Nagy a felháborodás a csónak- és kisvitorlás-tulajdonosok körében a Balatonnál. A több évtizedes gyakorlatnak tekinthető kikötési mód, azaz utca- vagy telekvégi nádasoknál, vízi bejáróknál vagy a partközeli bójákhoz, karókhoz való rögzítés ugyanis tilossá vált.
Az új hajózási szabályzat januárban hatályba lépett rendelkezése lehetőséget ad arra, hogy a Balatonnál a törvényben már 12 éve megfogalmazott hajó- és csónakkikötési követelményeknek - miszerint a tómederben nem tárolható sem kishajó, sem csónak - érvényt szerezzen a rendőrség. És hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Egész pontosan 5-ezer forinttól 150 ezer forintig terjedő pénzbírságot.
Kikötő még nincs, de büntetés lesz
A csónak- és hajótulajdonosok felháborodását súlyosbítja, hogy az érintettek nagy része nem értesült a rendőrségi figyelmeztetés vagy bírságolás előtt, ráadásul tovább nehezíti a helyzetet, hogy több tóparti településen nincs is kikötő, ahová bevigyék a vízi járműveiket.
Horváth László, a Siófoki Vízirendészeti Kapitányság vezetője az MTI-nek elmondta: nem véletlenül rendelkezett már a 2000-ben elfogadott Balaton-törvény is arról, hogy nem lehet az engedélyezett kikötőkön kívül vízi járművet kikötni, hiszen az környezetvédelmi, vízjogi és bűnügyi szempontból is aggályos. A tilosban "parkoló" vízi jármű üzemeltetői sok esetben megrongálják a nádast, akadályozzák vagy veszélyeztetik a vízi közlekedést, illetéktelenül foglalnak és zárnak el partszakaszokat, kikerülnek mindenféle díjfizetést, és a csónak-, illetve vitorláslopások, továbbá a viharok miatti eltűnések leggyakoribb elszenvedői.
A rendőrkapitány közölte, hogy az új hajózási szabályzat szerint a kikötőkön kívül veszteglő vízi járműveken ügyeleti szolgálatot kell tartani, ezért az üzembentartó felel. A kishajók, csónakok zömét jelenleg is engedélyezett kikötőkben kötik ki, bérleti díjak fejében. Az eddig kint rekedt vízi járművek elhelyezése szabad kikötői férőhelyeken, parti tárolással vagy új csónakkikötők létesítésével oldható meg - tette hozzá Horváth László.
Nem a pénzbírság kivetése a cél
Az új rendelkezés több száz kisvitorlás-, illetve csónaktulajdonost érint. A rendőrség közlése szerint nem a bírságolás az elsődleges cél, hanem a jogszabályi rendelkezések betartatása, ezért először figyelmeztet a vízi rendészet, és csak akkor szab ki pénzbírságot, ha az üzemeltető elérhetetlensége miatt eljárást kell indítania. Eddig több tucat, illegálisan kikötött vízi jármű ügyében léptek fel.