogy megmérkőzzön a magyar válogatott kapust, Gulácsi Pétert és a középpályás Kalmár Zsoltot is soraiban tudó újonc RB Leipzig csapatával. A dortmundi szurkolók csapatuk iránti elkötelezettsége közismert, ennek ellenére sokan nem utaznak el a mindössze 420 kilométerre lévő meccsre – inkább kimennek az ificsapat meccsére, és rádión hallgatják, hogy alakul a lipcsei találkozó.

Foghíjas lesz most a "sárga fal" a dortmundi szektorban Forrás: Imaginechina/Li jiangwen - Imaginechina/Li Jiangwen


A bojkott oka Lipcsében keresendő, a dortmundi drukkerek ugyanis nincsenek kibékülve az RB Leipzig működtetésének módjával, szerintük a klub filozófiája szöges ellentéte a Németországban elfogadott és megszokottnak.

"Nyilvánvaló, hogy a Dortmund is termel pénzt, de azért, hogy azt a fociba invesztálja.

– idézi a Guardian a bojkott egyik főszervezőjét, Jan-Henrik Gruszeckit.

Nem a pénzük a legfőbb bűnük

A hirtelen meggazdagodott szászországi csapat nemcsak a dortmundi drukkerek szemében vörös posztó, hanem országosan is közutálatnak örvend. Nem is feltétlenül amiatt, hogy sok pénze van – Németországban ez nem olyan ritka –, inkább a sok pénz eredete zavarja a szurkolókat.

Az RB Leipzig 2009-ig az ötödosztályban porosodott SSV Markranstädt néven. Abban az évben Dietrich Mateschitz, az osztrák Red Bull cég tulajdonosa a salzburgi klubja mellé megvette az SSV-t is. A terve az volt, hogy a Bundesliga első osztályában stabilan elfocizgató klubot építsen. Elvégre Lipcse Németország 14. legnépesebb városa, az egykori keletnémet területen csak Berlin nagyobb nála, és a 2006-os vb-re épült egy 43 ezres stadionja.

Dietrich Mateschitznek komoly tervei vannak Lipcsében Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas


A német szövetség (DFB) szabályzata tiltja, hogy klubok szponzornevet vegyenek föl, így a csapat nevében az RB hivatalosan nem is a Red Bull, hanem a Rasenballsport kifejezés rövidítése –

az új klubcímerben persze ettől még ott virít a két vörös bika,

és ez (Die roten Bullen) a csapat beceneve is. A pletykák szerint az új klub 2009-ben 100 millió eurós keretet kapott erősítésekre, amivel jól sáfárkodott, és szépen lépegetve egyre feljebb, idén tavasszal a Bundesliga 2 második helyezettjeként feljutott az élvonalba.

A rivális szurkolók szemét az is csípi, hogy szerintük az RB Leipzig nem a DFB szabályainak megfelelően működik. A szabályzat ugyanis kimondja, hogy

legalább 50 százalék + 1 szavazat erejéig a szurkolók kezében

kell, hogy legyen a klubok többségi tulajdonjoga, illetve a szavazati jog is. Ez alól csak 20 évnél régebbi üzleti kapcsolat esetén tesznek kivételt, és ez vonatkozik a szponzornévre is.

"Hagyományt nem lehet venni" - üzenték Drezdában Forrás: AFP/Thomas Eisenhuth


Lehet, hogy ez így van Lipcsében is, de az is lehet, hogy nem. Míg – a példánál maradva – Dortmundban évente 60 euróért lehet valaki a klub szavazati joggal bíró tagja, addig

Lipcsében 1000 eurót kell fizetni az "arany" tagságért, ami szavazati jog nélküli támogatói státuszt jelent.

A DFB ennek tudatában felszólította a klubot, hogy mutassa be a szabályoknak megfelelő tagsági rendszerét, amit az RB meg is tett – kiderült, hogy 17 tagjuk van, akik szinte kivétel nélkül a Red Bull dolgozói vagy a céghez más szálon köthető személyek.

Ki így, ki úgy

Utálják is az RB-t rendesen. Az Union Berlin drukkerei már 2014-ben

fekete műanyag ponchóba öltözve, negyedórás néma csenddel tüntettek

egy lipecseiek elleni másodosztályú bajnokin. A német kupa idei kiírásának első körében a szászországi szomszédhoz, Drezdába látogattak a bikák, és itt már erőteljesebb fogadtatásban részesültek – a Dynamo ultrái egy levágott bikafejet dobtak be a lelátóról a pálya mellé.

A bajnokság első fordulójában a Bundesliga eddigi egyedüli "műanyag" klubja, a Dietmar Hopp üzletember által tolt Hoffenheim szurkolói üzentek egy vicces drapérián: "Kérjük vissza Németország leggyűlöltebb csapatának trónját!".

A dortmundi vezetés ennél kifinomultabb volt: szimplán nem járult hozzá, hogy a lipecseiek a két klub közös címerével és színeivel ellátott sálakat készítsenek és áruljanak a meccs napján.

Miért mindig mi?

A lipcseiek szerint viszont a gyűlöletkampány merőben hipokrata, ugyanis ennyi erővel rugdoshatnák a többé-kevésbé hasonlóan működő Wolfsburgot (a Volkswagen gyári csapata), az Audihoz tartozó Ingolstadtot vagy az ősidők óta a Bayer gyógyszergyártó által pénzelt Leverkusent is.

"Úgy látszik, hogy a többség csak megelégszik azzal, hogy köpködjön ránk,

– próbálta védeni a klub becsületét egyik legismertebb szurkolója, Matthias Kiessling.

Azt is felhozzák a Red Bull mellett, hogy noha van pénze, nem költi eszetlenül. Ralf Rangnick klubigazgató elvei szerint 24 évesnél idősebb játékost nem igazol, és igyekszik minél több fiatalt felhozni a 2012-ben alapított akadémiáról.

"Én nem vagyok Abramovics – mondta Mateschitz még egy 2009-es interjúban. –

A klubvezetés most igyekszik meglovagolni, hogy a keleti országrész az Energie Cottbus 2009-es (az RB Leipzig ekkor még nem is létezett) kiesése óta nem adott csapatot a Bundesligába, azaz lehet egy új szurkolói bázist kiépíteni a régióban.

Egyre népszerűbbek Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas


A terv nincs is teljesen kudarcra ítélve: az Intelligent Research in Sponsoring nevű cég idei felmérése szerint Szászországban a Bayern München és a Dortmund után már az RB Leipzig a harmadik legnépszerűbb klub, és folyamatosan kúszik flfelé a népszerűségi indexe.

Nagyon hosszú távon

Franz Beckenbauer, a Bayern legendája a Red Bull 2009-es színre lépésekor azt mondta, hogy "ha a Red Bull hosszú távon is elkötelezett marad a lipcsei foci mellett, akkor 35 év múlva komoly kihívói lehetnek a Bayernnek".

Az osztrák üzletember azonban nem olyan rövid távon gondolkozik, mint Kaiser Franz, ő sokkal távolabbra tekint.

"Köztünk és a Bayern között csupán százévnyi hagyomány a különbség.

azaz eljön az idő, amikor az RB Leipzig is egy tradicionális klub lesz."