Valószínűleg az ATV képernyőjén is feltűnik Havas Henrik, aki januárban jelentkezett önálló napi műsorral a Story tévén. Havast sokan szeretik, sokan utálják, de figyelnek is rá, mivel az elmúlt húsz évben - sok csatornaváltással ugyan - végig képernyőn tudott maradni, amit nem sokan mondhatnak el magukról. Köszöni szépen, jól van: a közszolgálati televíziót gagyinak tartja, s véleménye szerint a magyar televíziózásban igényes műsorok helyett jelenleg a szegénység uralkodik. Úgy látja, hogy a Mokká-val alaposan elverte az RTL Reggeli-jét, de nem vágyik vissza a hajnali stúdióba.

- A televíziózás aranykorában kétféle szórakoztató műsor létezett. A képernyőre adoptált rádióműsor, vagyis talkshow és a tévé számára készült show-műsor. Ön mind a kettőt csinálta már. A televíziózásban melyik fontosabb?
- Mind a kettőnek megvan a funkciója. A "beszélő fejek" típusú műsor valóban rádió a televízióban, ez nálunk egy kicsit túl is teng. Jellemző, hogy valamikor 1989-ben vagy 90-ben a Nap Televízió bemutatkozó műsorához Eger mellett középkori barlangokban lakó emberekről forgattam. Lehúztam tizenvalahány évet a Nap TV-nél, és soha többet nem volt külső forgatás, mert a Gyárfás egyszerűen sajnálta rá a pénzt. Ahhoz, hogy akciók legyenek, ahhoz, hogy a képernyőn a valós élet tűnjön fel, ahhoz bizony menni kellene, de egy stáb 2-3 fő, erre jön az üzemanyagköltség, ez, az, amaz. A reggeli műsorokban semmiféle külső felvett anyag nincs, beszélő fejek vannak, és ez borzasztó. A politikai háttérműsorokban sincsenek illusztrációk, archív felvételek, nincs forgatott anyag, maximum a híradó felvételei. A Magyar Televíziónak szinte egyáltalán nincs külföldi tudósítója. Ha megnézzük a tematikus csatornákat, hihetetlen, hogy a National Geographicon vagy a Historyn rengeteg értékes film van, Magyarországon meg nincs. Friderikusz meghonosította a tévéshow-t mint műfajt, ebben úttörő volt, aztán nyilván személyes meg egyéb okok miatt a műfaj is kihalt nálunk, tehát gyakorlatilag azóta nem folytatja ezt nálunk senki. Ráadásul egy kiváló showmanből egy borzasztóan rossz politikai riporter lett, szerencsétlenből. Nálunk egyszerűen nincs revü, nincsenek látványos show-műsorok, nálunk a piszkos nagy szegénység működik. Érdemes megnézni, hogy egy olasz televízióban milyen show-műsorok, varieté-, revüműsorok vannak, mert a közönség ezt igényli.

- Ön szerint a szocializmus mennyire befolyásolta a magyar televíziózás kezdetét?
- Az kétségkívül igaz, hogy 1957-ben, amikor elindult, akkor teletömték volt ÁVH-sokkal és ügynökökkel, de ezt kiheverte, és tulajdonképpen a 60-as évek közepétől egy normális televízióként működött. A sok termelési riport után feltűnt például Vitray Tamás, aki egy polgári attitűdöt közvetített. Ez nagyon sokat számított. Egy nyelveket beszélő, jól öltözött polgárember jelent meg a képernyőn. És azért azt is látni kell, hogy - bármennyire is divat volna ma Hofit szidni mint a Kádár-rendszer egyik szelepét, mert ezt szokták mondani - azért abban az időben társadalmi esemény volt egy szilveszteri kabaré benne Hofi Gézával. Azt se felejtsük el, hogy volt egy Hajdú János, akin megint csak jól állt az öltöny. Tehát a Vörös Október Ruhagyár helyett egyszerűen megjelentek a legjobb minőségű öltönyök Hajdú Jánoson, ott volt mellette egy csinos műsorvezető hölgy, Kondor Katalin, és egyszer csak elkezdtek külpolitikával is foglalkozni, nemcsak a szocialista országok belső helyzetével. Ott volt a Stúdió, amelyik időről időre beszámolt a legfontosabb kulturális eseményekről, voltak tévéfesztiválok, és a színészeket is agyonfoglalkoztatta annak idején a televízió. Ehhez képest szerintem óriási veszteségeket szenvedett el a királyi televízió, a két kereskedelmi televízió olyan agresszíven nyomult előre. A királyi televíziót pedig megszállták a politikai komisszárok.

- Politikai okok miatt hagyta ott az MTV-t?
- Abszolút. Elviselhetetlen volt a légkör a televízióban. A gépírónők nem kaptak fizetést, de jellemző, hogy én is az utolsó fizetésemet talán egy év múlva kaptam meg. Amit ott műveltek a televízióban 99-ben, az katasztrófa volt.

- Az RTL Klub-hoz konkrét műsorhoz hívták?
- Igen, a Perpatvar című jogi show-műsort vezettem. Ha ma valaki megnézi az akkori nézettséget, láthatja, hogy a jogi show-műsor, ami mindenhol a világon a háziasszonyok műsora délutánonként, az főműsoridőben a legnézettebb műsor volt, minden ellenfelet megvert. Ehhez képest a Nem jogerős a mérhetőség határán mozgott. Valami egész elképesztő pofátlanság volt, amit műveltek az MTV-vel.

