Gyerekeket célzó hirdetései miatt kerülhet bajba a YouTube

Android Portable Device Application YouTube android app application coding COLOR data DESIGN electronic device google graphic design ICON LOGO mobile PHONE pixel portable portable device SCREEN tech TECHNOLOGY
The YouTube app is seen on an Android portable device on February 5, 2018. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Az Adalytics hirdetésminőség-áttekintő platform jelentése szerint a YouTube közel 100 „gyerekeknek készült" videón felnőtteknek szóló hirdetéseket szolgáltatott.
Vágólapra másolva!

A hirdetések közül egy pár ráadásul állítólag olyan, gyermekek számára nem megfelelő tartalmakat tartalmazott, mint például autóbalesetek, orvosi sérülések és kifejezetten felnőtteknek szóló műsorokból származó klipek. Az Adalytics megállapította, hogy a hirdetésekben hivatkozott weboldalak sütiket továbbítottak az eszközökre, amelyek célzott hirdetéseket is megjeleníthettek a gyerekeknek.

A videomegosztó most komoly bajba kerülhet. Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

Mint az Adalytics rámutatott, a Google saját irányelvei szerint a gyerekeknek készült tartalmakra vonatkozó hirdetések nem használhatnak harmadik féltől származó nyomkövetőket, és nem gyűjthetnek személyes adatokat a szülő engedélye nélkül. Dan Taylor, a Google globális hirdetésekért felelős alelnöke a Google honlapján közzétett válaszában egyelőre tagadja a vádakat.

„Nem engedélyezzük harmadik féltől származó nyomkövetők használatát a YouTube-on a gyerekeknek készült tartalmakra kiszolgált hirdetésekben" - írja Taylor. „Ez a jelentés tévesen azt állítja, hogy a sütik jelenléte az adatvédelem sérülésére utal. Ennek az ellenkezője igaz, és a jelentés nem bizonyítja ennek ellenkezőjét".

Az Adalytics kutatására már amerikai szenátorok és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is felfigyelt. Az FTC elnökének, Lina Khannak címzett levélben két törvényhozó arra kéri az ügynökséget, hogy vizsgálja meg az Adalytics állításait, megjegyezve, hogy:

A YouTube és a Google felháborító módon megsérthette a 1998-as törvényt a gyermekek online adatainak védelméről (COPPA) - valamint az FTC 2019-es beleegyező határozatát -".

A (COPPA) előírja, hogy az online platformoknak szülői engedélyt kell kapniuk a 13 év alatti felhasználók adatainak gyűjtéséhez.

A jelentés a hirdetőkre is hatással van: az Insider szerint néhány nagyvállalat, köztük az IPG Mediabrands azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy szüneteltessék a YouTube-on megjelenő hirdetéseket.

A Google-t már korábban is vizsgálták a gyermekekkel kapcsolatos politikájáért, akkor a gyermekektől való adatgyűjtés miatt került komoly bajba a cég.

A Google persze mindegyik ilyen kutatást hibásnak nevezte, annak ellenére, hogy az Ad Age beszámolója szerint legalább egy reklámügynökségi vezető azt mondta a kiadványnak, hogy a Google néhány ügyfélnek visszatérítette a pénzét az eltérések miatt, és a Google képviselői szerint ez a lépés „nem szokatlan", és a jóváírások kiadása része a hirdetőkkel való normális kapcsolatépítésnek írja a The Verge.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!