Kommunikációs fogásnak tartja az RTL a TV2 húzását

Vágólapra másolva!
Jövő év januártól a TV2-csoport csak a 18-59-es célcsoportban elért nézettséget tartja szem előtt, erre figyel. Legfőbb riválisa, az RTL-csoport szerint ez pusztán játék a számokkal, ráadásul a TV2 unortodox módon újraértelmezi a főműsoridőt.
Vágólapra másolva!

Mint beszámoltunk róla, a TV2 2014 januárjától már nem a 18-49-es, hanem a 18-59-es célcsoportot figyeli, abban méri magát, és közleményeit is ezen kategória számaira alapozza. Az RTL Klub szerint ez azonban nem jelent valódi változást. „A TV2 18-59-es célcsoportra váltása nem több kommunikációs fogásnál. Ez ugyanis legfeljebb azt mutatja meg, hogy az adott csatorna milyen nézettségről közvetít üzenetet a nézők felé. A 18-49-es és 18-59-es adatok között egyébként van különbség, de nem számottevő, így viszont a TV2 valamivel jobb eredményeket tud kommunikálni, valamint nehezebbé teszi az összehasonlítást az RTL Klubbal, amely a nézettségi versenyt egyébként a 18-48 és a 18-59-es célcsoporton is nagy különbséggel nyeri évek óta folyamatosan" – mondta megkeresésünkre Kolosi Péter.

„Ebben az évben például az RTL Klub 18-49-ben 294 főműsoridőben volt a legnézettebb, a TV2 tizenhat, az m1 pedig egy ilyen estét tudhat magáénak. 18-59-ben ez az adat a következőképpen néz ki: RTL Klub: 285, TV2 huszonhét, M1: kettő" – tette hozzá.

Az RTL Klub programigazgatója szerint a hirdetési piacon ez a lépés egyébként semmilyen változást nem jelent, mert a hirdetők ugyanis eddig és ez után is tudtak és tudnak 18-49-es és 18-59-es célcsoportra egyaránt vásárolni. „Ez a kereskedelmi televíziózás kezdete óta ugyanígy van mindkét nagy kereskedelmi tévénél (és a kisebb csatornáknál is). Érdekes változást inkább a TV2 jövőre meghirdetett kereskedelmi ajánlatának az a pontja jelent, ami nem kapott ekkora nyilvánosságot: Eddig a hirdetők a TV2-n 16 különböző célcsoportra tudtak vásárolni, januártól ez tízre csökken. Így például nem lehet majd hirdetést venni a reklámozók által nagyon is keresett, sok országban legfontosabbnak tartott 18-49 éves női célcsoportra" - jelezte.

„Az RTL hirdetői továbbra is a megszokott 18 célcsoportra tudnak nálunk szerződést kötni. Szintén érdekes újdonság, hogy a TV2 januártól a főműsoridőt is újraértelmezi: náluk - eléggé unortodox módon - este hatkor kezdődik januártól a prime time. Nyilvánvaló, hogy ezzel a lépéssel a Tények eredményeit szeretnék a főműsoridős nézettségükhöz számolni, hiszen a Tények közönségaránya igen magas, nézőszámban viszont az RTL klub Híradóját nézik többen, azaz ez a lépés szintén nem más, mint a nézettségi eredmények kozmetikai kezelése" – vélte a rivális csatorna programigazgatója.

Mit mond a TV2?

A TV szerint a piaci sztereotípiák, amelyeket alapul véve a médiatervezés a 18-49-es korosztályra vonatkozóan jelenleg történik, már rég nem érvényesek, a megváltozott körülményekhez pedig alkalmazkodni kell.

„A tévénézők közönségarányában felülreprezentáltak az idősebb korosztályok, az 50-59 éves célcsoportban többen és többet tévéznek napi szinten. A tévénézők átlagéletkora az elmúlt 13 évben folyamatosan nőtt, míg 2000-ben a 18-49- éves közönség a tévénézők 45%-át tette ki, ez az arány 2013-ra 39%-ra csökkent" – áll a csatorna közleményében.

A TV2 szerint a 18-59-es korcsoport ugyanolyan értékes a hirdetői paramétereket, azaz a vásárlóerőt, végzettséget, településtípust tekintve, mint a 18-49-es korosztály. Az 50-es korosztály továbbá életstílusát, rugalmasságát, fogyasztási szokásait tekintve is közel áll a 40-es korosztályhoz.

Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója a csatorna november 11-i sajtóeseményén elmondta, hogy a 18-59-re történő átállással egy olyan fő kereskedelmi célcsoporttal lehet tervezni, amely teljes mértékben leképezi a tévés közönséget. „Az új tévés valuta egyrészről leköveti a társadalmi és piaci változásokat, valamint a fogyasztási szokások átalakulását, másrészről ismét reprezentálni fogja a tévé, mint platform által elért közönséget. A váltás egyben panelbővítést is eredményez, ugyanis a fő célcsoport elemszáma 30%-kal nő, ami stabilabb ratingeket, jobb tervezhetőséget eredményez a nagyobb és a kisebb nézettségű csatornákon egyaránt" – jelezte.