Őszi akciókkal menekülnek a fapadosok

Vágólapra másolva!
A nyárnak ugyan vége, de az igazán rutinos fapados-utazók most kezdik dörzsölni a tenyerüket, ugyanis a drágább tarifájú nyári hónapok után az első őszi hetekben hagyományosan kevesebb jegyet vásárolnak az utasok, így a társaságok is ilyenkor akcióznak, hogy minél több helyet tudjanak értékesíteni gépeiken. Közben folytatódik a fapados piac konszolidációja újabb csődökkel és nagyszabású fúzió-tervekkel.
Vágólapra másolva!

Korábban nem mindig volt rá példa, de a két nagy mellett most szerencsére a minket leginkább érintő cég, a Wizz Air is kedvező akciókkal indítja az őszt. A legfrissebb ajánlatok az október 1. és március 28. közötti időszakra szólnak és nagyjából minden európai célállomásra válthatunk olcsó jegyet, az egyetlen Párizs kivételével.

Újdonság, hogy az akciós célpontok között megtaláljuk a Milánó melletti Bergamót is, ami egyrészt önmagában is megér egy kirándulást, másrészt pedig céget váltva a Ryanair járataival innen számtalan további lehetőség kínálkozik, szintén kifejezetten alacsony áron.

Forrás: [origo]

A Wizz Air Marosvásárhelyre, Bergamóba és Velence-Trevisoba 4990 Ft-tól kínálja egy útra szóló jegyét adókkal és illetékekkel együtt, a többi célállomásra pedig irányonként 6 ezer forintért kaphatunk jegyet, ha nem késlekedünk.

EasyJet: minden jegy 20 százalékkal olcsóbb

Forrás: Getty Images

A két nagyágyú közül az easyJet szeptemberben még kifejezetten drága, s az igazán olcsó megoldások november elejétől december közepéig foglalhatók a cég honlapján. A cég az október 1. és december 17. közötti időszakban minden jegyet 20 százalékkal olcsóbban ad. A novemberi járatokra még a szokásosnál is olcsóbbak a helyek, és jó hír, hogy végre a Magyarországról induló járatok is bekerültek az akcióba, ami azt jelenti, hogy az easy-célállomások közül Genfbe, Berlinbe és Dortmundba már 5 ezer forint alatti árion is vannak egy útra szóló jegyek adókkal és illetékekkel, Londonba pedig ugyanígy 6 ezer forint körüli áron juthatunk el.

Az akciók nagymesterei

Az őszi akciózás igazi nagymestere természetesen a piacvezetőnek számító Ryanair. Az ír cég járataira még szeptemberi indulással is találtunk 1 eurós jegyet, a 10 eurós tikettek pedig még gyakoribbak. Sajnos a Budapestről induló járatokat ezek az akciók megint elkerülik: a legtöbb városba meglehetősen drágák a jegyek, az egyetlen kivétel Bréma. A Ryanair járatai közül kettő, a Pozsony-Hahn Frankfurt és a Pozsony-Bergamó az, amelyre a legtöbb akciós jegyet lehet megvásárolni.

Forrás: [origo]

A Ryanairnél egyébként megfigyelhető, hogy az akciókból rendre - és érthetően - kimaradnak a legnagyobb forgalmú napok, azaz a péntek és a vasárnap, ilyenkor az adókból és az illetékekből nem enged a cég, de általában a hétfő és szombat délelőtt, valamint a csütörtök délutáni indulásra is nehéz akciós jegyet találni, ezért célszerű az utazás időpontját ennek megfelelően alakítani. A többi cég egyébként nem különbözteti meg a hétköznapokat és a hétvégéket, az akciós jegyek egyformán érvényesek minden napra.

Az ír cég korábban bejelentette, hogy novembertől december közepéig szünetelteti budapesti járatait, amit az olajárak emelkedésével és a járatkihasználtsággal indokolt a társaság vezetése. Az olaj árában komoly korrekció történt - jelenleg 110 dollár körül stabilizálódott - de a cég honlapját böngészve kiderül, hogy Dublinba továbbra is foglalhatók jegyek, sőt még akciós, 10 eurós jegyet el lehet csípni. Novemberre és decemberre egyébként számtalan akciós lehetőség közül válogathatunk, ha pedig a járatbezárás valóban csak ideiglenes lesz, januárban is várhatóan folytatódik az akció.

Befellegzett a hosszú távú fapadosoknak

Az akciózások mellett tovább folytatódik a fapados piac konszolidációja. A minket leginkább érintő és érdeklő kérdés továbbra is az, hogy mi lesz a SkyEurope sorsa. A pletykák szerint a cég hamarosan lehúzhatja a rolót: a Ryanair nagyszájú vezére, Michael O'Leary például nemrég összesen két hetet jósolt a cégnek. Ezt alátámasztja a cég bécsi börzén forgó papírjainak tartósan alacsony árfolyama. Hetek óta az 50 eurócent körüli árfolyamon mozog a papír ára. A negatív jóslatoknak némileg ellentmond, hogy megújult a légitársaság honlapja és nemcsak tetszetősebb, de gyorsabb és használhatóbb is lett ezáltal.

Forrás: [origo]

Úgy tűnik viszont, hogy a hosszú távú fapados koncepciónak végleg befellegzett, a múlt hétvégén ugyanis egy újabb cég, a brit Zoom légitársaság jelentett csődöt. A társaság főként észak-amerikai és kanadai városokba repült Nagy-Britanniából. Becslések szerint a cég mintegy 60 ezer utasa rendelkezik már érvényes jeggyel, ők most a pénzük visszaszerzéséért küzdhetnek, és több száz utas maradt külföldön a törölt járatok miatt.

A Zoom csődje most már végérvényesen igazolhatja azokat a véleményeket, amelyek szerint a hosszú távú fapados modell életképtelen. Korábban két ilyen társaság, a Maxjet és a Silverjet kényszerült működése beszüntetésére, de sokak szerint ez még csak a kezdet: rövid időn belül több tucat diszkont légicég húzhatja le a rolót. Egyébként Budapestről is közlekedik hosszú távú fapados járat: a SmartWings nevű cég közvetlen járatokat üzemeltet Budapest és Dubai között.

Múlt pénteken a Centralwings lengyel légitársaság jelentette be, hogy szeptember közepétől feladja a menetrendszerinti utasszállítást és csak charterrel és úgy nevezett ACMI üzemeléssel fog foglalkozni. A hírrel szinte azonnal reagált a Wizz Air és gyakorlatilag rárepült a Centralwings útvonalhálózatára és még aznap bejelentette, hogy három új járatot indít a Varsó-Bologna, Katowice-Bologna és Gdansk-Róma (Fiumicino) útvonalakon, illetve sűríti a Katowice-Róma (Ciampino) járatok számát.

A konszolidáció nemcsak a vállalati csődökben érhető tetten. Németországban például nagyszabású fúzióval próbálják túlélni a kritikus időszakot a cégek. A Thomas Cook és a TUI utazási iroda, valamint a Germanwings előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy egyesítenék olcsó jegyű légitársaságaikat. Német lapértesülések szerint a trióhoz esetleg csatlakozna még az Eurowings is.

Európa legnagyobb idegenforgalmi csoportja, a TUI turista utakra szakosodott légitársasága a TUIfly, a Thomas Cookhoz a Condor tartozik, amelyben a Lufthansának 25 százalékos részesedése van, s ugyancsak Lufthansa érdekeltség a Germanwings és az Eurowings is.A fúzióval az Air Berlinnek, a Lufthansa után a második német légitársaságnak nagy vetélytársa jöhet létre.