Szemüveg nélkül is térhatású a magyar 3D-tévé

2010.09.22. 19:10

Néhány hónapon belül bemutatkozik a magyar iPont cég szemüveg nélkül is térhatású képet közvetítő tévéje. Mivel a magyar és német mérnökök munkáján alapuló készülék nagyon drága lesz, elsősorban Amerikában akarják forgalmazni, de a cég vezetője szerint a 3D-s technológiákból hazánk még komoly gazdasági előnyre is szert tehet.

Speciális szemüveg viselése nélkül is térhatású látványt nyújt a televízión a magyar iPont cég szabadalmaztatott technológiája. A társaság a hardvereket szállító német partnerével közösen jelenleg olyan 3D-tévéket árusít, amelyek Amerikától Ausztráliáig számos bolt kirakatában, reptereken és szállodák előterében működnek, ahol térhatású látvánnyal készült promóciós videókkal csábítják a szemlélődőket. Nemsokára a nappalikba szánt változat is megérkezik, és az első magyar üzletekben is meg lehet majd nézni a szemüveg nélküli 3D-t.

Szemüveg nélkül verik át a szemünket

Az iPont irodájában az [origo] is megvizsgálhatta a javarészt magyar szakértelemmel készült térhatású tévék egyik prototípusát. A készülék hátoldalába egy teljes számítógépet beépítettek, ez végzi a jelek térhatásúvá átalakítását. Maga a tévé egy felső kategóriás LCD-modell, amelynek képernyője elé egy speciális rácsozatból álló szűrőt helyeztek, amelyet úgy alakítottak ki, hogy csomópontjai más-más irányba térítik az egyes képpontokból sugárzott fényt.

Egyeseket a néző egyik, másokat pedig a másik szeméhez közvetítenek, ezáltal teremtve meg a 3D-s látvány illúzióját. Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogy a képnek több irányból is láthatónak kell lennie - ez a megoldás ötféle irányból is jól látható képet állít elő a pixelekkel való trükközéssel, ez pedig azt igényli, hogy a készülék valós időben hatalmas mennyiségű képi információt tudjon feldolgozni. Az iPont térhatású tévéjének hardveres komponenseit a német Tridelity szállítja, a vezérléshez szükséges szoftver azonban száz százalékban magyar fejlesztés.

Ez a megoldás szükségtelenné teszi azt, hogy a nézőnek 3D-s szemüveget kelljen viselnie. Ugyanakkor a tökéletes látványt csupán nagyjából három-öt méteres távolságból, és többé-kevésbé a tévével szemben ülve élvezhet a néző, ami körülbelül megfelel egy átlagos nappali tévézési viszonyainak - viszont aki oldalról pislant a készülékre, elveszti a térhatás illúzióját.

Sokkal kényelmesebb, sokkal drágább

Az iPont szabadalmaztatott megoldása a 3D-szemüveges megoldásoktól eltérően vibrálástól teljesen mentes képet jelenít meg, ami nem fárasztja jobban a néző szemét, mint egy hagyományos tévé képe. Korcsok Zoltán, a társaság ügyvezetője kérdésünkre elmondta, fejlesztéseik már olyan előrehaladott állapotban vannak, hogy valószínűleg néhány hónapon belül bejelenthetik a nappalikba szánt 3D-s tévéjüket is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A képen nem látszik, de a házat térhatásban látjuk


Az ügyvezetőtől azt is megtudtuk, hogy a készülék jóval drágább lesz a "szemüveges" 3D tévéknél, mivel sokkal bonyolultabb megoldást alkalmaznak a már boltban is kapható térhatású televíziókénál. Utóbbiaknál ugyanis csak kétféle képet kell előállítani (egyet-egyet mindkét szem számára), nincs szükség eltérő szögekből is látható térhatású nézetre, és speciális szűrőt sem kell helyezni a képernyő elé.

Egyelőre még nem ismert az iPont tévéjének várható ára, de a készüléket a a high-end modellek közt lesz érdemes keresni, ezeket pedig tipikusan egymillió forint feletti áron mérik. Ez az összeg pedig még akkor is magas, ha úgy kalkulálunk, hogy egy "hagyományos" 3D-tévéhez négy darab szemüveg több mint százezer forintba kerül.

