Légitársaságok és hatóságok csapnak össze a hamufelhőben

Grimsvötn, Izland vulkánkitörés, műholdfelvétel
Vágólapra másolva!
Vegyék ki a kezüket a hátsójukból! Ezt tanácsolta a Ryanair szókimondó vezetője a brit légiközlekedési hatóság embereinek, akik szerinte hibás döntést hoztak, amikor az izlandi hamufelhőre hivatkozva leállítottak több járatot is. Ez a felszólítás is jelzi, mennyire idegesek a légitársaságok az üzletüket veszélyeztető fennakadások miatt, a hatóságok szerint azonban indokolt a szigorúság, és nem győzték meg őket egyes cégek próbarepülései sem.
Vágólapra másolva!

Az izlandi vulkán aktivitása az éjjeli órákban, a keddi naphoz hasonlóan, tovább mérséklődött, emiatt elképzelhető, hogy a hét végére véget ér az európai légi forgalomban fennakadást okozó zavar. Szerdán reggel az izlandi főváros mellett fekvő Keflavik repülőterét reggel újból megnyitották a járatok előtt, és Nagy-Britanniában is javult a helyzet.

A skóciai repülőterek ismét fogadnak és indítanak járatokat, miután az éjszakai órákban az Izland felől érkezett hamufelhő elhagyta a szigetország légterét. Problémát csak a Németországba tartó járatok okoztak. Az északnémet légteret ugyanis reggel lezárták, így például a British Airways társaság kénytelen volt lemondani Londonból Hamburgba közlekedő járatát. A Ryanair légitársaság pedig bejelentette, hogy több járatát is törölnie kellett a Németország északi részén lévő repülőtereken.

A teszteken nem találtak semmit

A vezető európai fapados légitársaság egyébként a repülési tilalom feloldását sürgeti, miután azt állította, hogy az egyik repülőjükkel biztonságosan átrepültek a vulkáni hamufelhő legsűrűbb részén. A légitársaság kedden egyórás tesztrepülést hajtott végre 12 500 méteres magasságban a skót légtérben. A társaság szóvivője a Telegraph című brit lapnak elmondta, hogy a repülés során nem tapasztaltak látható vulkáni felhőt vagy vulkáni hamu bárminemű jelét a levegőben, és a leszállás utáni vizsgálatok sem mutatták ki a vulkáni eredetű hamut a gép törzsén és főként a hajtóműveiben.

"A vulkáni eredetű hamu hiánya megerősíti azt az elgondolásunkat, hogy az izlandi vulkánkitörés nem jelent biztonsági kockázatot a repülőgépek számára, és a misztikus vörös zóna a brit meteorológiai hivatal és a Polgári Légügyi Hatóság kitalációja" - tette hozzá a szóvivő. Michael O'Leary, a Ryanair szókimondó vezére kijelentette, hogy a brit légügyi hatóság szakemberei "végre kivehetnék inkompetens hátsójukból a kezüket, és visszaengedhetnék a gépeket Skócia fölé".

Casa Gaborec, a Ryanair regionális képviselője az [origo]-nak elmondta, hogy nincsenek információi újabb járattörlésekről, a társaság honlapján olvasható közlemény szerint pedig a légtérzárlat a Ryanair brémai, lübecki, magdeburgi és berlini járatait érinti. A Brémába, Lübeckbe és Magdeburgba érkező és innen induló járatok 18 óra előtt nem szállhatnak fel, a berlini járatok pedig 11 és 20.30 óra között nem indulhatnak el.

Állítólag nem is ott repültek

A Ryanairhez hasonló eredményre jutott a British Airways is, amely szintén végrehajtott egy 45 perces tesztrepülést Skócia és Anglia fölött. Willie Walsh, a társaság vezérigazgatója elmondta, hogy Newcastle, Glasgow és Edinburgh térségében, különböző magasságokban hajtották végre a tesztrepülést, és a Ryanair eredményeihez hasonlóan nem találták nyomát a vulkáni hamufelhőnek. A vezérigazgató a BBC Today című műsorában azt mondta: "Az egyszerű válasz, hogy nem találtunk semmit." "Meg kellett tudnunk, hogy milyen koncentrációban van jelen a légtérben a hamu, de a tesztrepülés során elhanyagolható mennyiségű hamut találtunk" - tette hozzá.

A brit polgári légügyi hatóság szerint azonban nem igaz, hogy a Ryanair tesztgépe valóban átrepült volna a legkritikusabb részeken. Szerintük egy olyan zónában repült a Ryanair, ahol nem volt hamufelhő.

Az izlandi vulkánkitörés után több mint 1600 járatot töröltek, és Európa repülőterein ezrek kényszerültek várakozásra. A hamufelhő szerda reggelre elérte a skandináv országok déli részét és Észak-Németországot is.

Tavaly a szintén izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörését követően szinte a teljes európai légteret le kellett zárni a repülőgépek hajtóműveit károsító hamufelhő miatt. A mostani esetnél a légitársaságok - egyetértésben a repülőgép- és hajtóműgyártókkal - engedélyt kaptak a biztonsági teszteket végrehajtására, hogy megtalálják a kisebb koncentrációjú zónákat, és ezekben az irányokban közlekedtessék a repülőgépeket.

A többi légitársasággal szemben a Ryanair a tilalom ellenére folytatta az utasok beszállítását a skóciai repülőtereken, de miután az ír polgári repülési hatóság is megtiltotta a repüléseket, az ír fapados gépei sem szálltak fel.

Bírálatok a meteorológusoknak

Közben a brit meteorológiai hivatalt is éles bírálatok érik. A szervezet a tavalyi eset idején is éles kritikát kapott, a mostani kitörés észlelésekor pedig három kutató repülőgépéből egy sem volt indulásra kész állapotban. A vulkáni hamu összetételét ugyan a földről radarok segítségével is fel lehet mérni, de az így kapott eredmények közel sem olyan pontosak, mint a repülőgépről végrehajtott mérések, így a légitársaságok szerint a meteorológiai intézet véleménye sem lehet mérvadó.

A brit hivatal egyik repülőgépe épp a Szahara fölött végez méréseket. Ugyanez a gép egyébként a tavalyi kitörésnél sem volt használható. Egy kisebb, Cessna típusú új repülőgép csak a jövő hónapban lesz bevethető. A harmadik, Dornier típusú repülő pedig az elmúlt évi tesztrepülések során annyira megsérült, hogy mostanáig nem sikerült megjavítani. A közelben egyetlen használható repülőgép van, az ír meteorológiai intézeté.

A brit meteorológiai hivatal ötnapos előrejelzése szerint egyébként szombatra Nagy-Britannia teljes légtere a vörös zónába eshet a 9500 méter fölötti magasságban. Az előrejelzés pontossága nagyban függ a széliránytól és a szélerősségtől, valamint a vulkán aktivitásától, amely a következő 48 órában várhatóan enyhülni fog.