Mit tehet a médiahatóság a jósműsorok ellen?

asro show
Vágólapra másolva!
Jelenleg is vizsgálat folyik a Magyar Média- és Hírközlési Hatóságnál a tévés jósműsorokkal kapcsolatban, azonban nem az NMHH, hanem a médiaszolgáltatók határozzák meg, mit tesznek adásba. A Médiatanács a jósműsorokat televíziós vásárlási műsorablakoknak minősíti.
Vágólapra másolva!

Több tízezres olvasottságot és fél nap alatt száz kommentet hozott korábbi cikkünk, amely a tévés jósműsorokkal kapcsolatos médiahatósági vizsgálatról szólt. Ez jelenleg is folyik, a Médiatanács várhatóan szeptember elején veszi majd napirendjére a kérdést. Az ügyfélszolgálatra idén eddig tíz panasz érkezett, ebből hat az EZO TV-re, a másik négy más jós- és asztroműsorra (TV2, RTL, Hálózat TV). A panaszok is megerősítik, hogy az átfogó vizsgálat elrendelése szükséges volt.

Az [origo] megkeresésére az NMHH arról tájékoztatott, hogy minden médiaszolgáltató (rádió, televízió) a médiaszolgáltatása tartalmát szabadon határozza meg, és a rádiók és televíziók szabadon döntik el, hogy műsorszámaik milyen tartalmúak lesznek, ha a szolgáltató eleget tesz a médiatörvényben előírt, műsorszámai tartalmára vonatkozó kötelezettségeinek, akkor további követelmények (mondjuk a jóslások valóságtartalmát illetően) vele szemben nem támaszthatók. "Az emeltdíjas telefonos műsorok, így a jósműsorok tisztességtelen és megtévesztő állításait a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálhatja a megtévesztő reklámokra vonatkozó tilalmai alapján. Ezért, ha az ügy felveti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúját, a panaszosnak a Gazdasági Versenyhivatalhoz érdemes fordulnia" - válaszolta a médiahatóság.

A médiahatóság a médiatörvény előírásai alapján a televíziós vásárlások más médiatartalmaktól való megfelelő elkülönítését, a főcímeket, a műsorszámok megszakításának szabályszerűségét, az ilyen műsorok hangerejét, illetve a televíziós vásárlás egy napra számított időtartamának megtartását vizsgálja.

"A Médiatanács a jósműsorokat televíziós vásárlási műsorablakoknak minősíti, így vizsgálható, hogy betartják-e a közreadáskor a kereskedelmi közleményekre vonatkozó követelményeket, például a napi három óra limitet, illetve, hogy kellő körültekintéssel és részletességgel ismertetik-e a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó információkat, tehát azt, hogy feltüntetik-e a televíziós vásárlás jelzést a műsor előtt és után. A hivatal jár el a három órás limit túllépésének vizsgálatakor, és indokolt esetben felhívás szankciót vagy - ismételtség esetén - bírságot is kiszabott már. Így a 2011. februári műsorfolyam ellenőrzésekor a Hálózat TV esetén a vizsgált 28 nap mindegyikén időtúllépést állapítottak meg a munkatársak" - áll az NMHH válaszában.