Izgalmas felfedezést rejtettek a vaskori vizes maradványok

vaskor, kút
A Londoni Régészeiti Múzeum (MOLA) régészei vaskori, vízzel teli maradványokat tártak fel az angliai Bedfordshire-ben végzett ásatások során. A felfedezésre a National Highways által javasolt A428-as útvonal Black Cat és Caxton Gibbet közötti szakaszának korszerűsítése során került sor, ahol a csapat vaskori fatárgyakat talált, amelyek 2000 éve konzerválódtak a vízzel átitatott talajban.

A felfedezés hihetetlenül ritkának számít, mivel a fát általában gombák és mikroorganizmusok, például baktériumok bontják le.

Anglia régészeti lelőhelyeinek kevesebb mint 5 százalékánál találtak ebből az időszakból származó fát, a vízzel elázott körülmények miatt ezen a lelőhelyen azonban az oxigén nem tudott behatolni a fába, ami megakadályozza a baktériumok szaporodását.

Az ásatások során vízgyűjtő sekély kutakra utaló nyomokat találtak, az egyikben pedig egy tökéletesen megőrződött 2000 éves falétra rejtőzött. A csapat felfedezett egy sárral borított, zúzott kővel, szalmával vagy állatszőrrel borított részt, amit a kút kibéleléséhez használtak, de emellett kis oszlopokat és fadarabokat is felfedeztek itt.

Az ásatások során vízgyűjtő sekély kutakra utaló nyomokat találtak, az egyikben pedig egy tökéletesen megőrződött 2000 éves falétra rejtőzött Forrás: MOLA

– közölte a MOLA egy sajtóközleményben, amit a HeritageDaily online tudományos portál idéz. – Ez segíthet rekonstruálni, hogyan nézhetett ki a táj akkoriban, és hogyan változott a történelem során.

A további tanulmányok a megőrzött rovarok, magvak, növények és pollen bizonyítékait fogják megvizsgálni, amelyek segítségével a csapat új betekintést nyerhet abba, hogyan nézett ki Bedfordshire és Cambridgeshire növényvilága és tájai a vaskorban.

A kutatóknak már sikerült azonosítaniuk néhány, a közelben termő növényt, köztük a boglárkát és a virágkákaféléket.

A vízzel átnedvesedett fát a további tanulmányozáshoz szakértő restaurátorok konzerválás céljából eltávolítják, majd laboratóriumban kiszárítják.