Rényi András: Annyiféle titokzatos mosolya lehet egy nőnek...

Vágólapra másolva!
Rényi András művészettörténész, esztéta egyik legkedvesebb időtöltése festmények társaságában "lenni". Arra tanít minket, ha múzeumban járunk, inkább csak egy festményt nézzünk meg, de arra szánjuk bőven időt. A Mindentudás Egyeteme előadója most az [origo] Vendégszobájának vendége volt!
Vágólapra másolva!

- Sziasztok, köszöntök mindenkit a chatroomban! Remélem, nem lesz probléma, hogy én képekkel foglalkozom és az előadás is képekről szólt. Olyan chatroom-ot még nem találtak ki, ahol a képeket is ugyanolyan könnyedén lehet kezelni, mint a szavakat, de majd meglátjuk...

Ön szerint az eredeti Mona Lisa van kiállítva a Louvre-ban? [picare]
- Hogy az eredeti van-e kiállítva, vagyis amit Leonardo festett, azt nem tudom, de az biztos, hogy az van kiállítva, amit 1911-ben elloptak. Ez pedig azért érdekes, mert amióta a festményt ellopták, azóta sokkal nagyobb a kultusza, vagyis a hisztéria akörül, hogy bizonyára Leonardo mester keze munkájával van dolgunk, de azért a rövid válaszom az, hogy valószínűleg igen, az eredeti.

Foglalkozik a maja művészettel is? [alavtun]
- Nem. Ehhez túlságosan beszűkült európai elme vagyok, amit röstellek. Az Európán kívüli művészetet csodálom, élvezem, de tudományos problémaként nem szoktam értelmezni.

Igaz, amit a Da Vinci kódban írt a szerző, hogy az utolsó vacsorán az egyik alak nő? [Újpesti pasi(22)]
- Őszintén szólva nem tudom, hogy min alapul a Da Vinci kód szerzőjének a feltételezése, mert 100 oldal után abbahagytam az olvasását, mert annyira bosszantott. Az utolsó vacsorán az evangéliumi elbeszélés szerint Jézuson kívül 12 tanítványa, kivétel nélkül férfiak vettek részt. Az a benyomás, hogy Leonardónak esetleg egy női modell szolgálhatott alapul, vagy hogy nőt szándékozott volna ábrázolni a képen, talán azzal az ikonográfiai hagyománnyal függ össze, hogy Jézus legfiatalabb tanítványát, Jánost hagyományosan szakálltalan ifjúként, tehát nagyon fiatal gyerekként ábrázolták. Lehet, hogy ez tűnhetett a szerző szemében nőiességnek, női vonásnak.

A régi festők jobbak, mint az újak? [szandyc]
- Nem. Régen is volt elég sok közepes és gyenge művész, és ma is vannak kitűnőek.

Mi volt minden idők legnagyobb képhamisítási botránya? [picare]
- Botrány csak olyan hamisítási ügyekből fakad, amik lelepleződnek. A legnagyobb ilyen a 20. században az ún. van Megeren-ügy volt. Meséljem el? :)

Igaz, amit Dan Brown ír Leonardóról? Hogy a műveiben rejtett utalások vannak? [Janus_3]
- Mint az előbb mondtam, a könyvet nem olvastam végig. Bár személy szerint szórakoztatnak az összeesküvés-elméletek, abban majdnem biztos vagyok, hogy olyasmi, amiről a Da Vinci kódban rejtett utalásként szó esik, nemigen fordulhatott elő. A képek persze tele vannak - különböző korszakokban különböző mértékig - rejtett utalásokkal, de ezek nem feltétlenül azért vannak elrejtve, mert egy titkos összeesküvést kell leplezniük, hanem mert például nézőiket emlékeztessék a látványok, vagy az ismeretek sokértelműségére. Tehát ami rejtve van, az is azért van rejtve, hogy a néző észrevegye az elrejtést, úgyhogy nincs is igazán elrejtve.

Hogyan foghatunk hozzá egy mű elemzéséhez, mit tanácsol? [REGInácSka]
- Azt szoktam mondani a tanítványaimnak az egyetemen, hogy egészséges lelkületű ember nem fog egy mű "elemzésébe". A műalkotásokat élvezni és figyelni kell, és csak akkor szükséges elkezdeni meditálni rajtuk, ha valami megakasztja zavartalan élvezetünket. Ha a megértés folyamatában valami zavar támad, ha valamit nem értünk, akkor kell elkezdeni értelmezni. Az értelmezés pedig csak akkor lehet sikeres, ha a mű pontos megfigyelésén, részletek, elemek, gondos összeolvasásán alapul. Ha ezt műelemzésnek nevezzük - én inkább nevezném mű-értelmezésnek -, akkor azt válaszolnám a kérdésre, hogy akkor kezdjünk el elemezni, ha valamit nem értünk, és ez a tény nyugtalanít bennünket.