A világ egyik legnagyobb hadiipari vállalata, a Boeing meglepő lépést tett. Windows operációs rendszert futtató tabletet használnak majd az amerikai haditengerészet elektronikai hadviselésre kialakított repülőgépén.
A EA-18G Growlerek pilótafülkéjébe költöző tablet azért
nem fogja kirobbantani a harmadik világháborút egy szoftverhiba vagy lefagyás miatt.
A mérnökök egyelőre ugyanis csak kisegítő, információközvetítő szerepet szánnak a táblagépnek.
A cél nem más, mint hogy a repülőgép összetett hadviselési rendszereinek adatait, a felderített információkat és az azokból kialakított taktikai helyzetképet villámgyorsan és könnyen emészthetően, azaz egy pillantással értelmezhetően közvetítsék a bevetésen részt vevő gépek között.
Így a kötelékben lévő összes gép pilótája lát minden információt, és ennek megfelelően jár el. A tabletet integrálták a repülőgépek fedélzeti rendszerébe, így egyetlen gombnyomással frissíthető a helyzetkép.
A táblagéppel gyorsított együttműködést már a gyakorlatban is kipróbálták. Több Growler és egy E-2D Hawkeye légtérellenőrző repülőgép "játszott együtt" a hadgyakorlaton, próbára téve az új rendszert.
A tapasztalatok szerint a közös munkával távolabbról és gyorsabban lehetett azonosítani a veszélyforrásokat: a szimulált ellenséges radarrendszereket és légvédelmi állásokat.
A windowsos tablettel turbózott egység hatékonyabb volt, és nőttek a túlélési esélyek is.
Az igazi próbát természetesen majd a való világban végzett repülések jelentik majd. Főleg az lesz érdekes, hogyan teljesít majd a rendszer egy olyan zsúfolt területen, mind a Csendes-óceán délkelet-ázsiai vidéke, ahol egy-egy szigetre több ország is "bejelentkezik", és ahol meglehetősen sűrűn vannak kiépítve a radarok és légvédelmi állások.
A sikeres tesztelés után az amerikai haditengerészet már meglévő Growlerei várhatóan mind megkapják az új, tabletre alapozott rendszert, míg a Boeing gyártósoráról az új gépek már eleve így gurulnak majd ki.
Azt azért illik megjegyezni, hogy a Boeing mérnökei nem egy új dolgot találtak fel.
A polgári repülésben régóta ismert az "elektronikus pilótatáska".
A légitársaságok sorra váltják le a tetemes mennyiségű papírt kütyükre. Az American Airlines például 2013 óta iPadet használ fedélzeti kézikönyv helyett.
A pilótának korábban a repülőgép komplett üzemeltetési kézikönyvét, a repülési tervet, a legfrissebb időjárási adatokat, a repülőtéri térképeket egyaránt magával kellett cipelnie. Ez nemcsak neki volt súlyos teher (akár 20 kilogramm is!), de a légitársaságnak is komoly erőfeszítésébe és pénzébe került, hogy minden pilótánál ott legyenek a legfrissebb, aktuális adatok.
Tévedni pedig nem lehet.
Ennél sokkal kényelmesebb és olcsóbb egy megfelelő programokkal ellátott tablet vagy notebook. Ehhez már csak egy központi szerveren kell az adatokat folyamatosan frissíteni, továbbítani.
Az egyetlen bökkenő, ha a tablet például nem tud csatlakozni, vagy lefagy éppen indulás előtt. A fent említett American Airlines éppen így járt az iPadekkel. Áprilisban több tucat repülőt bénított meg, amikor a gépek felmondták a szolgálatot.
A képernyő elsötétült, a szoftver leállt.
A repülőgépeknek vissza kellett térniük a beszállókapuhoz, hogy wifin keresztül le tudják tölteni a megfelelő térképet.
A brit Inzpire kifejezetten katonai repülőgépekhez, helikopterekhez fejlesztette ki saját tabletes megoldását, melyet a brit királyi haderő már alkalmaz is a helikopterein.
A különleges igénybevételhez átalakított Panasonic tabletek
használhatóak kesztyűs kézzel és éjjellátó szemüveggel is.
A brit megoldás azonban még nem kínál repülés közbeni adatátvitelt és azonnali frissítéseket, mint az amerikaiak rendszere.