A légitársaságok az Alaska Airlines januári incidense óta kevesebb repülőgéprt használnak, mint amennyire szükségük lenne. Akkor 5.000 méteres magasságban az elégtelen és hibás rögzítés miatt kirobbant az Alaska légitársaság Boeing 737 MAX típusú gépének az egyik vészkijárati ajtót is magában foglaló oldalpanelja. Az esetről az Origo is beszámolt folytatásos cikksorozatban. A Boeing amerikai repülőgépgyártó 160 mllió dollárt fizetett az Alaska Airlines légitársaságnak a baleset miatt. Egészen döbbenetes módon az eset során az utasok közül senki sem sérült meg, de a közlekedésbiztonsági hatóság korábbi közlése alapján ez csak annak köszönhető, hogy a gép még viszonylag alacsonyan repült, és az utasok mindegyikének becsatolva volt az öve. A baleset után az ilyen típusú gépeket nem engedték felszállni a hatóságok.
A rémisztő eset nem csak a Boeing típusú repülőgépeket érintette nagyon rosszul: a Pratt & Whitney gyártója
több száz Airbus-hajtóművet hívott vissza a biztonsággal kapcsolatos aggályok miatt, ami 650 repülőgépet érint.
Az év elején Martha Neubauer, az AeroDynamic Advisory vezető munkatársa arra figyelmeztetett, hogy a légitársaságok idén 19 százalékkal kevesebb repülőgépet kapnak emiatt. Így a légitársaságok kénytelenek repülőgépeket lízingelni, hogy kielégíthessék az utazási igényeket.
Az Avia Solutions, a világ legnagyobb repülőgép-lízingcége nemrég arról számolt be, hogy az utóbbi időben egyre több légitársaság adott le megrendelést náluk, így a kereslet már bőven túlszárnyalta a kínálatot. Gediminas Ziemelis, a cég elnöke emiatt arra figyelmeztetett, hogy ez valószínűleg járattörlésekhez fog vezetni a nyár folyamán, mivel a légitársaságok kénytelenek lesznek csökkenteni menetrendjüket.
"A légitársaságok kétségbeesetten keresik a repülőgépeket. Éppen ezért úgy gondolom, hogy ebben a szétzilált rendszerben a lemondások nagyon is lehetségesek" - nyilatkozta a férfi.
A vállalat Európában rendelkezésre álló 250 repülőgépéből már csak mindössze 8 darab lízingelhető. A TUI flottájában már 14 ilyen gép van, a British Airwaysnek négy, a Lufthansának pedig nyolc. A Turkish Airlines rendelkezik a legtöbbel, több mint 30 bérelt gépe van szolgálatban.
A Ryanair főnöke, Michael O'Leary arra is figyelmeztetett, hogy a járattörlések mellett akár 10 százalékkal magasabb viteldíjakra is számítani kell a nyár folyamán.
Forrás: Sun Online