Magyarázatot találtak az ufónak vélt aszteroida furcsa alakjára

2018.03.28. 18:48

Vélhetően óriásbolygókat tartalmazó csillagrendszerből származik az Oumuamua, innen eredeztethető különleges, szivarszerű alakja - vélik amerikai és francia asztrofizikusok.

Ez volt az első idegen csillagrendszerből érkezett aszteroida

A Naprendszerben elsőként felbukkant csillagközi égitest alakjáról készített tanulmány a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című tudományos lapban jelent meg. A kutatás révén a szakértők friss nézőpontból tekinthetnek a csillagrendszerek kialakulására.

Ez az égitest valószínűleg egy távoli csillagrendszerből lökődött ki"

- mondta Elisa Quintana, a NASA Goddard Űrközpontjának asztrofizikusa.

Az Oumuamua rendkívül furcsa megnyúlt alakja miatt az aszteroida felfedezése után egyesek úgy vélték, hogy akár mesterséges tárgy is lehetForrás: ESO

A Hawaii Egyetem csillagászai 2017. október 19-én észlelték a Naprendszeren nagyon nagy sebességgel áthaladó objektumot.

Voltak, akik ufót képzeltek az Oumuamua furcsa alakjábaForrás: Daily Express

A kutatók Oumuamuának, azaz hawaii nyelven "elsőként érkező távoli üzenetnek" nevezték el az égitestet.

Szeptember 19-én óránként mintegy 315 400 kilométeres sebességgel haladt el a Nap mellett,

elég gyorsan ahhoz, hogy megszabaduljon a Nap gravitációs erejétől és kitörjön a csillagrendszerből, ahová soha nem fog visszatérni.

Óriásbolygók gravitációs hatása katapultálhatta a csillagközi térbe

A tudósok szerint a bizonytalan röppályájú, óriás bolygókat tartalmazó rendszerek a legalkalmasabbak arra,

hogy ilyen kisebb testeket lökjenek ki magukból,

mert amikor az óriás bolygók mozognak, sokkal több anyaggal lépnek kapcsolatba. Azok a rendszerek, amelyekben nem alakulnak ki hatalmas bolygók, ritkábban bocsátanak ki anyagot.

Művészi illusztráció egy vándorló exobolygóról. Nem csak aszteroida, hanem bolygó  méretű égitestek is kikerülhetnek a csillagközi térbeForrás: Wikimedia Commons

Korábbi kutatásokból származó szimulációkat használva a tanulmány vezető szerzője, Sean Raymond, a Francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont munkatársa és kollégái kimutatták, hogy az égitesteknek csak kis százaléka kerül olyan közel gázóriásokhoz kilökődése során, hogy darabjaira esik.

Megvan a szivarforma magyarázata is

A tudósok úgy vélik, hogy

az erős gravitációs vonzás áll az Oumuamua hosszúkás, szivarra emlékeztető alakjának hátterében.

Becslések szerint egy csillagrendszer a bolygóképződés folyamata során több Föld-tömegnyi anyagot kibocsát.

Az Oumuamua olyan sebességgel száguld át a Naprendszeren, hogy a Nap gravitációs ereje sem tudja a csillagrendszeren belül tartaniForrás: NASA

Ezt a tömeget több nagy üstökös vagy aszteroida tartalmazhatja, de többnyire az Oumuamuához hasonló kisebb töredékek formájában található meg. "Bár ez az égitest a mi Naprendszerünkön repült át, mégis következtetéseket lehet általa levonni a naprendszeren kívüli bolygókra és segítséget nyújthat a Földhöz hasonló bolygó találásában is" - mondta Quintana.