Ebből lehet az új orosz szuperszonikus utasszállító is

Tu-160 szuperszonikus repülő új verzió
3281105 01/25/2018 January 25, 2018. A Tu-160 modernized strategic missile carrying aircraft makes a demo flight at the Gorbunov Kazan Aviation Plant airfield. Aleksey Nikolskyi/Sputnik
Vágólapra másolva!
Az orosz nukleáris triád fontos elemeként méltatta a korszerűsített Tu-160-as stratégiai rakétahordozót Vlagyimir Putyin, aki csütörtökön Kazanyban megszemlélte a gép próbarepülését. Az orosz elnök egyúttal kezdeményezte, hogy a repülő alapján fejlesszenek ki egy új szuperszonikus utasszállítót.
Vágólapra másolva!

A Tu-160-as a TASZSZ háttéranyaga szerint a legnagyobb változtatható szárnyállású repülőgép és a világ legnehezebb harci repülője, amely nukleáris robbanótöltettel felszerelt manőverező robotrepülőgépek szállítására alkalmas. Eredeti változatából 1981 és 1996 között 42 készült el, az orosz légierő jelenleg 16 régi típusú géppel rendelkezik.

A számos tekintetben korszerűsített, hivatalos nyilatkozatok szerint 60 százalékkal megnövelt hatékonyságú stratégiai rakétahordozó kazanyi gyártásáról 2015-ben született döntés. Az első új gépet tavaly november 16-án adta át ünnepélyesen az összeszerelő üzem. A próbarepülések a múlt héten kezdődtek el.

A minden elemében elkészült új bombázó első repülése a következő évtized közepén várható majd.

Putyin a gép polgári alkalmazásának lehetőségéről csütörtökön azt mondta, hogy a Tu-144-es szuperszonikus repülőgép gyártásáról annak idején azért mondtak le, mert egy jegy ára az akkori átlagfizetésnek felelt meg. Az elnök szerint a mostani nagyvállalatok a hatalmas területű országban, amelyből hamarabb lehet eljutni New Yorkba, mint Kalinyingrádból Vlagyivosztokba elrepülni, már hasznosítani tudnának egy ilyen gépet. Jurij Szljuszar, az Egyesült Repülőgépipari vállalat vezetője közölte, hogy az utasszállító terve már elkészült.

Korábban nem sikerült

A Tu-144-es szuperszonikus utasszálíltónak egyébként még brit-francia együttműködéssel gyártott Concorde-énál is rövidebb pályafutása volt. 1968 végén hajtotta végre szűzrepülését, és összesen 16 darabot gyártottak belőle.

1977-től alkalmazták utasszállításra a Moszkva-Almati útvonalon.

Az Aeroflot légitársaság színeiben 102 járatot hajtott végre, ebből 55 alkalommal szállított utasokat.

A Tu-144S típusú szuperszonikus gép első darabja az 1973-as légi bemutatón egy nappal azelőtt, hogy lezuhant Forrás: Wikipedia/RuthAS

Egy Tu-144-es, fedélzetén hatfőnyi személyzettel, 1973-ban lezuhant a Le Bourget-i légi bemutatón. Egy másiknak 1978 májusában tesztrepülés közben kényszerleszállást kellett végrehajtania, és kiégett Jegorjevszk közelében üzemanyag-szivárgásból származó tűz következtében. Hét hónappal az üzembe állítását követően 1978. június 1-jén leállították alkalmazását a légi utasszállításban.

Kérdés, hogy az új Tu-160-as polgári változata – ha valóban megvalósul – mennyire lesz versenyképes.

A Concorde sorsát épp az pecsételte meg, hogy a 2000-es párizsi baleset után, amely 113 emberéletet követelt, üzletileg már nem tudott talpra állni: 2003. október 24-én kivonták a forgalomból. Az utóbbi években ugyanakkor rendre felbukkannak tervek a szuperszonikus utasszállítás újbóli beindítására, azt ígérve, hogy az üzletileg is kifizetődő lehet (egy ilyenről például itt írtunk).