Ezért zuhan le a legtöbb repülő

Repülőgép-baleset, Az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság egyik Boeing 777 típusú utasszállító gépe kiégve hever a San Francisco-i repülőterén
Vágólapra másolva!
A legutóbbi amerikai balesetek mindegyike abból adódott, hogy a pilóták rosszul döntöttek a leszálláskor. Ha átstartolnak, elkerülhetők lettek volna a becsapódások.
Vágólapra másolva!

A július 6-a óta történt három amerikai repülőgép-baleset mindegyike leszálláskor történt. Az Asiana gépe túl korán kezdte meg a leereszkedést. Egy Boeing 737-es túl nagy erővel ért földet, ezért az első futóműve összetört. Egy csomagszállító gép alig kerülte el a lakóházakat, mielőtt felszántott egy domboldalt a leszállópálya előtt.

Ezek a balesetek, amelyek összesen öt emberéletet követeltek, átstartolással - vagyis azzal, hogy a pilóta leszállás helyett ismét emelkedni kezd - elkerülhetőek lettek volna - írja a Skift. Az esetek jól mutatják, hogy milyen nehéz rávenni a pilótákat arra, hogy megszakítsák a leszállást, ha egyszer megközelítették a leszállópályát. Pedig az amerikai Flight Safety Foundation (FSF) megbízásából készült kutatás szerint "ez a legnagyobb és legalacsonyabban lévő biztonsági gyümölcs", amelyet le kell szedni a repülés biztonságának növeléséhez.

Az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság Boeing 777 típusú gépe kiégve hever San Francisco repülőterén Forrás: AFP/Getty/Ezra Shaw

Az amerikai Boeing repülőgépgyártó adatai szerint a repülőbalesetek legtöbbje a leszálláskor következik be. A legnagyobb kockázat az ilyen baleseteknél, hogy a repülő nem megfelelő sebességgel, magassággal vagy iránnyal közelíti meg a leszállópályát. Ha a szabályozó hatóságok rá tudnák beszélni a pilótákat arra, hogy több átstartolást hajtsanak végre, azzal sok emberéletet lehetne megmenteni, és a légitársaságok költségei is csökkennének.

Az FSF megbízásából készült kutatás számítógéppel elemzett repülési adatokat, és 2340 pilótát is kikérdezett, az eredmény pedig lesújtó volt. A pilóták 97 százaléka akkor is a leszállás mellett döntött, ha szabályok szerint meg kellett volna szakítania azt, és tennie még egy kört. Közülük nem egy szégyennek érezte volna, ha nem tud leszállni az adott helyzetben. Az amerikai Közlekedésbiztonsági Tanács vizsgálata szerint ugyanakkor 1999 óta 21 esetben lehetett volna elkerülni a balesetet, ha a pilóta az átstartolást választja.

A repülőgép-balesetek túléléséről korábbi cikkünket itt olvashatja.