Titkos átjárót rejtett a világ leghosszabb ismert barlangrendszere

Mamut-barlang
A friss ásatások 19. és 20. századi nyomokat tártak fel
Egy átjárót tártak fel a világ leghosszabb ismert barlangrendszerében. A régészek 19. és 20. századi leletekre is bukkantak a Mamut-barlangban.

A Mamut-barlang az Egyesült Államok Kentucky államának Mammoth Cave Nemzeti Parkjában található. A tudósok eddig több mint 640 kilométeres területen térképezték fel. A barlang a mészkő eróziójának természetes folyamata során jött létre, miközben az esővíz és a folyók lassan feloldódtak és puha mészkövet formáltak, így egy hatalmas, földalatti barlangrendszer jött létre.

A szakemberek úgy vélik, hogy az első amerikai indián felfedezők körülbelül 5000 évvel ezelőtt léphettek be ide, majd közel két évszázadon át bányászták nyersanyagért a felső három szintet.

A legenda szerint John Houchin, vagy testvére, Francis Houchin volt az első európai, aki tett egy sétát a Mamut-barlangban 1797-ben. A férfiak egy sebesült medvére vadásztak, amikor a Green River közelében egy nyílásra bukkantak. Ez eredményezte az első regisztrált felmérést 1798-ban, amikor a salétrom-tartalékokat tárták fel a bányászok.

A barlangot 1812-ben eladták, ami a kalcium-nitrát ipari méretű bányászatához vezetett. A tulajdonosok rabszolgákat használtak munkaerőként.

A területet 1838-ra már turisztikai látványosságként használták, de a rabszolgák maradtak, akik idegenvezetői feladatokat láttak el. Közben folytatódott a barlang feltárása: a leghíresebb útmutatót Stephen Bishop, egy autodidakta geológus készítette, aki feltérképezte és elnevezte a ma látható részek többségét.

A friss ásatások 19. és 20. századi nyomokat tártak fel Forrás: Mammoth Cave National Park

A Nemzeti Park Szolgálat és az Idaho Egyetem régészeiből álló csapat most üledékrétegeket tárt fel egy beomlott víznyelőben, amely a barlangrendszer legnagyobb ismert természetes bejárata.

Feltételezések szerint eredetileg egy 50 méteres függőleges gödör lehetett itt, de ezt az 1810-es években (a bányászat során) feltöltötték. Ezt egy 1835-ös térkép is jelzi, amely az átjárót „megteltként" azonosította.

Az aktuális ásatások több mint 200 éves történelmi nyomokat tártak fel, beleértve a kólásüvegeket, jegycsonkokat és kerámiadarabokat, amelyek dokumentálják az évszázados turisztikai tevékenységet. A tudósok emellett tovább bővítették a barlang geológiájával, hidrológiájával, barlangtani, régészetével, biológiájával és mikrobiológiájával kapcsolatos ismereteket az üledékek tanulmányozásával.

– írja a Nemzeti Park közleménye, amit a HeritageDaily online portál idéz. – Emellett segíthet nekünk annak megismerésében is, hogyan védhetjük meg jobban a parkot a jövő generációi számára.