Média és kommunikáció az új világhálón

Vágólapra másolva!
A civil hírforrások és a tömegmédia kapcsolatáról, valamint a webes eszközökkel történő kommunikációról is szó esett az Internet Hungary második napján.
Vágólapra másolva!

Az Internet Hungary második napjának első előadását Dan Gillmor, blogger, újságíró, a civil médiát támogató Grassroots Media Inc. alapítója tartotta, amelyről. Szerdán reggel, a konferencia informális részét képező előző esti mulatozás után viszont lassan indult be az élet a Club Tihanyban, és a nyitóelőadásról mi is lemaradtunk, ezért hadd hagyakozzunk most a Bizblogot tudósító Tóth Benedek beszámolójára.

Sokak legnagyobb meglepetésére a civil médiával kapcsolatban az előadó nem a blogokat hozta fel elsődleges példaként, hanem a lelkes internetezők által írt kisebb, helyi kiadványokat, vagy a Netvibes.com-ot, mint a bárki által saját maga számára kialakítható hírportált. Gillmor arról is beszélt, hogy a hírgyártásba bekapcsolódó civilek akarva-akaratlan segíthetik egymást abban, hogy a valóban értékes információkhoz hozzájuthassanak. Ez nagy, olvasók által írt híreket gyűjtő portálokon is megvalósulhat, viszont azok mechanizmusától függően megvan az a veszélye, hogy nem a legjobb, hanem a legolvasottabb cikkeket emeli ki a rendszer.

Becsatornázás a hagyományos tömegmédiába

Dan Gillmor olyan nagy híroldalakat is megemlített, mint a CNN vagy a BBC, amelyek már erőteljesen nyitottak az internetezők által szolgáltatott híranyagok, vagyis képek, videók, írások felé - derül ki Bizblogon megjelent beszámolóból. Arról, hogy a nagy médiavállalatok mennyire figyelnek az alulról jövő kezdeményezésekre, Rachel Rawlins, a Global Voices Online szerkesztője is beszélt előadásában. Mint megtudtuk, az oldalon megjelenő beszámolókat a Reuters hírügynökség is átveszi néha, így alkalmanként figyelmet irányít kisebb weboldalakra, blogokra. A szájt lényegét talán Rawlinsnak az a mondata szemlélteti legjobban, miszerint az olvasók ott írják meg, hogyan élték meg azt, amiről a nagyközönség csak a hírekből hall.

A hagyományos tömegmédia és civil "hírgyártók" kapcsolatának magyar vonatkozásairól is hallhattunk az Internet Hungary egyik fórumán. A Magyar Televízióban először az augusztus 20-i vihar után jelentek meg nagy számban a szemtanúk által készített felvételek. Kert Attila, a közszolgálati adó hírigazgatója szerint azonban az internet csak az újságírók által eddig is használt olvasói levelet vagy telefont váltja ki. Az [origo], mint azt lapunk főszerkesztője, Weyer Balázs elmondta, rendszerint aktívan igyekszik felkutatni olyan embereket, akik első kézből tudnak beszámolni egy olyan eseményről, ahová hivatásos tudósító nem jut el.

Az MTI-nek pedig hamarosan már a weboldalán keresztül is lehet képeket küldeni, mondta el Vince Mátyás, a hírügynökség elnöke. Az már más kérdés, hogy mi jelenhet meg ebből, mivel a képekkel szemben komoly minőségi elvárásokat támasztanak, és a fórum résztvevői közül többen is hangsúlyozták az olvasók/nézők által beküldött anyagok megfelelő feldolgozásának fontosságát.

Blogokon tisztul a kommunikáció

Az Internet Hungary egyik utolsó előadásában Pécsi Ferenc (Pollner), a Dotkommentár és a HVG médiablogjának szerzője tekintette át röviden a webes kommunikáció fejlődését, felvillantva jó néhány ma is ismert weboldal korábbi állapotát. Pécsi leginkább azt kritizálta, hogy a mindenkor divatos látványelemek mellett elsikkadnak a tényleges információk, például gyakran egy cég címét, telefonszámát sem lehet ott megtalálni. Az előadó arról is beszélt, hogy a blogok egyfajta tiszta forrásként szolgálhatnak az olvasók számára: mentesek a szakszerű "bikkfanyelvtől", sok olyan szerző ír nagyon jól, és nyitottak a kommunikáció felé is.

Novák Péter, a Kirowski online ügynökség interaktív marketing és digitális média üzletágának igazgatója néhány látványos netes kampány bemutatása mellett megemlítette a világ legnépszerűbb közösségi oldalát, a MySpace-t, amelyet már a reklámozók is aktívan használnak. Egy-egy cég a rendszeren belül felépített oldallal igyekszik elérni a hálózatot használó fiatal közönséget, ami jó példája az újfajta médiumok kihasználásának.