Működő rakétákat is tudnak nyomtatni az MI-vezérelt 3D nyomtatóval

3D nyomtatás rakéta
Egy 3D-nyomtatott rakétahajtómű próbája
Vágólapra másolva!
Valószínűleg a világ legnagyobb, a nyomtatáshoz fémet használó 3D nyomtatóival büszkélkedhet az amerikai Relativity Space vállalat, amely ezek segítségével forradalmasítani kívánja a rakétagyártást itt és a Marson is.
Vágólapra másolva!

Az üzem területén a szélrózsa minden irányában hatalmas robotokat látni, embert alig. A Relativity Space egy olyan startup vállalkozás, amely kombinálni akarja a 3D nyomtatást a mesterséges intelligenciával (MI). Azt szeretnék megvalósítani a rakétaiparban, amit Henry Ford az autógyártásban.

Az üzem társalapítója, Tim Ellis büszkén mutatja a társaság egyik rakétájának éppen befejezett felső fokozatát, amelyet hamarosan elszállítanak az első tesztekhez.

A nagy rakétagyártók egyelőre alig vesznek tudomást a hozzájuk képest kis cégről, pedig a Relativitynek van egy nagy előnye hozzájuk képest. A cég bárhol képes rakétákat gyártani nemcsak a Földön, de akár a Marson is.

A Stargate-1 nyomtató Relativity Space

A Relativity Los Angeles-i főhadiszállásán található a világ négy legnagyobb fémmel dolgozó 3D nyomtatója. Ezek éjjel-nappal készítik a rakétaalkatrészeket.

A cég legmodernebb saját fejlesztésű nyomtatója, a Stargate, több mint 9 méter magas. A szerkezetből két erőteljes robotkar áll ki csápszerűen.

A Stargate nyomtatók gyártják szinte teljes egészében a Relativity első rakétáját, a Terran-1-et. Csak pár nem nyomtatható alkatrészt – elektronikát, kábeleket, kényes mozgó alkatrészeket és a gumitömítéseket – kell külön elkészíteni.

Ahhoz, hogy egy rakétát tudjanak 3D nyomtatóval elkészíteni, Ellis csoportjának teljesen újra kellett gondolnia a rakéták tervezését. Ennek eredményeként a Terran-1-ben 100-szor kevesebb alkatrész lesz, mint a hasonló rakétákban. A rakéta Aeon meghajtója például csupán 100 részből áll, míg a tipikus folyékony üzemanyaggal hajtott rakétáké több ezerből.

A részek ésszerűsítésével és 3D nyomtatáshoz optimalizálásával a Relativity alig 60 nap alatt képes a nyersanyagtól kiindulva a kilövőállásig eljuttatni egy rakétát, állítja Ellis. Bár ez egyelőre még csak elmélet, hiszen a cég még nem állított össze egyetlen teljes Terran-1 rakétát, és legkorábban 2021-re tervezik az első röpképes rakétát.

A Relativity úgy gondolja, hogy megtalálták a helyüket. Egy teljesen összeszerelt Terran-1 nagyjából 30 méter magas és képes alacsony Föld körüli pályára állítani maximum 1300 kilogramm tömegű hasznos terhet (műholdakat).

Ezzel feljebb helyezkednek el a kis szatellithordozókat gyártó vállalatoknál, de meg sem közelítik az olyan masszív rakéták teherszállító képességét, amilyen például a SpaceX Falcon 9-ese. Az ő rakétájuk különösek a közepes méretű műholdak szállítására alkalmas, mondja Ellis.

Egy 3D-nyomtatott rakétahajtómű próbája Forrás: Relativity Space

A Relativity persze nem az egyetlen rakétagyártó cég, amely 3D nyomtatást használ. A SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab és mások szintén használják ezt a technológiát bizonyos részek gyártására.

Ellis azonban úgy véli, hogy az űriparnak nagyobb léptékben kell gondolkodnia. Ellis úgy véli, hogy hosszú távon a 3D-nyomtatott rakéták kulcsfontosságúak lesznek a kritikus infrastruktúrák oda- és visszaszállításában a Marson.

Ezek a rakéták képesek lesznek például a tudományos kísérleti eszközöket Mars körüli pályára állítani, vagy mintákat visszaszállítani a Földre.

Forrás: Wired