Harmincezer éve kihalt, de most újra felfedezték ez a kagylót

kagyló
Az eddig kihaltnak vélt Cymatioa cooki kagyló
Élve és egészségesen bukkant fel az egyik amerikai partszakaszon az a kagylófaj, amelyet a tudósok eddig csak az általa hátrahagyott 28 ezer éves kövületekből ismertek.

A Cymatioa cooki néven ismert kicsi, áttetsző kagylót a közelmúltban fedezték fel Dél-Kalifornia sziklás árapályzónájában rejtőzve: egy helyen, amelyet a tudósok sok-sok éven át gondosan átfésültek.

– mondta Jeff Goddard, a Santa Barbarai Kaliforniai Egyetem tengerökológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak, aki évtizedeket töltött azzal, hogy tengeri csigák és más gerinctelenek után kutasson, de csak 2018 novemberében bukkant rá két furcsa kinézetű, kis fehér foltra. – A kagylójuk mindössze 10 milliméter hosszú volt, de amikor kinyíltak és a héjuknál hosszabb fényes, fehér csíkos „lábbal" integetni kezdtek, rájöttem, hogy még soha nem láttam ezt a fajt.

A szakember készített néhány fényképet, amiket továbbított Paul Valentich-Scottnak, a Santa Barbara Természettudományi Múzeum puhatestűek kurátorának, akinek azonban fizikai mintára volt szüksége.
Goddard tehát visszament, ám a kagylók addigra eltűntek. Ezután hónapokba telt, mire végre talált egy újabb apró példányt. Végül négy egyedet gyűjtött be a tanulmányozáshoz.

Az eddig kihaltnak vélt Cymatioa cooki kagyló Forrás: P. Valentich-Scott & J.H.R. Goddard

– magyarázta Valentich-Scott. – Ez ijesztő feladat, de tapasztalattal elég gyorsan megy.

Érdekes adalék, hogy a régészeti lelőhely kora 28 ezer és 36 ezer év közé tehető, ami a késő pleisztocén időszaka, amikor a tengerszint sokkal beljebb ért a szárazföld belsejében, mint jelenleg.

Amikor pedig Valentich-Scott elkérte az illusztrációk alapjául szolgáló tényleges múzeumi példányt, megtalálta a tökéletes párját.

Ez ugyanaz a kagylófaj volt, amelyet Goddard talált Naples Point-ban, közvetlenül a parton.

A ZooKey tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint nem ez azonban az első, meglepetésszerű felfedezés egy olyan, élő tengeri állatról, amely a kövületek alapján feltételezhetően kihalt. És nem is a legrégebbi.