- Miért lett vége a Perpatvar-nak?
- Azt hiszem, fél év után meghívtak az RTL akkori vezetői a Gellértbe egy ebédre, ahol nagyon megdicsérték a műsort, közölték, hogy remek volt, a nézettsége kiváló, ezért megszüntetik. Kérdeztem, hogy miért. Visszakérdeztek, hogy ha már előre eladták a reklámidőt karácsonyig, akkor én a helyükben egy több millió forintos műsort adnék adásba, vagy egy néhány száz dolláros filmet. Azt válaszoltam, hogy én is a néhány száz dolláros filmet, mire azt mondták, hogy tulajdonképpen én már biztos értem, hogy miért szüntetik meg.

- A Heti hetes-be a műsor indulása után kapcsolódott be. Ez kényszermegoldás volt, mert a Perpatvar nem jött be?
- Két vagy három héttel az indulás után promóciós okokból raktak be a Heti hetes-be, hogy reklámozzák a Perpatvar-t, és aztán ott ragadtam. 99 őszén egyszerre indult a két műsor, így amikor a Perpatvar megszűnt, én már régen a Heti hetes-ben voltam.

- Távozásába a Verebessel lejátszott szócsaták is belejátszottak, vagy inkább az a bizonyos rövid megjelenés a Big Brother-ben?
- Azt hiszem, kétszer hagytam abba a Heti hetes-t, mind a kétszer visszahívtak. Amikor elindult a Big Brother, akkor az első kiesőnek lehetett egy kérése, kiderült, velem szeretne találkozni, mivel én vagyok a kedvence. Öt percig voltam a Big Brother műsorában, de Árpa Attila kijelentette, hogy többet nem jelenhetek meg az RTL képernyőjén. Pár hónapig nem voltam a Heti hetes-ben, de aztán persze megint visszahívtak.

- Ön akkor azt nyilatkozta, hogy független televíziós személyiségként ott szerepel, ahol akar. Komolyan gondolta, hogy a konkurens televíziónál megjelenhetett?
- Eszembe sem jutott, hogy ne fogadjam el a Big Brother kérését, engem nem érdekeltek a következmények, nem nagyon szoktam ilyet mérlegelni. Ha nem tartom logikusnak vagy etikusnak, amit kérnek tőlem, akkor azt nem teljesítem. Az RTL-lel nem is volt szerződésünk, leadtuk a számlát, és annyi. A Verebesnek, a Gálvölgyinek és talán a Jucinak volt szerződése, mert ők más műsorokban is szerepeltek, de a Farkasházynak, nekem és a Jáksónak nem volt. Aztán nagyon elegem lett már az egész műsorból. Borzasztóan átpolitizált, nehézkes lett, ellaposodott, és a Verebessel, a Farkasházyval már nem csak tréfából, hanem komolyan vitatkoztam, mert borzasztó demagóg szövegeket nyomtak időnként. Magyarán totálisan elegem lett a Heti hetes-ből. 2004 augusztusában keresett meg az RTL, de akkor én már eldöntöttem, hogy szeptembertől nem megyek vissza a nyári szünet után.

- Hogy fért össze a Heti hetes az RTL-en és a Kössön belém és a Rúzs a Sateliten?
- Abban az időben megkeresett egy producer, akit régóta ismertem még a királyi televízióból, hogy nem volna-e kedvem szombatonként késő este beszélgetni a nézőkkel. Ilyen műsort még sosem csináltam, mondtam, hogy miért ne. Egy pár hónapig ment, élveztem, egészen jó volt. Aztán nem fizettek, azóta is tartoznak, nem tudom, hány millió forinttal, így eljöttem. Akkor még az RTL-nél is dolgoztam, de nem volt szerződésem.

- Miért esett kútba 2002-ben a Larry King típusú műsora a TV2-n?
- Volt egy konkrét ajánlata a TV2-nek. Felhívott Pintér Dezső, borzasztó sürgős volt neki a dolog, mert a tulajdonosok sürgették, ezért éjjel találkoztam vele. Emlékszem, éppen a 2002-es kampányidőszak volt, vidéken voltam. Azt mondta, neki másnap választ kell adnia, elvállalok-e minden este főműsoridőben egy egyórás Larry King típusú élő műsort, és irdatlan pénzt ígért: tíz hónapra százmilliót. Mondtam, hogy nem vállalom el két okból. Az egyik, hogy nem nagyon látok esélyt arra, hogy a TV2-nél megfelelő szerkesztőgárda állna rendelkezésre, a másik pedig, hogy Magyarország túl kicsi ország ahhoz, hogy minden napra egy izgalmas, érdekes embert behívjunk főműsoridőben. Ráadásul a CNN hírtelevízió, ez pedig egy kereskedelmi televízió, egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy közéleti, politikai témák főműsoridőben érdekelnék az embereket. Szerintem bukásra volt ítélve az egész ötlet.

- Azt nyilatkozta, Pintér Dezső ajánlata szerint az egész produkciót magának kellett volna működtetnie. Miért nem vállalta el a műsort a saját embereivel?
- Alapvetően nem volt kedvem belevágni a producerkedésbe, ez tőlem mindig távol állt. Másrészt, még egyszer mondom, kicsi ez az ország ahhoz, hogy minden nap egy izgalmas témát izgalmas emberekkel meg lehessen csinálni. A kereskedelmi televíziózásba nem ilyen típusú műsor kellett volna, hanem olyan, amit most csinálok a Story TV-ben. Egy naponta jelentkező műsor, amely nem politikára koncentrál, nem közéletre, hanem emberekre, akik érdekesek.

- Bulvárra?
- Nem, nem feltétlenül. Czeizel Endrével remek interjút készítettem, ami egyáltalán nem volt bulváros.