A torinói Keresztelő Szent János katedrálisban őrzött lepel az egyik legrejtélyesebb tárgy, amelynek még a legkorszerűbb természettudományos módszerekkel sem sikerült megfejteni valamennyi titkát.
Az 1983 óta a római katolikus egyház tulajdonában álló 4,3 méter hosszú, és 1,2 méter széles halszálka mintásan szőtt lenvászon lepel egy olyan ember fényképészeti negatívját hordozza, akit a bibliai szenvedéstörténetben leírtakkal egyező módon kínoztak meg.
Az évszázadokon át a Savoyai-ház birtokában volt lepelről először 1898-ban Secondo Pia milánói ügyvéd és amatőr fotográfus készített fényképfelvételt, a királyi család engedélyével. A fotólemez előhívásakor döbbenetes felfedezést tett; a negatívon ugyanis a halvány kontúrok markáns, háromdimenziós képként rajzolták ki egy szakállas férfi alakját.
1931-ben újabb és sokkal jobb minőségű felvételek készültek a lepelről. Ekkor fedezték fel a római flagellum, a háromágú korbács okozta ütésnyomokat, a szívtáji szúrás valamint vérfolyás, továbbá a homlokon észlelhető tövisszúrásos sebeket. 1969-ben egy 11 főből álló eseti bizottság vizsgálta meg titokban a leplet, a jelentésüket azonban csak 1976-ban hozták nyilvánosságra.
Az első átfogó, és a legkorszerűbb módszereket alkalmazó tudományos vizsgálatra 1978-ban került sor. Ekkor egyebek között arra keresték a választ, hogyan keletkezhetett a leplen látható testkontúr, ugyanis többen úgy vélték, hogy a leplet a középkorban festették kézzel, húsvéti passiójátékokhoz.
1977-ben John P. Jackson fizikus, Eric Jumper termodinamikai kutató és William Motter képanalízis szakértő 30 más szakemberrel együtt létrehozta a Torinói Lepel Kutatási Projektet (Shroud of Turin Research Project) a relikvia tudományos célú felmérésére.
Az 1978-ban elvégzett vizsgálat során megállapították, hogy a leplen látható alak kontúrját a lenvászon felületi rostjainak megpörkölődése és összenyomódása rajzolja ki. A kémiai analízis kizárta mesterséges festékanyagok létét a leplen; a később elvégzett szerológiai vizsgálatok döntő többsége pedig arra az eredményre jutott, hogy a halvány körvonalak anyagát vér, megpedig az igen ritka, és leginkább a közel-keleti népeknél előforduló AB csoportú emberi vér alkotja.
Dr. Giovanni Tamburelli, a Torinói Egyetem hematológusa számítógépes képfeljavítással fedezte fel az arcon lévő, és megpattant hajszálerekből származó vérfolyás nyomokat, ami valószínűtlenné teszi a szakértő szerint, hogy a lenvásznon kirajzolódó alak emberi kéz műve lenne.
Ian Wilson brit kutatót, - akinek A torinói lepel című, 1978-ban kiadott könyve tette széles körben ismertté a relikviát -, a kontúr vászonba égése egyenesen a nukleáris robbanáskor felszabadult sugárzás hatására emlékeztette.
Roberto Hedges, az Oxfordi Egyetem sugárlaboratóriumának vezetője, aki az 1988-as elhíresült C14 radiokarbon kormeghatározásban is részt vett, határozottan állítja, hogy a leplet erős neutronkisülés érte. Az olasz Országos Technológiai és Energiaügyi Fejlesztési Ügynökség kutatócsoportja majd négy évig vizsgálta a kontúr reprodukálásának lehetőségét. Az alak körvonalai leginkább egy lézerrel textilre rajzolt képre emlékeztették a kutatókat.
Sokéves kísérletezés után, speciális lézertechnika segítségével kibocsátott rövid, de rendkívül intenzív fényimpulzusokkal sikerült a lepelhez hasonló módon elszínezni kisebb szövetdarabok felszínét, de minden erőfeszítés ellenére, csak az alak tört részét tudták reprodukálni. Paolo Di Lazzaro, a kutatócsoport vezetője szerint: "A teljes kép rekonstruálásához 14 ezer lézerforrásra lenne szükség, ami jelenleg megvalósíthatatlan."