A nagy cégeknek még túl bonyolult

Az LCD tévék képfrissítési sebessége sokat növekedett az elmúlt években, a szemüveges 3D élményhez pedig ezen kívül csak a szemüveg-kép szinkront kellett megoldani, így a nagyoknak nem kellett túl sok innovációt tenni az új technológiába - hiszen a tévé főbb részegységei változatlanok maradhattak. A szemüveg nélküli térhatáshoz azonban bonyolultabb rendszer, sok - drága - változtatás szükséges. Valószínűleg ez az oka annak is, hogy ma még a nagy gyártók egyike sem kínál hasonló technológiát használó tévét. Bár a japán Toshiba elvileg még az év végéig előrukkol egy ilyen modellel, még ők is úgy nyilatkoztak, hogy komoly nehézséget jelent a készülékkel kompatibilis tartalmak előállítása, és azt sem tudni, a tévék mikor kerülnek majd a boltokba.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A tévé mögé egy teljes PC-t beépítettek

A magas ár miatt a magyar cég nem is hazánkat, hanem az Egyesült Államokat tekinti célpiacának, ahol már több csatorna is közvetít térhatású műsorokat. Korcsok Zoltán elmondta, hogy azokkal az adásokkal, amelyek a "szemüveges" 3D-tévéken megjeleníthetők, az iPont rendszere is kompatibilis. Hogy vonzóbbá tegyék a készüléket a leendő vevők számára, internetes funkciókkal is felvértezik majd - hiszen ehhez amúgy is rendelkezésre áll a beépített PC.

Magyarországon egyelőre csak letesztelték, hogy lehetséges tévéadást továbbítani a 3D-s technológiával, de megfelelő tévék megléte híján itthon a közeli jövőben nem lehet a térhatású tartalmak megjelenésére számítani. Azzal kapcsolatban, hogy saját technológiájuk mikor válhat tömegtermékké, a cégvezető sem mert jóslatokba bocsátkozni.

Minél nagyobb a tévé, annál nehezebb térhatásúvá tenni

Korcsok szerint annál nehezebb térhatású tévét készíteni, minél nagyobb a készülék mérete: egy hordozható, kézben fogható eszközt - ilyen lesz a Nintendo jövőre debütáló 3DS zsebkonzolja is - mindenki közelről, és nagyjából azonos szögből néz, egy száz centis tévé képének azonban már több irányból és távolságból is jól kell látszódnia.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Külsőre ugyanolyan, mint a hagyományos tévé

Az ügyvezető azt is elárulta, hogy tévéiken a hagyományos, kétdimenziós műsorok a megszokott módon nézhetők, ám számítógép-monitornak ezek a képernyők nem alkalmasak a speciális szűrők alkalmazása miatt, az apró betűk ugyanis nem olvashatók rajtuk tökéletesen, és dolgozniuk kell azon is, hogy a technológia összetett videojátékok esetén is késleltetés nélkül (azaz néhány milliszekundumos válaszidővel) működjön: a játékos mozdulatainak ugyanis azonnal meg kell jelennie a tévén, hiszen enélkül lehetetlen irányítani a programokat.

3D-technológiával törhet előre Magyarország

Az iPont ügyvezetője a térhatású tévékben nagyon komoly üzleti lehetőséget lát, mivel világszerte csupán tucatnyi cég foglalkozik ezekkel kapcsolatos tevékenységgel. Tapasztalatai szerint 3D-felvételek készítésére szolgáló professzionális berendezéseket sem lehet készen megvenni a boltokban, a térhatású filmeket és közvetítéseket készítők többnyire saját maguk által eszkábált felszereléssel dolgoznak.

Korcsok Zoltán szerint hazánk a 3D-technológiát illetően az Egyesült Államokkal és Japánnal szemben is versenyképes helyzetben van, a piaci rés pedig Magyarország számára komoly gazdasági potenciált rejt mind vevő, mind pedig rögzítőeszközök, és az ezekkel kapcsolatos megoldások kifejlesztésében, így jó esélyt lát arra, hogy kibővítik majd jelenlegi kutató-fejlesztői hálózatukat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK