Ritkábban diplomáznak a tévéfüggő gyerekek

Vágólapra másolva!
Számos, az utóbbi időben napvilágot látott tanulmány szerint a szülőknek nem szabadna hagyni, hogy csemetéik a tévét bámulják, mert az ronthatja tanulási képességüket. A vélemények a radikális tévé-megvonástól a mértékletességre intésig terjednek.
Vágólapra másolva!

A Washingtoni Egyetemen készített felmérés eredményei szerint a tanulási képesség rovására megy, ha a gyerekek túl sok tévét néznek. Habár ugyanez a tanulmány azt is állítja, hogy a három és öt éves kor közötti tévézés bizonyos kognitív képességek fejlődését elősegítheti, mégis inkább a negatív hatásokat helyezik előtérbe. Ilyenek lehetnek az alacsony tanulmányi eredmények, vagy a tanulási módszerek rossz irányú kialakulása. Például a hatodik és hetedik osztályos tanulók körében végzett vizsgálat szerint a televízió előtt eltöltött idő fordítottan arányos az olvasási és házi feladat készítési képességekkel.

Fiatalok körében a tévé káros hatásának tudják be a figyelemzavarra való hajlandóságot és a viselkedési problémák nagy részét is, melyek közvetlenül kihatnak az iskolai teljesítményre. Habár abban a tanulmány készítői is egyetértenek, hogy nem feltétlen a tévézés a tanulmányi eredmények legfőbb ellensége és közvetlen károsítója, de megállapítják, hogy a képernyőbámulásnak kevés valószínűséggel van bármilyen előnye az oktatás szempontjából.

A több, mint 1 700 gyerek tévénézési szokásait hosszú távon figyelő kísérlet során azt is megállapították, hogy a hat és hét év közöttiek közül azok, akik három éves koruk alatt legalább napi két órát tévéztek, gyengébben teljesítettek olvasás és rövid távú memória szempontjából, mint kevésbé képernyő-függő társaik.

A Johns Hopkins Bloomberg Népegészségügyi Iskola új kutatása mindeközben azt állítja, hogy nem maga a tévézés jelenti a veszélyt, sokkal inkább a készülék lakásban elfoglalt helye. Szerintük ugyanis azok a gyerekek, akiknek televízió van a hálószobájában, jelentősen rosszabb jegyeket szereznek az iskolában matematikából és olvasási, szövegértési teszteken. Dina Borzekowski, a jelentés egyik fő munkatársa rámutat, hogy a gyerekek egész más műsorokat néznek, ha saját szobájukban nézik az adást, mint ha szüleikkel közösen tévéznének. "Mikor az emberek új tévét vesznek, nem dobják ki a régit, inkább beteszik a gyerekszobába" - mondja Borzekowski, aki szerint a készülékeket teljes egészében el kellene távolítani a gyerekek szobáiból.

Az egyik Új Zéland-i egyetem több, mint 1 000 fiatalt követett nyomon egészen felnőttkoráig, mely alapján megállapították, hogy intelligenciára vagy társadalmi háttére való tekintet nélkül a tévézés igen erős hatással van a tanulásra. "Úgy tűnik, minél több az átlagos tévénézés, annál kisebb az esélye egy magasabb végzettség elérésének" - állítja egy kutató, Dr. Bob Hancox. Szerinte ugyan lehetnek bizonyos előnyös hatásai is a tévé műsoroknak, de kétségtelennek tartja, hogy összességében a negatívumok dominálnak. Úgy gondolja, hogy a veszélyek manapság erősebbek, mint korábban, hiszen a mai gyerekek már számos csatorna közül választhatnak, így több lehetőségük van a tévét bámulni.

Jenny Buckland, az Ausztrál Gyermektelevíziós Alapítvány vezérigazgatója szerint bár a kereskedelmi tévékben napjainkban sok az elfogadhatatlan minőségű műsor, a hangsúly a mértékletességen van. "Biztosan rengeteg ember van, akik egyaránt nézték és élvezték a televíziót, mégis több diplomát is szereztek" - mondta.