Mark Antonacci és Arthur Lind Részecskesugárzás a testből című, 2010-ben megjelent közös tudományos publikációjukban összegezték kutatásaik eredményét. A leplen lévő kontúr, illetve a textilrostok 29 fizikai jellemzőjét vizsgálták.
Megállapításuk szerint a testkontúr által fedett rostok felszíne dehidratált és oxidálódott; az elszíneződés ellenáll a víznek, a savaknak, valamint a hőhatásnak.
További megállapításuk, hogy az alak frontális és háti része egyforma intenzitással rajzolódik ki a lenvásznon, és Secondo Pia híres felvételéhez hasonlóan, a halvány lenyomatról készített kép negatívja fotó minőségben, 3D formában rajzolja ki a testet. Lind arra a következtetésre jutott, hogy ismeretlen eredetű intenzív sugárzás égette bele a lenyomat képét a textilrostokba. Hasonlóan vélekedik Alexander Beljakin orosz magfizikus is, aki úgy gondolja, hogy: "Ilyen fizikai sugárzást a földön nem ismerünk." Annak ellenére, hogy sok még a megválaszolandó kérdés, érdekes az egybeesés a hagyomány szerinti, a feltámadáskor a sírból áradó bibliai fényjelenség, valamint a modern kor fizikusainak intenzív sugárzással kapcsolatos megállapításai között.
A torinói lepellel kapcsolatosan egyelőre nincs cáfolhatatlan tudományos bizonyíték, hogy valóban Jézus testét takarta, de ugyanilyen valószínűséggel ennek az ellenkezője sem bizonyítható.
Maga a feltámadás, illetve a halott test feltámasztása történetileg mindhárom nagy monoteista világvallásban, a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban is jelen van. Az ógörög bölcselők úgy vélték, hogy a test a halál után többé már nem kelthető életre. Ezt az általános véleményt a híres görög drámaköltő, Aiszkhülosz is megfogalmazta: "Amikor az ember egyszer meghalt és a por felszívta vérét, már nincs többé feltámadás.” (Aiszkhülosz: Emeniszek) A feltámadás mint kifejezés maga is ógörög eredetű; az anasztaszisz, "valakit felállítani" szóból ered.
A judaizmusban az i.e. 3.-4. századtól jelennek meg a feltámadás reményének csírái. Jézus születésének idejében a zsidó írástudók, a farizeusok egy része már komolyan hitt a feltámadásban. Velük szemben viszont - a görög filozófusokhoz hasonlóan -, a Tórát tisztelő szadacceusok úgy vallották, hogy nincs feltámadás. Az iszlám hit szintén várja a végítéletkori feltámadást, ami a muszlimok által az egyik prófétaként tisztelt Jézus (Isza) második eljövetelekor fog beteljesedni.
A kereszténység pedig egyenesen Jézus halálának és feltámadásának hitére épül, ahogyan azt Szent Pál fogalmazta meg a korinthosziakhoz írt levelében: "Ha pedig Krisztus nem támadt fel, nincs értelme a mi tanításunknak, s nincs értelme a ti hiteteknek sem." ( Pál: 1.Kor. 15,14) A keresztény hívők számára Krisztus feltámadása azt az üzenetet hordozza, hogy Jézus nem csak volt, hanem jelenleg is létezik.
Az i.sz. u. 4. században a feltámadás teológiai lényegét a nikaia-konstantinnápolyi hitvallás keresztény hittételként fogalmazta meg a következők szerint: "…aki ott ül az Atya jobbján, és újra eljön dicsőségben ítélni élőket és holtakat." A keresztény hit szerint Jézus második eljövetelekor minden ember feltámad, és elnyeri saját, "megdicsőült testét". A katolikus teológiában a feltámadás úgynevezett hittitoknak számít.
Jézus feltámadás tudományosan nem bizonyítható, de nem is cáfolható tény, hanem olyan hitbéli kérdés, amely túlmutat a tudományos empíria és az emberi tapasztalatok világán.