Múmiahaj segíthet rávilágítani az ősi étrendre

2015.03.02. 19:55

Az Arizonai Egyetem kutatói mindössze a jó állapotban fennmaradt múmiák hajából képesek megállapítani, hogy mit ettek a haláluk előtti pár hónapban - így sikerül közelebb jutni az ősi kultúrák étrendjéhez.

A titokzatos Wari Kayan-múmiák

1925-ben, a Wari Kayan-i Paracas nekropoliszban fedezte fel Julio Tello archeológus azokat a múmiákat, amelyek hajszálait csak most vizsgálták meg - eddig leginkább a csodálatos állapotban fennmaradt ruháikat elemezték a régészek. A múmiák a kifejezetten száraz időjárás miatt maradtak fenn ennyire jó állapotban: még a textilek festése sem kopott meg az évszázadok során.

Kivételesen jó állapotban fennmaradt szőttes, a Kr. e. 4. századból. A lelet a paracas-i nekropoliszból került előForrás: Wikimedia Commons

"Világszerte rengeteg múzeumban láthatjuk ezeket a textileket, de szinte semmit nem tudunk magukról az emberekről " - nyilatkozta Kelly Knudson, az Arizonai Egyetem archeológusa.

Változatos tengeri diéta

Knudson és kollégái most a múmiák hajszálait vizsgálták meg, hogy meghatározhassák a  Wari Kayan emberek étrendjét. A kutatók összesen 14 ember hajszálát elemezték, plusz két olyan tárgyból vett mintát, amelyeket hajszálakból készítettek. "Attól függően, hogy a hajszálak melyik részét vizsgáljuk, meg tudjuk állapítani, hogy mit ettek a gazdáik hetekkel, hónapokkal a haláluk előtt" - nyilatkozta a kutató.

A múmiák hajzata kivételesen jó állapotban maradt fennForrás: Live Science

Mivel a hajszálak 45%-a szén, és 14%-a nitrogén, ezek különböző izotópjait elemezve további információkat gyűjthetnek az étrendekről. "A nitrogén izotóp segítségével könnyű a tengeri étrendet vizsgálni" - magyarázta Knudson. -"Ez különösen érdekes számunkra, ugyanis ezek az emberek a perui partokon éltek, ahol talán a legsokszínűbb a tengeri élővilág. Eddig azonban nem tudtuk, mennyire fogyasztották az őslakosok" – tette hozzá a kutató.

Hajpánt és haj. A hajszálak izotóp vizsgálata feltárja, hogy mit ettek több mint kétezer éve a Peru partvidékén élő népekForrás: Live Science

Azok a tengeri állatok, amelyek magasabban helyezkednek el a táplálékláncban, nagyobb mennyiségben hordoznak testükben nitrogén izotópot. A tengeri élőlényeknek amúgy is magasabb a nitrogénszintjük, mint a szárazföldi társaiké. Mivel a múmiák hajában magas nitrogén izotóp-értékeket mutattak ki, a kutatók arra következtetnek, hogy étrendjükben gazdagon szerepeltek a tengeri állatok.

Kukoricafogyasztó múmiák

A kutatók a nitrogén mellett a szén izotópjait is megvizsgálták - attól függően, hogy milyen növényekről beszélünk, a fotoszintézis során C3 vagy C4 izotópot állíthatnak elő. A gyümölcsökre és hüvelyesekre inkább az előbbi, míg a kukoricára például az utóbbi a jellemző. Knudson és kollégái megállapították, hogy a hajszálakban nagyjából egyforma arányban megtalálható mindkét izotóp, ezért az őslakosok kevert étrenden élhettek.

A múmiák hajvizsgálata azt mutatja, hogy az őslakosok egykor kevert étrenden éltekForrás: Live Science

A kutatás azt is kimutatta, hogy a vizsgált múmiák ugyanazt ették hónapokkal és hetekkel a haláluk előtt – ebből arra lehet következtetni, hogy nagyjából állandó étrenden éltek.