A porszennyezés okait keresték, meglepő, mit találtak

szmog légszennyezettség Európa Heavy Smog Hits Krakow, Poland poland polish cracow krakow EUROPE EUROPEAN SMOG air POLLUTION problem issue polluted urban ENVIRONMENT DAMAGE environmental CITY
Krakkó látképét szmog takarja el
Vágólapra másolva!
A területhasználat és a légzőszervi, valamint szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásában is szerepet játszó porszennyezés okait és változásait vizsgálták a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága hétfőn az MTI-t.
Vágólapra másolva!

Becslések szerint a Földön minden ember élettartama átlagosan három évvel hosszabbodna, ha a légszennyezés megszűnne. Különösen komoly probléma ez a városokban, ahol a lakosság "láthatatlan gyilkosa" a magas portartalmú, szennyezett levegő.

A belélegzett por ugyanis légzőszervi, valamint szív- és érrendszeri megbetegedéseket és ebből eredő halálozást is eredményezhet,

de ahogy az márciusban az M1-es autópályán történt, akár tömegbaleset is bekövetkezhet a levegő magas portartalma (porvihar) miatt hirtelen lecsökkenő látótávolság miatt.

Az SZTE Földrajzi és Földtudományi Intézetének kutatói arra a kérdésre keresték a választ, hogy milyen összefüggés mutatható ki a szálló por mennyisége és a városi területhasználat (beépített területek, parkok, vízfelületek) kiterjedése között. 1300 európai városi és város környéki mintaterületen vizsgálták a porszennyezés okait, eredményeiket - a tudományterület legjobbjai közé tartozó - Atmospheric Pollution Research szakfolyóiratban tették közé.

Eredményeik szerint a hulladéklerakók, a bányaterületek, építési területek egész éven át kibocsátói a porszennyezésnek. A vízfelületek viszont pont ellenkező hatást fejtenek ki, egész éven át képesek megkötni a levegőben lebegő porszemcséket, ezáltal csökkenteni a szálló por mennyiségét.

A közlemény idézi a kutatásokban résztvevő Seyedehmehrmanzar Sohrab doktoranduszhallgatót, aki kifejtette, egyes területtípusok csak egy bizonyos időszakban fejtik ki portartalmat növelő vagy csökkentő hatásukat. A zöldfelületek, mint a parkok, erdők, cserjés területek lombozata kizárólag késő tavasszal és a nyári hónapokban képes "jó porfogóként" megkötni a szálló por egy részét. Nem meglepő, hogy minél magasabb a beépített területek (lakóterületek) aránya, annál nagyobb a városi levegő porterhelése. Ám ez a hatás kizárólag az októbertől áprilisig tartó fűtési időszakban érvényesül.

Illusztráció Forrás: NurPhoto via AFP/Beata Zawrzel/NurPhoto/Beata Zawrzel

A legérdekesebb összefüggést a közúthálózat kiterjedése és a levegő havonkénti átlagos szálló portartalma között találták. A fűtési szezonban kimutathatóan alacsonyabb a szálló por koncentrációja a közutak környékén, mint a beépített területen.

Ez a jelenség a közlekedő járművek menetszelével magyarázható.

Télen ugyanis a fűtés miatt a lakóterületek környékén nagyon magas a levegő portartalma. Ekkor a járművek mozgása miatt kialakuló szél "kitakarítja" az útmenti területek levegőjét. Ezzel szemben nyáron már - szinte kizárólagos szennyezőforrásként - a közúthálózat növeli a városi és városkörnyéki területek porszennyezését - közölte Szilassi Péter egyetemi docens.

Kettős arculat jellemzi a szántóterületeket. Míg ősztől kora tavaszig az ekkor növényzetmentes szántóterületek a kibocsátói a porszennyezésnek, addig nyáron egészen az aratásig a kultúrnövények levelei a parkokhoz, erdőkhöz hasonló jótékony hatást gyakorolnak a városkörnyéki területek levegőminőségére.

Az SZTE Open Access pályázatának köszönhetően kutatók legújabb - a fenntartható, környezetbarát városok tervezéshez, a városlakók életminőségének javításához, az urbanizáció káros környezeti következményeinek csökkentéséhez használható - eredményei ingyenesen olvashatók - áll a közleményben.