Vízzel töltött ellensúlyok és egy vízalatti talapzat segíti a hajóroncs biztonságos mentését. Végül üres tartályokon lebeg majd a léket kapott luxushajó.

Minden idők legnagyobb hajómentési művelete kezdődött hétfő reggel kilenc órakor Olaszország nyugati partjainál, Giglio szigete közelében. Itt futott zátonyra és süllyedt el tavaly év elején a Costa Concordia nevű, a fedélzetén 4229 embert szállító luxushajó. A balesetben 32-en életüket vesztették, köztük egy zenészként a hajón dolgozó magyar férfi is.

Minden idők legdrágább hajómentése

Az oldalán fekvő hajóroncs felállítása a mentési munkálatokat végző Micoperi cég előzetes becslései szerint hat-tizenkét órán át tart majd. A már most is több mint 600 millió eurós költségével a Costa Concordia roncsainak elszállítása valószínűleg minden idők legdrágább hajómentési művelete. Az egy éve tartó előkészületeket egy ötszáz fős nemzetközi szakembergárda irányította. A hajó helyrebillentése az eredeti tervek szerint már két órával korábban megkezdődött volna, de egy heves éjszakai vihar miatt a teljes infrastruktúrát újból ellenőrizni kellett. Így fekszik a hajó a vízben:

Így mentik a Costa Concordiát

A több mint 114 ezer tonna tömegű, 290 méter hosszú óceánjáró több mint 18 hónapon át feküdt a 15 méter mély tengervízben. Búvárkamerákkal folyamatosan ellenőrizték szerkezetének állapotát, és azt is, hogy nem távoznak-e környezetszennyező anyagok a hajótestből - a felállítás során ezeket itatóvásznak segítségével tervezik megkötni, a kiúszó törmelékeket pedig hálókkal és felfújható csapdákkal tartják a roncs közelében. A mentést végzők vizsgálatai szerint a hajótest belsejében mintegy 237 köbméter szennyezett víz található, ami komoly fenyegetést jelent a közeli Giglio-sziget természetes vizeire.

Ezek az ellensúlyok segítenek a hajó helyrebillentésébenForrás: AFP/Andreas Solaro

Egy talapzatra billentik, majd elvontatják

Az oldalán fekvő Costa Concordia egyik oldalára ellensúlyként működő, vízzel töltött tartályokat szereltek. Ezekhez rögzítették azokat a kábeleket és láncokat, amelyek kezdetben kétezer tonnának megfelelő, de fokozatosan növelt húzóerővel kezdik álló helyzetbe billenteni a hajót. Mivel az óceánjáró léket kapott, egy speciális tengeralatti talapzatot is kellett építeni alá, amely a billentést követően helyes pozícióban tartja a hajótestet:

Így emelik ki a luxushajót, az AFP infografikájaForrás: Titan-Micoperi/Costa Crociere

Ezt követően a hajó másik oldalára is felszerelik a tartályokat, amelyekből végül kiszivattyúzzák a vizet, így a tervek szerint a léket kapott hajótest képes lesz újból lebegni a vízen. A mentési munkálatokat a BBC élőben is közvetíti.

Eddig minden jól halad

 A Costa Concordia reggel kezdett mozgatása ütemezés szerint halad, eddig minden problémamentes, környezetszennyezés nem történt - mondta Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője a Giglio szigetén tartott tájékoztatón. Hangsúlyozta, hogy a tengerbe veszett - eltűntként kezelt - két áldozat holttestét eddig nem találták meg.  Az óceánjáró kilenc órakor megkezdődött felegyenesítése után három órával 3 foknyit sikerült megmozdítani a Costa Concordiát. Összesen 65 foknyit terveznek emelni a megdőlt hajón. 

Nagyon lassan billentik helyére a hajótForrás: AFP/Vincenzo Pinto

A munkálatok során eddig két méternyit emelkedett ki a tengerből a Costa Concordia eddig víz alatt levő része. Az emelkedő hajótest barnás-zöldes elszíneződést mutat a rozsda és a vízinövények miatt. Összesen 21 méterrel kell megemelni az oldalára dőlt Costa Concordiát ahhoz, hogy egyenesbe tudják hozni. 

A fotón jól látszik, hogy lassan, de biztosan a megfelelő irányba döntik a hajótForrás: AFP